fredag, maj 26, 2006

stark nudel

Gillar man som jag stark asiatisk mat men inte alltid orkar stå och laga nåt finns världens godaste superstarka snabbnudlar. Tyvärr kan man inte hitta dom på ICA eller Konsum utan man får gå till asiatiska affärer. Kina-affären på Östra Hamngatan i Göteborg (den som ligger vid en malaysisk restaurang och Andrum som jag tror veg.restaurangen heter mitt emot Nordstan.) vet jag har dom.
I nudelpaketet finns förutom nudlar och en stark kryddblandning en liten påse med sesamolja. Sesamolja är suveränt sätt att få asiatsik smak på maträtter. Den är så smakrik så det räcker med några droppar.
Själv har jag aldrig lagat sushi hemma och jag tycker det är svårt att få till indisk och annan asiatisk mat lika bra hemma som på restaurang. Ibland wokar jag grönsaker , tofu , svamp och bambuskott med nudlar eller utan nudlar och serverar det med kokt ris till. När jag bodde i Sverige wokade jag gärna quornbitar också men det verkar ju omöjligt att få tag på här. Så gör jag Aloo Gobi (aloo = potatis gobi = blomkål på hindi) . Men det blir aldrig lika bra som på restauranger eller i Asien när jag gör hemma. Jag skulle gärna vilja lära mig bli bättre på att laga asiatiskt så det blir gott.


stark nudel som kan rekommenderas varmt är faktiskt min 4 åriga dotters favorit. Just den här är inköpt i en asiatisk affär i stadsdelen La Latina i Madrid

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mmm det där fick man i USA också, jag älskade de där små påsarna med sesamolja.

4:25 em  
Blogger Thérèse said...

Virvla - det är jättegott , kolla i någon asiatsik affär i Stockholm som har stort sortiment av nudlar så går dom säkert att hitta. Finns också en jättegod snabbnudel med sesam-olje-smak som brukar gå att få tag på i asiatiska affärer i Sverige och Spanien

5:28 em  

Skicka en kommentar

<< Home