tisdag, maj 23, 2006

tid

I Sverige verkar det anses "fint" att ha ont om tid och vara väldigt upptagen. Jag har så mycket nu... jag vet inte hur jag ska hinna... Helst ska man ha 7 välbetalda heltidsjobb , plugga heltid , extraknäcka som fotomodell eller i "media-någonting" , naturligtvis ska man också hinna träna , äta nyttigt, festa med kompisar , krama på pojk/flick vännen och läsa mängder av böcker och se många filmer.

Dom människorna som lever så här i Sverige verkar förutom att dom är snygg , intelligenat som få och tjänar engar som gräs också blogga. Oftast handlar bloggarna just om hur snygga och intelligenta dom är, vilket bra liv dom lever , hur mycket pengar dom har men hur ont om tid dom också har. Konstigt nog verkar just dom här bloggarna hinna skriva 10 inlägg om dagen där dom klagar på hur ont om tid dom har. Ännu konstigare är att bloggar som bara beskriver hur fantastisk bloggaren är och hur spännade liv denna lever är så lästa.

Ännu märkligare är att man använder sin blogg för att tala om för omvärlden hur snygg och intelligent man är. Borde inte det vara uppenbart ändå?
Jag måste sluta läsa bloggar jag stör mig på annars kommer jag bara att bli en surkärring. Det finns ju så många bra och roliga att hålla sig till.
Nåja det är ett lustigt fenomen i Sverige att det anses vara fint att ha ont om tid och vara stressad. Något som inte finns i samma utsträckning i så många andra länder iallafall.

8 Comments:

Blogger Cliff Hanger said...

Lustigt att du nämner detta, för jag har många gånger undrat hur folk i allmänhet, men kanske du i synnerhet har tid med så mycket. Du bloggar otroligt mycket, du är tvåbarnsmor och du pluggar. Dessutom verkar du hinna med skojigheter på fritiden. Jag fattar inte hur du får ihop det (?).

1:59 em  
Blogger Thérèse said...

Jag filar aldrig på inlägg utan skriver väldigt spontan. Skriver ett inlägg direkt och lägger ut så det tar mig sällan mer än 10 minuter att skriva nåt om jag inte har bilder. Jag brukar komma på nåt att skriva om när jag gör nåt annat så jag vet när jag slår på datorn vad jag ska skriva. Då kan jag sitta en halvtimme och skriva tre fyra inlägg på rad. Mest blir det när barnen är i skolan/på dagis eller på kvällarna. Fast datorn står ju ofta på så jag är inne och kollar kommentarer och svarar.

Så mycket skojigheter gör jag inte på fritiden. Oftast är jag bara hemma eller i lekparken med familjen.

Sen ska väl erkännas att pluggandet har gått på sparlåga en del. Jag blir inte klar med uppsatsen till juni som jag hade tänkt men förhoppningsvis augusti. Jag pluggar ju inte heller heltid utan det är "bara" 10 poängs uppsats som ska in. Mitt jobb som engelskalärare är ju bara på kvällskurser så det är bara någon kväll då och då. Jag tycker inte att jag lever ett stressigt liv nu. Det var värre när jag pluggade i Göteborg och jobbade extra i hemtjänsten

2:07 em  
Blogger Thérèse said...

Om bloggen en dag skulle bli rysligt populär och få många läsare kanske det blir slut på spontan-skrivandet. Jag skulle absolut inte skriva på samma sätt om jag skrev i en tidning eller nåt. Men nu har jag så få läsare att jag kan gå in och ändra i inläggen direkt på bloggen. Jag tror inte att min blogg kommer att bli någon av Sveriges populäraste för jag skriver inte om sånt som verkar populärt och jag är för vanlig och tråkig 2 barnsmamma med vanligt Svensson-liv.

2:12 em  
Blogger Thérèse said...

Ska väl också påpeka att det inte är bloggens fel att mitt uppsatsskrivande har gått trögt. Det har varit annat med utlandsflytt och leta skolor som tagit tid. Jag har haft noll inspiration att skriva uppsats och en hel del prestationsångest på den punkten också. Men nu ska jag ta tag i det där.

4:31 em  
Blogger Unknown said...

Ha ha, jag är också sån som fortsätter läsa bloggar som jag verkligen stör mig på. Varför går man så egentligen? Masochistisk eller vad?:)

4:39 em  
Blogger aspungen said...

hittade hit från ulrikas blogg. Bra inlägg tycker jag och väldigt intressant. Själv har jag ungefär hur mycket tid som helst i världen. Så de få gånger jag har ont om tid är jag nog noga med att påpeka det också. Det är läskigt hur lätt man formas av status... ;/

Bloggar jag stör mig på läser jag nog inte så mycket faktiskt dock. Än så länge. Hemska tanke, det kanske kommer om man fortsätter surfa runt bland alla bloggar :D

5:10 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - Jag tänker att jag inte ska läsa bloggar jag störmig på. Men så har ingen av mina favoriter uppdaterat , jag hittar inga nya bloggar .... så hamnar jag på nån blogg jag vet att jag inte gillar. Men jag ska bättra mig.

Aspungen - kul att du hittat hit. Alltid kul med nya läsare. Jag har också väldigt gott om tid , eller så gott om tid man kan ha när man har två småbarn. Men särskilt stressad är jag inte så ingen "stess-status" för mig

6:00 em  
Blogger aspungen said...

therese: på inlägget "Varför stolthet" på älskadebeijing diskuterar vi status och kom lite in på sidospåret tid. Ulrika sa att hon tror det är det stressigaste av allt att vara mamma. Jag håller med henne. Fast jag är å andra sidan inte mamma. men jag tänte det kunde vara intressant att höra vad du tänkte om saken, så gå gärna dit å prata lite med :)

12:55 fm  

Skicka en kommentar

<< Home