torsdag, april 06, 2006

påsklov

Jag skrev ju förut om att vi skulle ha inflyttningsfest idag och bjuda på svensk mat. Nu blir det inte så för påsklovet startar imorgon så många som ska åka bort passar på att göra det redan idag. Maken jobbar ju på universitetet och det är mest hans kollegor vi umgås med här så det var många som inte kunde komma. Precis som i Stockholm är väldigt många som bor i Madrid från andra delar av Spanien, är man född här kommer säkert ens föräldrar från någon annan del av landet, så man åker hem på loven. Andra passar på att åka till kusten och njuta av vårvärmen även om det inte är badtempraturer än. Därför har vi skjutit upp festen två veckor. Så om någon har vägarna förbi Madrid om två veckor och är sugen på en mycket internationell fest är det bara att titta in.
Men idag kommer en japan hit och äter lax, sill , köttbullar och knäckebröd. När han är på besök brukar det bli att vi sitter uppe och pratar väldigt sent.

Skönt att slippa gå upp och lämna barn på dagis och skolan imogon. Jag har ju tidnigar skrivit lite om min 4 åriga dotter som börjat på spansk-internationellt dagis här. Det har gått väldigt bra. Hon trivs , älskar sin lärare och har redan fått en bästis. En spansk flicka. Hon lär sig mer och mer spanska och varje dag kommer nya ord.
Enda nackdelen är att hon inte vill prata. I skolan (det kallas skola inte dagis här fast det är icke-obligatorisk förskola) har jag ingen mun säger hon. Hon säger bara enstaka ord i skolan fast hon är med och gör allt som dom gör och berättar om det hemma. Det var samma problem när hon började på svenskt dagis som tvååring och sen när hon som treåring bytte avdelning på dagiset så det är väl inget att oroa sig för. Fast som förälder oroar man sig alltid.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Absolut ingenting att oroa sig för. Sonen gick ett år på sitt första franska dagis utan att yttra ett ord till sin fröken. Och då hade vi ändå absolut känslan av att han trivdes.
Nu pratar han som sjutton och trivs i skolan (halleluja!). Sista kommentaren i det ämnet: Mamma, jag vill inte byta den här skolan.

12:01 fm  
Anonymous Anonym said...

hejsan!
Vad synd att ni fick skjuta upp inflyttningsfesten, och vad synd att ni ska ha den om 3 veckor istället. Vi åker till Alicante i början på maj, annars hade vi ju gärna kommit lille gubben o jag. hehehe...
Hur firas påsken i spanien då? Klär barnen ut sej, äts det mycket ägg och ger man barnen påskägg?
Tror inte att det är någon fara att din dotter inte vill prata. Kan ju inte vara lätt när man inte kan språket fullt ut. Hon kommer nog att prata mer sen när spanskan sitter där.

7:07 fm  
Blogger Thérèse said...

Tolken - jag vet att jag inte borde oroa mig för hon trivs och leker med dom andra barnen. Men det är svårt att låta bli. Läraren pratar ofta om det med mig. Men han är väldigt mjuk och förstående.

Tina - barnen klär inte ut sig här. I så fall är det inte vanligt för jag har aldrig hört eller sett det. Man ger inte barnen såna påskägg som i Sverige men däremot får dom påskharar, kycklinga och annat i choklad. Ungefär samma saker som finns i Sverige men man stoppar dom inte i ett pappägg. IKEA säljer påskägg i plast fulla med godis.
Från onsdagen frqam till söndagen är det religösa parader över hela Spanien men mest och störst i söder speciellt i Sevilla.
Jag får ta och skriva ett blogginlägg om det här nästa vecka tror jag.
Alicante låter skönt. Dit skulle jag också gärna åka. Det sämsta med Madrid är avståndet till havet annars är det en fantastisk stad

11:31 fm  
Anonymous Anonym said...

Tror inte du behöver oroa dig - orden kommer så småningom ut. Det är ju jättebra att hon fått en liten spansk kompis! När det väl lossnar så kommer det bara bubbla ut spanska!

6:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home