torsdag, april 06, 2006

solidaritetsblogg

Jag har ju flera gånger gnällt på andra bloggare som bara skryter över hur priviligerade dom är och vad många dyra saker dom har. Jag har sagt att gör något bra för pengarna och skryt om det istället för att skryta om att man köper handväskor för 15000 spänn eller dricka Cristal champange till frukost, lunch och middag. Att bekämpa fattigdom och jobba för demokrati och mänskliga rättigheter är mycket häftigare att skryta om.

Så nu ska jag föregå med gott exempel och skryta. Jag har autogiro från mitt svenska konto varje månad till Amnesty och Unicef. Så lägger jag ibland pengar i sparbössor och sånt.
Farsan Baloo har gjort något föredömligt och startat en Solidaritetsblogg
En jättebra motvikt mot alla ytliga och "jag-är-bäst-rikast-vackrast" bloggar. Ett antal bloggare går ihop och samlar varje månad eller varje kvartal in pengar till något. Den här månaden är det ett projekt som drivs av Unicef som ska motverka kvinnlig omskärelse eller mer korrekt könstympning. Unicef samlar in pengar för att informera flickor i östafrika och centralafrika om sina rättigheter vad gäller könsstympning. Läs mer på http://www.unicef.se/stod_oss/gambia.
Naturligtvis har jag gått med och länk kommer snart på sidan. Jag tycker att många fler både bloggare och icke-bloggare ska göra samma sak. även om man inte är stenrik kan man skänka en liten slant.

6 Comments:

Blogger Farsan_Baloo said...

Så rätt du har. Modesnacket står mig upp i halsen. Om det inte vore för mitt totala klädointresset hade jag startat en "myrornasblogg", "Mode för fattiga" eller "Så ser du hyfsad ut för liten slant".

7:42 fm  
Blogger Thérèse said...

Haha vilken kul idé för en blogg. En sån modeblogg skulle jag absolut läsa

11:14 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med! Och jag kan väl skryta då att jag ända sedan jag började gymnasiet varje månad gett pengar via autogiro till en by i Zimbabwe via Plan Sverige. Jag hade 750 kr i månaden efter den utgiften, och eftersom jag hade egen lägenhet och bodde femton mil från föräldrarna, så skulle de 750 kronorna gå till det mesta. Men jag klarade det. Det gäller ju bara att prioritera.

Annars är jag glad att jag hittat hit! Älskar att läsa om utlandssvenskar! I'll be back. :)

5:40 em  
Blogger Thérèse said...

barajagjohanna - välkommen hit, kul att få nya läsare som skriver kommentarer. Jag älskar också att läsa om utlandssvenskar. Jag ska kika på din blogg nu

5:44 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Jag kan skryta med att jag ger 100 kr i månaden via autogiro till Unicef, fastän jag är en fattig student utan extra inkomster (får inte jobba extra p g a friåret, som inte ger mycket pengar).

1:47 em  
Blogger Thérèse said...

Mango och Barajagjohanna - ni är jättebra!!!!

6:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home