onsdag, februari 22, 2006

Teckenspråk

Idag såg jag två kvinnor stå och prata i ett gathörn. Min första tanke var att det var två hörselskadade kvinnor för dom talade teckenspråk. Ganska omgående insåg jag att så inte var fallet utan det var två hörande kvinnor. Här i Spanien , precis som i många andra länder, använder man händerna extremt mycket när man pratar. Jag har till och med kommit på mig själv med att gestikulera mer och mer ju längre tid jag bor här. Fast just dom här två kvinnornas gester var faktiskt ovanligt avancerade.

5 Comments:

Blogger Cliff Hanger said...

En rolig grej med teckenspråk är att även utövarna av dessa språk kan "sluddra" när de fått lite för mycket alkohol innanför västen. Tecknen blir inte lika exakta.

8:05 em  
Blogger Thérèse said...

El Mango - Jag har en gammal barndomskompis som har en hörselskadad bror. Han gick på ett specialgymnasium i Örebro och bodde då i en lägenhet i stan som skolan hjälpt till att fixa. Han berättade att dom hade jäkligt röjiga fester och sena fester men fick aldrig klagomål från grannarna för dom hade ingen musik och ingen höjde rösten

9:14 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Röjiga hörselskadade - det skulle jag vilja se! :-)

9:38 em  
Blogger Thérèse said...

Mango - jo jag har också lite svårt att tro det. Fr man inga klagomål från grannarna kan väl festen inte betraktas som röjig;)

9:54 em  
Blogger Thérèse said...

Jag har en kompis som bor i Leksand. Där finns en folkhögskola för hörselskadade. Ofta sitter eleverna från den skolan på fiket i Leksand. Dom pratar mycket med varandra från ett bord till ett annat. Så när man går mellan dom antar jag att man avbryter dom. Oartigt. Iallfall i Sverige

2:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home