onsdag, maj 03, 2006

straff

Nu blir det inte så roligt bloggande idag. Jag brukar ju vanligtvis skriva lättsamt.Jag har läst för mycket Bobby tror jag. Kan man bli annat än ledsen och nedstämd av att läsa alla hemska detaljer tidningarna skriver om?
Dom alldra flesta tycker att sexualförbrytare är bland det lägsta och värsta som finns. Den hierakin råder även i fängelser.
Väldigt många sexualförbrytare återfaller trots vård och fängelse.

Jag är ingen som brukar ropa på hårdare straff. Men i USA publiceras våldtäksmän och pedofiler på nätet efter avtjänat straff. Grannarna blir också informerade att här i kvarteret bor en person som tidigare suttit i fängelse för våldtäkt av barn eller vuxna kvinnor. En japansk vän talade om att Japan också ska följa USA i det här och hänga ut den här typen av förbrytare på nätet.

Visst ska man kunna avtjäna sitt straff och sen vara fri och kunna börja ett nytt liv. Så det är inte lätt att varken vara för eller emot att den här typen av brottslingar hängs ut på nätet.

Samtidigt finns det faktiskt en hög återfallsfrekvens hos sexualbrottslingar. Bobbys styvpappa var redan dömd för grov misshandel och våldtäkt. Hade han funnits på nätet hade kanske Bobbys mamma , hennes anhöriga , grannar eller skolpersonal eller andra i närheten kunnat varna eller undersöka om allt stod rätt till.

Vi som har egna barn skulle också vilja veta om det bor någon dömd pedofil på gatan. Kan också tänka mig att många kvinnor skulle vilja veta om grannen , killen man ska dejta , jobbarkompisen eller någon annan i närheten har suttit i fängelse för våldtäkt , inscest eller övergrepp på barn.

Nu ska jag lägga ner det här med trista inlägg. Jag vill heller inte vara någon åsiktsmaskin som ska tycka om olika saker som jag läser i tidningarna