onsdag, april 19, 2006

Smart Bar

Många som besöker Hong Kong och vill gå ut och roa sig på kvällen hamnar på Lang Kwai Fong. Ett litet men jätteroligt område där bara finns barer och klubbar. Gågator och ett härligt folkliv. Man kan verkligen festa dygnet runt. Barerna och klubbarna är så många och så olika att det finns något för alla smaker. Men Lang Kwai Fong är ganska dyrt och inte speciellt kinesiskt. Klubbarna och barerna skulle kunna ligga i vilken storstad som helst i världen.
Det är absolut inte så att turisterna är i majoritet för det är dom aldrig någonstans i Hong Kong. Ofta är man ensam icke-kines på bussar , tunnelbana , restauranger , barer och likande ställen.Lang Kwai Fong är absolut värt ett besök men det är kul att hitta andra ställen också och inte bara hänga där.

Men vill man hitta något mer genuint ska man nog undvika Lang Kwai Fong. I höstas fixade maken och jag barnvakt i 8 dagar och åkte till Hong Kong. Jag hade tidigare varit där och gillar verkligen stan för maken var det första besöket. En kväll efter vi hade ätit i Causeway Bay gick vi omkring och letade efter en kul bar att ta några öl på. I Causeway bay finns en del kul små barer men många ligger högt upp så man får spana upp längs höghusen efter skyltar och kolla in i alla portar om det sitter någon skylt. Andra schyssta festområden är Wan Chai och Kowloon (som jag inte är så förtjust i).

Nåväl maken och jag såg en liten oansenlig blå skylt med röd text. Smart bar 14/F (fjortonde våningen) och sen en lång text på kinesiska. Kul tänkte vi och gick in och tog hissen upp till våning 14. När vi klev ut på fjortonde våningen kom vi rakt in i baren. Vi fick känslan av att det var en företags eller studentfest eller någon form av medlemsklubb och tvekade lite. Men en full kines som pratade kanadensisk engelska lullade fram och insisterade på att vi skulle komma in. Det var en vanlig pub ingen privatfest men utlänningar brukade inte hitta dit.

Han sa att vi absolut måste beställa en hink det vill säga en hink full med is och 8 ölflaskor. Bara idioter köpte enstaka flaskor fick vi veta. Så vi tog seden dit vi kom och beställde en hink. Tjejen som serverade var rejält full och blev lyrisk över att kunna öva englska på oss. Hon pratade riktigt kass engelska och att hon var rejält packade gjorde inte hennes språk mer begripligt. Väldigt många i Hong Kong pratar engelska men många gör det faktiskt inte och bland unga idag är mandarin (rikskinesiska) mer populärt att lära sig en engelska. Kinesiskan som pratas i Hong Kong och Guandongprovinsen kallas kantonesiska.

Vi väckte kanske lite uppmärksamhet men hongkongborna är inte såna som glor för att dom ser en västerlänning. Dom är inte heller intresserade av att smickra eller fjäska för västerlänningar. Man väcker alltså inte större uppseende bland hongkongborna än vad man skulle göra i London.
Min lite förvånade blev kanske en del att vi lyckats hitta deras stambar.

Det var Halloween när vi var där så presentern bestod av en spetsig häxhatt och en cape till mig och en sjörövarmössa och en lapp för ögat till maken. Folk omkring krävde att vi skulle sätta på oss munderingen så vi lydde. Sen skålades det vilt och den fulla servetrisen började måla läppstift på mig som hamnade lite överallt i mitt ansikte. Den fulla kinsen som pratade som en kanadensare viskade till mig att servetirstjejen var ful och hade äckliga tänder. Äckliga tänder hade hon men ful var hon inte.

Sen började han insistera på att min man skulle vara med och boxa på en boll. Dom flesta män i lokalen var med på någon tävlign som bestod i att man under en viss tid skulle boxa på en boll som såg ut som en basketboll. En display med siffror visade hur hårt man slog oc maskinen pep och skrek och ropade saker på kinesiska. Alla var helt engagerade i boxandet och skrek och hejade på varandra. Maken gjorde ingen god prestation men lyckades få en del sår på händerna.

Den fulla servitrisen struntade nu helt i att servera och började dricka upp våran öl samtidigt som hon skålade med mig och kramade mig och babblade obegriplig engleska med mig. Den kinesiska killen som pratade bra kanadensisk engelska kom tillbaka och sa att nu jävlar skulle det sjungas karaoke och vi skulle absolut sjunga. Dom hade några engelska sånger.

På en vägg fanns en storbildsTVskärm och under den fanns själva karaokeapparaten. Barens gäster nästan slog om dom två mikrofoner som fanns. Dom var sladdlösa och flyttades mellan borden beroende på vem som skulle sjunga. Vi var väl cirka 30-40 personer i lokalen och alla verkade inte vilja något hellre än att sjunga kakaoke. Dålig kinesisk rock med urusla musikvidos drog igång. Dom som sjöng gick verkligen in för det.

Så blev det våran tur. Killen som snackade bra engelska hade bestämt att maken och jag skulle sjunga Lionel Riches smöriga Say you say me tillsammans. Men jag fegade ut så han fick mitt tillstånd att sjunga med maken. Tydligen viktigt att jag gav det. Den fulla servitrisen med bruna tänder såg att våran hink var slut och bestämde att vi skulle ha en till hink som hon kunde sno öl ifrån. Så för några sekunder återupptog hon sitt servitrisjobb och gick och fixade en hink. Redan när hon ställde den på bordet snodde hon en öl och började krama mig och fyllsnacka på obegriplig engelska hur mycket hon tyckte om mig.

Maken blev iallfall heltänd på karaoke och krävde att få sjunga mer och mer. Stevie Wonders I just call to say I love you kördes igång. Sen kom lite mer dålig kinesisk rock men sen lyckades maken få tag i en mick och få en av dom som jobbade på baren att sätta på några Elvis låtar. Jösses vad maken gick in för karaoken. Det blev bara värre och värre efter varje öl som rann ner i honom. Han satt vid karaokeapparaten och letade frenetiskt efter sånger på engelska. Till slut hittade vi en Abbalåt. Då var jag tillräckligt onykter för att våga sjunga.

Bredvid vårat bord satt fyra herrar i 40-45 års ålder och drack öl och whisky och spelade kort. Då och då skålade dom mot oss. Plötsligt utan förvarning däckar den ena och börjar sova sittade på stolen med huvudet liggande på bordet. Dom andra fortsätter kortspelandet som om inget hänt. Efter ett tag vaknade den sovande herren och började skrika ganbei skål på kantonesiska , så högt att han överröstade karaokefreaken som verkligen gick in för att sjunga. Efter många ganbei drog han i sig en whisky och somande igen. Men lite senare på kvällen spelade han kort igen

Jag försöker ta av min svettiga häxhatt och svarta cape men det får jag absolut inte. Hela tiden ser den fulla servitrisen till att vi har en hink med San Miguel flaskor på bordet. Till skillnade från dom dyra barerna och klubbarna på Lang Kwai Fong var Smart Bar billigt även om jag nu inte minns några exakta priser. Det fanns bara öl , whisky och en skum blanding av sprit och grön te på flaska som inte alls var så hemskt som det lät. Jag provade det på ett annat ställe.

Vi kom inte hem till vårt hotell förrän på morgonen. Men kul hade vi och maken blev rejält karaokefrälst. Kineserna verkar gilla att leka och sjunga samtidigt som dom festar rätt hårt.

För den som besöker Hong Kong och vill festa kan jag varmt rekommendera Smart Bar.
Adressen är 14/F Richmond Plaza 496 Jaffe Road i Causeway Bay. Telefonnummer 2891 6488

Lang Kwai Fong

Causeway bay nära World Trade Centre

Causeway bay nära Smart Bar
Kameran var inte med på Smart Bar så några bilder därifrån kan jag inte publicera. Ni får ta er dit själva och kolla stället.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hahaha kineser verkar borsta till ordentligt, träffade några i Singapore som promt ville bjuda på svindyr whiskey som dom sen spädde ut med massa cola, hittade gubbstackarn på muggen en timma senare han hade spytt så mycket att han såg ut som Paris Hilton....fast kines .och gammal..och med fula tänder..kanske inte så lik förresten

12:38 fm  
Anonymous Anonym said...

låter fantastiskt roligt, jag vill också!
bara att vara i hongkong låter coolt men att sen sjunga karaoke på bar och bli rejält packad låter ju bara klockrent! :-)

4:57 fm  
Blogger Thérèse said...

Argaste - jag har också festat med kineser i Singapore. Men det är en annan historia. Även spanjorer ska promt spä ut whisky med cola. Helt obegripligt

Virvla - Hong Kong är en fantastiskt cool stad. Rekommenderas om du är resssugen. Men att hitta karaoke i Beijing , Seoul eller Tokoy lär inte heller vara nåt problem när du åker i höst. Hitta något mindre ruffigt ställe utanför turiststråken , börja hinka och sjunga. Glöm inte att rapportera på bloggen

11:17 fm  
Blogger Cliff Hanger said...

Skön historia. :-) I Västergötland kan man också "konsten" att späda sin whisky, fast där gör man det med Scweppes Ginger Ale.

11:18 em  
Blogger Thérèse said...

Ginger Ale? Jag kanske har fördomar men jag har fått för mig att det är nyktra alkoholisters favoritdryck. Knallar du runt med en ginger ale på stan kan någon AAmedlem komma fram och klappa dig på axeln och säga "starkt jobbat broder"

12:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home