fredag, maj 26, 2006

boktips

Jag har precis läst Silvermasken av Peter Englund. En bok om drottning Kristina och hennes tid både i Sverige och i Europa. Trots att jag en gång för länge sen hade Peter Englund som bordskavaljer på en disputationsmiddag i Uppsala och vi hade så trevligt att jag tänkt läsa något av honom , har det inte blivit av förrän nu. Jag är ju historienörd som har pluggat både historia och arkeologi innan jag hamnade på Handels så han var verkligen det perfekta middagssällskapet. Historia är en av mina stora hobbies som jag kan prata hur mycket som helst om speciellt äldre historia som antiken. Jag läser ofta och gärna böcker om historia och det kan vara allt från 1800-talet Hong Kong till fransk 1700-tal , arbetarrörelsens Sverige , Vikingatiden på Island , japanska samurajer och grymheterna under koloniseringen av Latinamerika , ja kort sagt all historia.

Boken är verkligen jättebra och handlar lika mycket om den tid Kristina levde i som om Kristina själv. Det märks verkligen att författaren är både kunnig och påläst och att boken inte är något hastverk.
Jag har läst några böcker av Dick Harrisson som också är kunnig och bra på alla sätt men det märks att böckerna är skrivna snabbt. Precis som Herman Lindqvist som också är kul att läsa och producerar flera böcker om året finns det gott om upprepningar hos Dick Harrisson.

Peter Englunds bok skildrar mest politik och religon och värdefrågor på Kristinas 1600-tal. I den här boken får man inte veta småsaker som att hon var förtjust i småkakor , hade många katter , hade rosor i en vas vid sängen och drack hellre vatten än vin och andra såna saker som Herman Lindqvist är så förtjust i att skildra i sina historieböcker. (Som exempel på såna småsaker jag läst kan jag nämna att Lenin var förtjust i katter Marx gillade småkakor och var elak mot sin piga och Luther var en glad fyr som var gift fast han var munk och gillade öl och spelade gärna luta och sjöng)
Jag gillar både Herman Lindqvist och Dick Harrissons böcker även om dom ibland är lite av hastverk men det är ju min blogg också i alldra högsta grad.

Jag kan iallafall rekommendera Silvermasken till den som är intresserad av historia och , eller 1600-talets Sverige och Europa.


Silvermasken av Peter Englund

Måste även lägga in en bild av Bodil Malmströms bok Priset på vatten i Finistère som jag har skrivit så mycket om i flera tidigare inlägg. Den är verkligen jättefin och lättläst. Den har mycket intresssanta synpunkter på Sverige , Frankrike och hur det är att vara invandrare och lära sig ett nygg språk och så massor av trädgårdsarbete också. Läs den! Bodils fina blogg finns också bland mina länkar och heter Finistère.


Priset på vatten i Finistère av Bodil Malmsten

12 Comments:

Blogger Anna Malaga said...

Tack för tipset!
Jag mâste rekommendera en bok om 1600-talets Sverige som är väldigt lättläst och rolig och intressant:
Skytten och Draken - deras dâd och dom, av Rudolf Thunander.
Om en friherre och en godsägare frân Ö. Smâland, som utan att alls behöva det begick ett blodigt dâd, detektivarbetet som följde och rättegângen.

3:15 em  
Blogger Thérèse said...

Anna -oj den låter spännande. Jag har aldrig tidigare hört om den och jag är galen i historiska böcker så den ska jag nog försöka få tag i. Tack för tipset!

3:22 em  
Blogger Unknown said...

Kommer du ihåg diskussionen vi hade om guld amex? tänkte på dig direkt när jag såg den här bilden:
http://www.stureplan.se/articles/2409/images/article_image_e2358cb44eb66147.jpg

Kolla in dne högre personens t-shirt! ha ha, det är humor!

9:36 em  
Blogger Thérèse said...

Nadia - jag tycker absolut att du ska köpa eller låna den. Mitt ex är också i pocket. Jag köpte förresten Mi Pais Inventado av Isabel Allende (kanske heter den Landet inom mig på svenska) när du skrev om den. Jag har läst 2 kapitel sen kom 4 svenska böcker hit men nu ska jag återgå till den igen.

Ulrika - Oj har stureplan en egen webbsida? Ett ställe jag oftast undviker när jag går ut i Stockholm om jag ska vara ärlig. Ja , jag ska kolla länken.

12:09 fm  
Blogger Unknown said...

Jepp, stureplan.se.

Samma här, jag gillar söder bättre:)

12:28 fm  
Blogger Thérèse said...

Absolut , jag är ju född och bodde i början av mitt liv på Söder. Naturligtvis är jag Hammarbyare också.

12:31 fm  
Blogger Thérèse said...

Stureplan.se låter som en sektsida för inbördes beundran. Stan där jag bor är 4-5 gånger större än Stockholm och har inget som motsvarar Stureplan.

12:34 fm  
Blogger Thérèse said...

Nadia - pocket böcker är faktiskt väldigt billigt och prisvärt i Sverige. Här är dom nästan dubbelt så dyra iallfall om det inte är någon rea eller nåt.

1:08 fm  
Blogger Unknown said...

Therse: stuteplan.se är ju humor! Som du säger så är det ju en sida för inbördes beundran:) Det är ju det som gör det så fantastiskt roligt!

2:49 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - jag har inte kikat på sidan än , känns inte så lockande och det är nog en humor jag inte riktigt begriper;)

4:11 em  
Blogger Per said...

Bodil är väl bra, som i "Ett bloss för faster märta", men Englund verkar ju heltrist.

10:39 em  
Blogger Thérèse said...

Per - Bodil är jättebra och Englund är inte alls trist. Inga historiegubbar är trista.

12:06 fm  

Skicka en kommentar

<< Home