tisdag, maj 02, 2006

Feria Gallego de Mariscos

Hela veckan har galiciska föreningen i Alcobendas , staden där jag bor , haft Feria Gallego de Mariscos dvs. Galicisk skaljursfest. Galicien är en autonom region i nordvästra Spanien norr om Portugal. Här talas ett eget språk galiciska även om alla kan och förstår spanska. Som jag tidigare har skrivit har Spanien 4 officiella språk spanska som här kallas castillanska (castillano) , galiciska , baskisk och katalanska.
Galiciskan kallas poeterans språk och låter som en blandning mellan spanska och portugiska eller förspanskad portugiska som en del säger.

Galicerna härstammar från kelterna därför heter fotbollslaget i den galiciska staden Vigo, Celta. Den traditionella folkmusiken innehåller här säckpipor som är ett keltiskt instrument. Galicien sägs också vara häxornas och sagoberättarnas region i Spanien.

I staden Santiago de Compostela i Galicien ligger en katedral där Jesus lärjunge Jacob (Santiago på spanska) sägs vara begravd. Det här är en av Spaniens heligaste platser och på medeltiden liksom idag vallfärdade många pilgrimer hit. En av dom som gjort en pilgrimsresa till Santiago de Compostela och Jacobs grav är Heliga Birgitta och hennes make Ulf.
På dom spanska euromynten som är värda 1 ,2 och 5 cent finns katedralen i Santiago de Composela avbildad.

Landskapet i Galicien är väldigt speciellt med berg och fjordar som på galiciska kallas rias. Här finns Spaniens viktigaste fiskevatten så regionen är känd för sin fisk och sina skaldjur.

Maken och barnen åt skaldjur och pizza. Barnen älskar musik och dans så dom dansade en lång stund franför scenen med andra barn. För mig som inte äter skaldjur fanns inte så mycket att äta men jag drack av det goda vinet.


skaldjur i en kyldisk


våran skaldjurslunch med pizzaslice , ost och vin

galicisk folkmusik med trummor och säckpipor

galicisk folkdans på scenen

4 Comments:

Blogger Per said...

Jag har också "vallfärdat" till Santiago de Compostella, dvs jag var där på konferens. När vi var i omnämnda kyrka berättade guiden att man använde enormt mycket rökelse eftersom pilgrimmer på den tiden inte var särskilt hygieniska av sig (stanken var fruktansvärd som hon sa). En enorm kruka med rökelse svingade i taket innuti kyrkan.

6:48 em  
Blogger popsan said...

Okej skaldjurstallriken ...vill också ha....NU!!!!

9:57 em  
Blogger Thérèse said...

Per - en äkta pilgrim som vallfärdar till Santiago de Compostela ska helst gå från fransk/spanska gränsen. Det finns något minimum på några mil som man måste gå för att kalla sig äkta pilgrim.

Popsan - Nej inte skaldjur ,jag förstår inte hur man kan äta mat som tittar på en och skadjur är dessutom likt insekter som man sitter och bryter sönder. Fast dom flesta jag känner säger precis som du att det är jättegott. Jag kunde inte äta sånt innan jag blev vegetarian heller.

10:26 em  
Blogger Thérèse said...

Per - jag kan tänka mig att stanken i kyrkorna på medeltiden inte kan ha varit så trevlig. I god kristen anda lät ju medeltidens människor bli att bada

10:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home