torsdag, april 06, 2006

svensk mentalitet och TV

Fredrik Lindstöm som var hur underbar som helst i Hassan och Värsta språket ska nu göra ett program om svensk mentalitet läser jag i Aftonbladet. Det skulle jag verkligen vilja se.
Han säger i Aftonbladet att begreppet osvensk är positivt när det gäller människor och kultur men negativt i andra sammanhang. Till exempel skulle man aldrig säga åh vilken härligt osvensk kötthantering eller elektrisk koppling.

Ibland längtar jag efter svensk TV för spansk är verkligen riktigt , riktigt usel. 3an och 5an framstår som djuplodande kvalitetkanaler i jämförelse. Alla kanaler såväl statliga som privata har reklam, många och långa reklampauser. Det finns visserligen ingen licensavgift här men så kusligt mycket reklam verkar orimligt att dom skulle behöva sända. Dom flesta kanaler har mängder av program där kändisars förehavanden diskuteras i timmar , gärna med inbjudna kändisar och gärna likande i flera kanaler samtidigt. En uppsjö av olika lek och tävlingsprogram sänds varje kväll t.ex "Vem vill bli miljonär" och ett program där man letar efter släktingar eller vänner någon inte träffat på många år, väldigt mycket tårar och känslosamt i studion. Många program har två programledare en ung vacker kvinna klädd i en djup uringning och en äldre korpulent herre i kostym.

Gamla amerikanska evighetsserier som t.ex "Friends" "Simpson"och "Melrose Place" kan avnjutas dagligen, dubbade till spanska. Finns även spanska motsvarigheter att titta på.
Spanska nyheter är väl inte sämre än svenska men det som stör mig är att dom visar så närgångna bilder på bomboffer, trafikoffer, sörjande , mördade o.s.v Man får verkligen se blodiga och massakerade kroppar i närbild och dom sörjande får kameran uppkörd i ansiktet

En annan sak som stör mig är att allt dubbas till spanska. Jag har väldigt svårt för dubbade program. Kanske för att jag är uppväxt med svensk textning och är intresserad av språk. Det är vansinningt irriterande att se kända skådisar prata spanska med helt fel röster. Såg lite av en Ingmar Bergman film dubbad till spanska i julas och Göran Persson har jag sett dubbad på spanska nyheterna. Dubbning är något som infördes under Franco för att kunna censurera när det sas olämpliga eller omoraliska saker. Men nu har Franco varit död i över 30 år, dags att texta. Flera länder i Latinamerika jag varit i textar.

Jag vet att det går att se många program på SVT via datorn alldeles gratis. Tyvärr blir det sällan av. Tittar bara någon enstaka gång på barnprogram med barnen. Svt Europa finns också som betalkanal där man visar antingen ettan eller tvåan samtidigt som det sänds i Sverige. Från början sände man bara över Europa därav namnet men idag går den att få till dom flesta länder i världen.
Jag har CNN som jag brukar titta på. Ofta bra nyheter och dokumentärer men för mycket reklam.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du skrev visst att du redan kollar in SVT:s bredbands-tjänst ibland, de har en del bra. Vi såg varje avsnitt av Lindströms senaste serie, Svenska Dialektmysterier. Jätteintressant. De har en hel del dokumentärer tillgängliga också, bl.a. visade de dokumentären om Lasermannen. SVT http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35687

TV4 har också en del, bl.a. såg vi en ganska intressant dokumentär om Ingvar Kamprad. http://www.tv4.se/bredband

Dessutom har Sveriges Radio massor av program som ges ut som påddradio om du är iPåddare. Jag lyssnar på svensk radio ett par timmar på gymmet varje dag. Kanonbra för en svensk översättare utomlands.
http://www.sr.se/cgi-bin/mall/index.asp?ProgramID=2332

12:55 em  
Blogger Thérèse said...

Tack för alla tips.

Ja , jag vet att Svt är jättebra men tyvärr kommer jag mig inte för. Jag får väl skärpa mig helt enkelt. Jag hade gärna sett Svenska Dialektmysterier. Får kolla om den ligger kvar, dom brukar ju ligga kvar på sajten ganska länge.

Jag är ipåddare och vet att massor av rdions program ges ut som podradio men det blir heller inte av. Däremot lyssnar jag ganska mycket på radion direkt via bredbandet eller i efterhand via datorn. Brukar ofta stå på i bakgrunden när jag pysslar med annat hemma.

1:07 em  
Blogger Jenny said...

Sen finns det ju fantastiska radioprogram på svr!!!

2:34 em  
Blogger Per said...

P1 är det som gäller

9:37 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Usch, spansk TV verkar verkligen vara fördummande på alla sätt och vis. Hoppas att vi inte hamnar där.

5:34 em  
Blogger Thérèse said...

Mango - vissa svenska kanaler är väl på god väg dit. Som tur är finns SVT som motvikt

6:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home