torsdag, maj 25, 2006

Bretagne

Jag har fortfarande inte varit i Bretagne men jag pratade om landskapet med en fransk vän. Han sa att det alltid regnade där. På franska väderleksrapporten är alltid halvön Bretagne täckt av ett regnmoln. Bretagne ligger ju nära England som är ett annat stationärt lågtryck. Jag har läst att när väderleksrapporten visas brukar ofta någon bretagnbo ringa och säga att det faktiskt inte regnar just där han bor , iallfall inte just nu , och att nu måste det bli ett slut på smutskastningen.

Enligt min franska kompis är bretagneborna några man driver lite med i Frankrike. Dom anses lite "bonninga" talar en knepig dialekt och bor i ett område med ständig nederbörd. Naturligtvis är det skämt med kärlek precis som norrmän och svenskar skämtar om varandra.

Sen kan väl ingen förneka att landskapet Bretagne är väldigt vackert. Jag har tyvärr inte varit där men skulle gärna åka dit. Vill man se en film som till stor del utspelar sig i Bretagne och bjuder på vackra landskapsbilder är Jean-Pierre Jeunets En långvarig förlovning (på franska Un long dimanche de fiancailles) att rekommendera. Fast En långvarig förlovning är också en otäck krigsfilm eller snarare en antikrigtsfilm som visar 1 världskrigets hemska sidor. Huvudrollerna spelas av Audrey Tautou och Gaspar Ulliel även Jodie Foster har en mindre roll.
Även filmen Asterix och Obelix möter Ceasar där Gerard Depardieu spelar Obelix har en del fina Bretagnevyer


Audrey Tautou i En långvarig förlovning

2 Comments:

Blogger mikebike said...

och vad ska man säga om audrey... hon är världens vackraste kvinna tycker jag. så smärtsamt vacker att man blir hänförd av henne så fort hon ler.

8:08 fm  
Blogger Thérèse said...

Mikebike -visst är hon världens vackraste, ingen har charmigare leende och vackrare ögon än hon. Alla silikonstinna blondiner och Ebba kopior kan gå och gömma sig;)

1:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home