onsdag, maj 24, 2006

besökare

Jag var just in och kikade på bloggtoppen. Jag brukar undvika det stället och har många gånger tänkt ta bort min blogg därifrån. Jag får lite prestationsångets samtidigt som jag blir glad när jag ser hur många som hittar hit.
I allafall hade 1006 unika besökare hittat hit den här veckan vilket gav mig en 180de plats på bloggtoppen. Bredvid min plats fanns en röd pil som pekade neråt vilet skulle visa att min blogg läses av färre och färre. Iallfall var det trenden den här veckan.Själv är jag smått chockad att så många som 1006 unika besökare hittat hit sen i söndags. Jag trodde det var ungefär antalet läsare jag hade på en månad. Bland resebloggar låg jag på en andraplats. Visst är det kul att vara läst så tack alla ni som hittar hit och läser. Ännu roligare är det om ni skriver kommentarer.

Nu har jag läst att man kan fuska med besökstatistiken på bloggen. Man kan köpa unika besökare på olika sajter på nätet. Jag har ingen aning om hur vanligt det är att bloggare eller andra som har hemsidor köper besökare. Eftersom det kändes dyrt i förhållade till vad man får tror jag inte det är så vanligt. Dessutom varför köpa besökare till sin blogg? Det är inget för mig iallfall för då är det en dator som går in på bloggen. Jag vill ha läsare och kommentarer inte bara höga besöksiffror

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Folk hittar alltså till bloggarna via bloggtoppen? Hrm, jag har försökt bli med där ett antal gånger med kan aldrig lägga in symbolen i länklistan...
Nåja. Kul med besökare. Och kommentarerna är ju halva grejen med att blogga.

4:12 em  
Blogger Nejma said...

Hej hopp!

Jag har lagt in en besöksräknare på min blog och ibland blir jag alldeles förstummad! Jag som trott att det typ är 5 besökare om dagen max har upptäckt att det snarare är 20 - 30. Inte så mycket i jämförelse med dom populära bloggarna, men jag fiskar inte heller efter besökare. Hellre få men flitiga, tycker jag. Jag älskar att få kommentarer, jag tycker att det är halva nöjet. Därför brukar jag försöka kommentera på mina favoritbloggar också. :-)

Kram,
Nejma

4:33 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - det verkar så. Tolken som heter Med barnen i Paris i mina lnkar verkar också ha problem med bloggtoppen. Hon lägger in symbolen som ett inlägg då och då. Det verkar funka för hon finns på bloggtoppen. Det som är bra med bloggtoppen är att bloggarna är i olika kategorier så man kan söka där man är intresserad. På resor där min blogg ligger verkar det nästan bara vara utlandssvenskar. Annars tycker jag att vi skulle kunna fått en egen kategori. Visst är kommentarerna halva grejen med att blogg. Även om jag verkligen gillar Bodil Malmstens blogg är jag lite besviken på att hon har stängt kommentarerna.

Nejma - Jag la in en besöksräknare precis vid midnatt 1 maj och den står nu på 7223. Gansak chockerande och folk från 17 länder har varit inne och läst. Jag brukar också mest läsa och kommentera hos mina favoriter. Jag håller med jag vill ha aktiva läsare som kommenterar och kommer med tips. Skulle min blogg bli för läst skulle jag nog få prestationsångest och inte kunna skriva.

4:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home