torsdag, april 20, 2006

svensk inflyttningsfest

Ikväll ska våran uppskjutna inflyttningsfest äntligen bli av. Vi har ju bott i den här lägenheten sen 11 mars (i Madrid har vi bott sen början av december men först hade vi bara en tillfällig lägenhet) så inflyttningsfest är ju på tiden.
Eftersom vi inte känner så många blir det min mans kollegor och deras familjer och kanske någon kompis som kommer.

Vi ska bjuda på svensk plockmat eller svenska tapas som vi har sagt till dom inbjudna. Eftersom vi inte känner varken svenskar eller andra skandinaver blir det mest spanjorer men några andra utlänningar också. Alla verkar en aning nyfikna på svensk mat så det kan bli kul att se hur dom reagerar på gravad lax och inlagd sill.

Vi ska bjuda på gravad lax med gravlaxsås , stekta köttbullar, inlags sill ,matjesill , en röra med majonäs och räkor på små brödbitar, en stor god sallad , knäckebröd, chips , öl, vin , läsk , vatten och en snaps på Ålborg eller Absolut Citron för den som vill.

Kanske blir det lite svensk musik också. Vi har lånat en cd med svenska schlagerhits där gamla godingar som Anna Books ABC, Ted Gärdestads Satelit , Carolas Främling, Björn Skifts Michelangelo , Kicki Danielsson , Svenne och Lotta mfl finns med. Kanske får sonen spela sin Gyllne Tider cd även om jag har lite svårt för Gyllne Tider. Tror vi har någon Ulf Lundell cd också.

Känns lite roligare att ha en svensk fest för utlänningar än att sitta ett gäng svenskar i utlandet och äta sill och knäckebröd ihop. Inte för att det är något fel eller behöver vara tråkigt att svenskar i utlandet träffas och firar svenska högtider, äter svensk matoch sånt. Det kan säkert vara jättetrevligt och det skulle säkert jag också göra om jag käånde svenskar. Menar bara att det är lite kul att visa andra.

Festrapport kommer nog på bloggen imorgon. Kan redan nu nog säga att festen blir lugnare än den på Smart Bar eftersom flera barn ska vara med nu.

8 Comments:

Blogger Jenny said...

Hoppas ni får en riktig lyckad fest. Det låter som ni har alla de rätta ingredienserna minus Anna Book förstås.

1:24 em  
Blogger Thérèse said...

Jenny - haha det kan hända att det bara blir spansk och/eller latinamerikansk musik. Dom lyssnar nästan bara på sånt här och jag har svårt att tro att dom uppskattar Anna Book , Carola , Kicki Danielsson , Per Gessle och Ulf Lundell.

1:28 em  
Anonymous Anonym said...

Jag vill ha en dekadent stänkare imorrn med spontankraschade förlovningar, soffor som kastats från 3:dje våningen....en svensk inflyttningsfest kort & gott. Hoppas ni får trevligt!

1:44 em  
Blogger Thérèse said...

Argaste - haha vi bor ju på första våningen men jag får väl skicka upp någon sugen soffkastare till grannen på tredje våningen. En fest utan klagomål från grannarna är ingen fest;) Tyvärr verkar spanjorer väldigt toleranta eller iallfall mina grannar , jag är inte den första som har fest i huset. Så vi får väl se

1:55 em  
Blogger Nejma said...

Åh, det lät ju riktigt gott! Skulle det inte vara så himla långt att åka skulle jag nog komma upp och käka lite lax med gravlasxsås, det har jag inte ätit sedan vi flyttade hit. *sakna*

Ha en toppenmysig fest! Och du, Gyllene tider är bra partymusik. Tänk dej att köra karaoke till Flickorna på TV2 och bara låta icke-svenskar sjunga. *asg* Det skulle va rätt kul att se...

/Nejma

3:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ulf Lundell! Perfekt! Då är ju festen räddad!! :-)

Jag ser fram emot rapporten och att få höra att ni lyckades få grannarna att klaga!

5:20 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Vilket kul initiativ! :-) Kul att ni missionerar i svenskhetens namn. Stå på er och spela svenska artister, även om de hellre vill lyssna på något annat! De behöver nog bara vänja in öronen lite först. :-)

11:09 em  
Blogger Thérèse said...

Nejma - ja , du hade gärna fått komma och käka lax

Virvla - ja Lundell är bra eller iallfall var , jag gillar hans gamla grejer bättre än det han gör nu.

El Mango - då och då missionerar vi svenskhet. Annars är spansk mat hur gott som helst så jag saknar inte pölsa och leverbiff

1:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home