söndag, april 09, 2006

botaniska trädgården

Till skillnad från Malmö är inte Madrid parkernas stad. Men några fina parker finns som till exempel Casa de Campo som är ett större naturområde straxt väster om staden. Här ligger Madrid zoo , nöjesfältet Parque de Atracciones , en lång linbana , en stor konstgjord sjö och mycket annat. En annan känd park i Madrid är den centralt belägna Parque del Buen Retiro. I anslutning till Retiro-parken ligger Madrids botaniska trädgård som är väl värd ett besök. För att ta sig dit åker man tunnelbana, pendeltåg eller fjärrtåg till Atocha stationen som bara ligger ett stenkast från botaniska trädgården. Den är öppen från klockan 10 till 18 , 19 , 20 eller 21 beroende på säsong. Inträdet är 2 €. Här finns faktiskt en staty av den svenska blomsterkungen Carl von Linné. Vid statyn finns en minnesplatta över Carl von Linnés lärjunge Pehr Löfling vistades 2 år i Madrid på 1700-talet och forskade i den botaniska trädgården innan han reste med en forskningsexpedition till Sydamerika och senare dog i en febersjukdom i Venezuelas djungel

I Alcobendas där jag bor har vi förstås en egen botanisk trädgård som är alldeles gratis och saknar staket så man kan gå där dygnet runt. Att den dessutom bara ligger några minuters promenad från mitt hus gör det inte sämre. Den har flera vackra fontäner, lekplatser och två restaurnager. Vi var där i eftermiddags och jag tog alldeles för mycket kort.

olivträd , finns verkligen överallt här

buskar

palmer

banan

japansk damm




Eftersom jag ägnat mina 15 minuter åt japanska kanji-tecken och meningar både idag och igår blev det en del bilder på bonsai-träden.
Imorgon ska vi åka till Segovia , en liten vacker stad nordväst om Madrid, med en japan så jag ska försöka öva lite uttal också om han har tålamod.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Var i Casa de Campo några ggr när min syster och familj bodde i Madrid och då var det både vackert och trist. Det trista var alla de prostituerade som står längs gatan som löper genom parken. Är det fortfarande så? Eller har dom försökt rensa upp? Inte så trevligt att gå omkring och promenera när en bil har kläder upphängda för fönstrena samtidigt som den guppar.

10:21 fm  
Blogger Thérèse said...

Robban - jag får nog skämmas lite för trots att jag bott här i 5 månader har jag aldrig varit i Casa de Campo. Bara precis vid floden bakom slottet , alldeles i utkanten av parken. Men jag har också hört det där om prostituerade. Det finns en gata mitt i centrum mellan Gran Via och Sol där många unga prostituerade står. Men förutom att ovanligt många äldre gubbar stårt och pratar med unga hårt sminkade tjejer är det en vanlig shoppinggata med vanligt folkliv och vanliga affärer.

11:00 fm  
Blogger popsan said...

Hej Therese.
Kollade med kompisen om lördagsskolan som vi har i Athen.
Skolan här sköts av svenska ambassaden.
Om du ringer Svenska ambassaden i Spanien så kan dom hjälpa dig.
Hon sa att hon hade träffat några lärare från spanien fast dom kom från kanarieöarna...men det borde finnas i madrid.
Kram

4:22 em  
Blogger Thérèse said...

Popsan - tusen tack , jag ska kolla det efter påsk.

7:34 em  

Skicka en kommentar

<< Home