tisdag, maj 23, 2006

skogstokig

För ett tag sen skrev jag om några filmer jag hade köpt. En av filmerna var filmen Trollsommar . Den handlar om en stockholmsfamilj som hyrt in sig hos en bonde i Dalarna över sommaren. En av barnen i familjen börjar se underliga saker och till slut hamnar bondens barn och stockholmsfamiljens barn på kräftkalas hos trollen i en grotta i skogen. Trollen , tomtarna , näcken , älvorna och skogsrået kämpar mot kalhyggen i sann 70-tals anda.

En klart sevärd film för både barn och vuxna. Det värsta med den och filmen Dunderklumpen är att dom ger mig hemlängtan eller iallfall skogslängtan. I Madridtrakten är det ont om skog. Det är väl som med saltlakritsen , trots att jag inte åt det särskilt mycket i Sverige kan jag bli galen av längtan nu. Jag var väldigt sällan ute i skogen när jag bodde i Sverige men nu när jag ser svensk skog kan jag få rejält sug. Den svenska skogen och det svenska vemodet hör nog samman på nåt sätt. Jag tänker på båda med ömhet. Så nu blir det bildkavalkad från svensk skog och på svenska skogsväsen.


svensk skog


sommaräng


Näcken spelar fiol


närbild på Näcken


trollbarn och skogsrå


Trollfamilj


dansande älvor även troll och skogsrå


älvor


Spelmannen Sven i fäbon och påklädd Näcken spelar för troll och skogsrå


dålig bild på några tomtar

Alla bilderna är från filmen Trollsommar. Att jag just nu har hemlängtan egentligen Sverigelängtan har nog med att svärmor och hennes man är på besök. Förra veckan när mina föräldrar var här fick jag ordentligt Sverige-sug. Jag gillar ju Sverige och är helylle svensk men jag klarar mig bra utan svenskt väder. Imorgon åker svärmor och hennes man och det blir vardag igen och hemlängtan egentligen Sverigelängtan dämpas förhoppningsvis. Jag ska "hem" en sväng i slutet på juli.

4 Comments:

Blogger Unknown said...

Åh, den hade jag glömt! Kommer ihåg nu att det var en av mina favoritfilmer när jag var liten. Ska nog köpa den till syskonbarnen när de fyller år. tack för tipset!
Fast min största favorit är nog Trolltyg i tomteskogen. Gud vad den är fin!

4:42 em  
Blogger Thérèse said...

Ja Trolltyg i tomteskogen är bra men både Trollsommar och Dunderklumpen är bättre;) Trolltyg i tomteskogen finns på Piratebay för olaglig nerladdning har jag sett.
Musiken i Dunderklumpen är också suverän.

6:02 em  
Blogger Per said...

-Det finns mycket mellan himmel och jord. Kanske finns det troll ocksa...
sager Sven i Fäbon. Han säger vidare "jag vet vad jag vet"

3:46 em  
Blogger Thérèse said...

70-tals Per , ja Sven i fäbon som är med på näst sista bilden är en verklig profil!

4:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home