onsdag, februari 15, 2006

Hål i öronen

Pratade för ett tag sen med en dansk nybliven mamma. Hennes dotter hade storebrors gamla blå overall. Något som fick spanjorer att direkt anta att det var en pojke. Dom blev förbluffade när dom fick höra att det inte var det. Har inte småflickor rosa och hål i öronen är något fel.
Här i Spanien, precis som i många andra länder, tar man hål i öronen på att små flickor redan som spädbarn. Jag pratade med en spanjorska som fött barn för 12 år sen och då kom dom in på rummet på sjukhuset några timmar efter förlossningen och erbjöd sig att göra hål i öronen på dottern. Hon trodde inte att det hade ändrats och hon har säkert rätt för hälften av alla bebisar man ser har hål i öronen.
Hittills har ingen sagt något om att min fyraåriga dotter inte har hål i öronen. Hon har långt hår så det kanske inte syns så tydligt eller så tänker inte folk på det eller så pratar dom om hur konstigt det är bakom ryggen på mig.
När jag var i Mexico och Guatemala med min dotter då hon var fem månader fick jag frågan om varför hon inte hade hål i öronen flera gånger. Hamnade alltid i ett konstigt resonemang där dom inte förstod mig och jag inte dom. Dom fick först för sig att det var något religöst eller vidskepligt som gjorde att jag inte ville låta min dotter ta hål i öronen, fast det rimmade illa med att jag själv hade hål. När jag förklarade att hon får visst ta hål i öronen när hon blir stor nog att bestämma det, då kommer inte jag att sätta mig på tvären. Ja men om hon ändå ska ta hål i öronen sen varför kan du inte lika gärna göra det nu så är det gjort?
Hon får ju faktiskt välja att låta bli också. Det bryr jag mig inte ett dugg om. Men då förklarade dom att det kommer hon inte att göra för alla flickor vill ha hål i öronen.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Känns igen. Min finlandssvenska mamma födde mig på Kanarieöarna och fick genast försvara mig mot "håltagarna" med argumentet att jag får bestämma själv. Och det gjorde jag. 33 år senare, förra veckan, tog jag hål i öronen :)

11:34 em  

Skicka en kommentar

<< Home