söndag, april 30, 2006

Sverige är exotiskt



Någon svensk som bor i Sverige , kanske som tidigare bott utomlands borde skriva om hur Sverige och svenskarna är. En blogg av en fransyska som skriver om Sverige på ett roligt sätt som jag har fastnat för är Freds blogg Bloggen har också mycket fina foton. Det är min absoluta favoritblogg skriver om Sverige av en utlänning som bor i Sverige.
Läste i bloggen om barnvagnsrum något som är självklart i många svenska flerfamiljshus men ytterst sällsynt längre söderut. Jag har aldrig sett något utanför Sverige.

Jag diskuterade en gång med en italiensk kompis om skillnaden mellan att ha barn i Sverige och i Italien. Vi kunde inte riktigt komma fram till i vilket land det var lättast att ha barn. Ekonomiskt är det mycket bättre i Sverige med lång föräldrarledighet och högre barnbidrag. Jag tror inte det finns något annat land där man får betalt för att vara hemma med sjukt barn.
Dagis är också mycket billigare i Sverige än i Italien. Men det som är trevlig med Italien och andra länder i Sydeuropa är att männsikor generellt sätt har en mer positiv attityd till barn. Här i Spanien kan man ha med barnen precis överallt och dom blir verkligen väl mottagna. Spanjorer och andra sydeuropeer verkar verkligen älska barn.

Några andra exotiska svenska företeelser:

¤Svenskens förhållande till alkohol. Man dricker aldrig lagom utan antingen super man eller så är man helt vit. Man dricker bara på helger inte på vardagar. Fast det där börjar nog ändras ganska mycket speciellt i större städer och på universitetsorter. Sen kan man bara köpa alkohol på Systembolaget och inte i vanliga livsmedelsaffärer. Systembolag är mycket ovanliga i utlandet jag tror det bara finns i Norge , Finland , Island och på Färöarna.

¤Den svenska tystnaden. I Sverige kan man komma in i en affär eller på ett café utan att säga nåt. Längre söderut är det självklart att man säger hej när man kommer och hejdå när man går. I Sverige kan man bo grannar i åratal och mötas i trappen utan att säga nåt till varandra , inte ens hälsa.

¤Svenskar umgås mycket hemma hos varandra. Längre söderut i Europa är det inte lika vanligt att man bjuder hem folk utan man ses istället på restauranger , barer eller caféer. I Spanien kan man haft vänner man känt 20-30-40 år och träffar varje vecka , utan att man någonsin varit hemma hos dom. I Sydeuropa går alla på resatuarang både gammelmormor och minsta babyn. På svenska restauranger är det inte lika blandat i åldrar och stilar som på spanska och jag tror spanjorer och övriga sydeuropéer går mycket oftare på restaurang än svenskar. Det spelar ingen roll om du bor i huvudstaden Madrid eller i en liten byhåla. Det finns alltid en bar och där träffar man grannar , vänner och släktingar.

¤ALLA svenskar pratar om vädret och är man utomlands har man noga koll på vilket väder det är hemma i Sverige.

¤Svenskar och andra nordbor är större naturälskare än dom flesta folk. Vi kan namn på fåglar , träd och blommor i en utsträckning som är ovanlig längre söderut i Europa. Vi tillbringar gärna våran lediga tid med att vandra i skogen.

¤Svenska efternamn som inte är -son-namn har ofta naturanknytning såsom till exempel mitt eget efternamn Sundqvist.

¤Svensken tillbringar gärna sin semester i ett ensligt torp som kanske saknar såväl vattentoalett som varmvatten och ligger mitt ute i skogen. I närheten av torpet finns kanske en liten skogsjö där man kan bada i 18 gradigt vatten. Många sydeuropeer skulle rysa av bara tanken

¤Svensken tycker det är skönt att "vara i fred".Något obegripligt för folk i Sydeuropa där man gärna umgås ofta och mycket med varandra.

¤Att vuxna svenskar dricker mjölk till maten uppfattar utlänningar som något exotiskt.

¤Tvättstugan i flerfamiljshus och dom ständiga bråken kring den är också något mycket svenskt. I utlandet får man ofta köpa egen tvättmaskin till lägenheten eller lämna in tvätten och få den tvättad.

¤Sverige måste vara det enda land i världen där osvensk betraktas som något positivt. Att säga till en spanjor att han är ospansk är allt annat än en komplimang eller tänk att säga till en amerikan att han är oameriakansk. Att uttrycket typiskt svensk används om något som är dåligt eller tråkigt förvånade verkligen mina utländska vänner.

¤Svenskarna har en tro på att Sverige är vida överlägset alla andra länder i dom flesta sammanhang. Vi har bäst bostäder , bäst skolor, bäst sjukvård o.s.v. Det blev ju ett himla liv när Margot Wallström sa att andra länder hade nåt lika långt och i vissa fall längre än Sverige när det gällde välfärd.

¤Svensken duar alla och använder inte titlar utan alla anses vara jämlika. Vilket är mycket sympatiskt men ovanligt om man jämför med utlandet.

¤Svensken går utan problem ut med oputsade skor. Något man absolut inte gör i Sydeuropa. Människorna i Syd och Central Europa klär sig generellt prydligare , elegantare och striktare än svenskar. På Madrids gator ser man ingen som går i säckiga träningsoverallsbyxor eller en säckig urtvättad t-shirt. Här är det viktigt att vara snygg och prydlig.

¤Påtår existerar inte på caféer i Syd och Central Europa. Men det har blivit snålare med det även i Sverige. När jag var i tonåren var påtår nästan alltid gratis men nu tar fler och fler fik betalt för påtår.

Det här är bara några punkter. Det går säkert att komma på många flera. Det här är skrivet med kärlek och humor för jag älskar Sverige och svenskar. Jag hör absolut inte till dom svenskar som sitter under utlandets varma sol och dricker dyra drinkar och gnäller över Sverige. Pratar jag om Sverige så är det nästan bara i positiva termer. Eftersom jag här i Madrid inte känner en enda svensk utan bara umgås med spanjorer och andra utlänningar ser jag Sverige och svenskhet med andra ögon än när jag bodde i Sverige och dagligen umgicks med svenskar.

Tillägg: Naturligtvis är inte alla människor som kommer från samma land lika. Vi är individer. Talar man om nationalkaraktär talar man om sånt som är vanligt eller typiskt för ett land eller region. Det har inget med patriotism eller nationalism att göra. Till exempel forskare inom etnologi (folklivsforskning) skriver mycket om sånt här. Jag är ingen expert , vill man läsa fakta får man kolla faktaböcker. Jag funderar bara över skillnaderna i landet där jag är född och uppväxt jämfört med landet där jag nu bor.
Jag kan också säga att flera av punkterna ovan tycker jag är något positivt. Jag förstår inte varför "osvensk" och "typiskt svenskt" har blivit negativa ord men påtår , tvättstugor , du-reformen , naturälskande , vanligt med efternamn som anknyter till naturen och att vara i fred är positiva saker.
Jag har inget emot att människor dricker mjölk till maten och jag har inga problem med Systembolaget det har ett fantastiskt utbud. Fast jag kommer inte att gråta om monopolet avskaffas heller Jag har inget emot tystnad eller att prata väder.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9170052522&s=1

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1558689761&s=1

Du är ju intresserad, det här är två roliga böcker att läsa i ämnet! Man skrattar och känner igen sig :) Jag har läst båda vid kursen Interkulturell kommunikation vid Karlstads Universitet, en jätterolig kurs med en fantastisk lärare!

12:43 fm  
Blogger Thérèse said...

Tack för tipset. Jag har faktiskt inte läst någon av dom. Jag har läst en bok om svenskar och svenskhet av Åke Daun för ganska längesen.
Det här är egentligen ett ganska nytt intresse. Tänker iallafall på såna här saker mycket mer nu när jag inte bor i Sverige och vet att jag inte kommer att bo i Sverige på ganska länge.

Tyvärr finns ingen svensk nätbokhandel som skickar böcker till utlandet. Får kolla dom där finska nätbokhandlarna

12:50 fm  
Blogger danne said...

Hej T.
Schysst o hitta din site. Skönt o veta att man inte är ensam om kulturkrockar och allt annat livet som utlandssvensk kan erbjuda. Själv bor jag i Guatemala sedan snart 2 år. Skulle dock föredra spanien... saludos //danne

2:59 fm  
Blogger Thérèse said...

Danne - jag har varit en månad för 4 år sen i Guatemala. Vackert men det tog en jäkla tid att resa även kortare sträckor med deras bussar.
Spanien är nog lättare att bo och assimilieras i än Guatemala eftersom det är mer modernt och västerländskt.

9:50 fm  
Anonymous Anonym said...

Nu är det ju inte så att alla är lika, inte ens i Sverige...

9:59 fm  
Blogger Thérèse said...

Alias - naturligtvis är inte alla lika varken i Sverige eller andra länder. Jag generaliserar naturligtvis och det är inte allvarligt skrivet utan ska ses mer som ett kåseri. Vill man läsa om ifall det finns en svensk nationalkaraktär eller vad som är svenskt så rekommenderar jag faktaböcker istället för min blogg där jag bara spånar och funderer kring saker

10:06 fm  
Blogger popsan said...

Sedan jag flyttade från Sverige så har jag börjat att uppskatta Sverige mer än vad jag gjorde när jag bodde där.
Nu för tiden när jag kommer hem på besök kan jag inte sluta att tänka på vad trevliga svenskarna är.
Man får hjälp med barnvagnen, dörrar hålls upp, servitriserna/servitörerna är trevliga och frågar om maten smakar bra, taxichafförerna hjälper till med väskorna osv, osv
Inser att folk är mycket tuffare och arrogantare i Grekland än vad dom är i Sverige.
Jag tror att jag är väldigt svensk av mig även fast jag är 50-50.
Men jag fick mig ett gott skratt ...du har så rätt i dina punkter.
Kram

10:32 em  
Blogger Thérèse said...

Popsan- jag håller med om svenskar ofta är väldigt trevliga och hjälpsamma. Jag känner mig nog också väldigt svensk men det var inget jag direkt tänkte på när jag bodde i Sverige och umgicks med svenskar. Nu mailar jag eller pratar på skype med svenska vänner (nja vi ska väl ses också men det blir inte lika ofta nu när avståndet är större) och umgås med spanjorer, japaner , fransmän och lite andra utlänningar. Har kanske börjat tnäka på svenskhet och svensk mentalitet mer än tidigare. Ser fram emot Fredrik Lindstöms program om svenskhet "Världens modernaste land" som spelas in nu och ska sändas på SVT. Jag vet inte när men deras program brukar ju komma upp på svt.se så att även vi svenskar i förskingring kan titta.

11:13 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Sånt där är väldigt intressant. :-)

Tyvärr kan jag inte franska. Har du möjligtvis hittat någon bloggare som skriver på svenska eller engelska om Sverige från ett utifrånperspektiv?

12:13 fm  
Blogger Thérèse said...

El Mango - Min franska är inte heller den bästa. Jag har bara vågat kommentera en gång. Du tipsade mig om en engelskspråkig blogg , skriven av en amerikan som bodde med svensk man i Stockholm. Jag läste lite i den men jag fastande inte riktigt.

12:18 fm  

Skicka en kommentar

<< Home