söndag, februari 19, 2006

fotboll

Igår på restaurangen började jag prata fotboll med en man från Buenos Aires , Agrentina och en infödd Madridbo. Har man inget annat att prata om så funkar fotboll ALLTID för ALLA spanjorer och Latinamerikaner är intresserade av fotboll. Väldigt sällan man möter någon som inte är det.Men dom jag pratade med igår tyckte att fotboll var något som gjorde folk dumma och konstiga i huvudet. Ohälsosam sport som man skulle undvika att både utöva och titta på. Nästan lika tråkigt som tjurfäktning. För dom påstod att tjurfäktning var något av det tråkigaste man kunde se, det var mer tråkigt än det var äckligt.

Jag kände mig nästan som när Stig-Helmer sitter bredvid Ole Bramserud på planet till Nueva Estocolmo, Kanarieöarna ,och Ole pekar på Stig-Helmers hammarbymärke och frågar- vad är det för märke? -Det är Hammarby, känner du till Hammarby svara Stig-Helmer.
-Nej de endaste svenske byar jag känner till är Stockholm, Göteborg, Malmö...
-Nej nej det är ingen by utan att fotbollslag

Jag är ingen sportfantiker men jag gillar att titta på fotboll och är född på Söder och alltså hammarbyare. Jag tittar även på friidrott iallfall om svenskar tävlar. Någon gång ishockey men inte mycket annan sport.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Varför man skulle bli dum i huvudet av fotboll hänger jag inte riktigt med på, men jag håller med om att det är rätt tråkigt.

Jag har nån gång funderat på om de inte kan göra planen lite mindre så det blir fler mål? Väldigt mycket springande fram och tillbaka som det är nu - fast det kanske är det som är själva sporten? :)

2:26 fm  
Anonymous Anonym said...

jag har utmanat dig p åmin blogg :)

jag har tre inlägg att skriva men jag ska gå oh lägga mig istället, bloggen är inte allt. dvs jag sov bara tre timmar i natt och klockan är nästan 3....

godnatt

2:51 fm  
Anonymous Anonym said...

Blir man dum i huvudet av att titta på fotboll eller tittar man få fotboll för att man redan är det?

9:57 fm  
Blogger Thérèse said...

Linnéa - jag håller inte heller med. Tror dom menade att många fotbollssupportrar blir för fanatiska och fanatism av alla slag för folk att bli dumma i huvudet.
Fotboll är absolut inte tråkigt.

Virvla - okey jag ska kolla:)

anonymous - haha. Precis som Sockerconny frågar kvinnan från Jehovas Vittnen. "Blir man ful av att tro på Gud eller tror man på Gud för att man är ful"

11:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej!Kul att läsa din blog (fann den i dagens Metro).Jag lämnade Madrid 2001 efter några år i Spanien och läser gärna om staden/landet när jag hittar något.
Jag är själv mycket fotbollsintresserad och hade det ibland tufft som Barcelonafan i Madrid. Indios (Atlético) blev man lätt vän med dock.
Det verkar som att icke fotbollsintresserade (om man hittar dem) i Spanien gärna intar en fientlig attityd mot sporten.Ett vanligt argument är att fotboll är ett "opium för folket". Enligt vissa något som lever starkt i landet sedan Francoregimen, då denna använde Fotboll och Tjurfäktning för att hålla människor borta från politisk aktivitet.
Själv är jag född i Göteborg och håller därför naturligtvis på GAIS.

11:16 fm  
Blogger Thérèse said...

El David - Är min blogg med i dagens Metro? Skumt, hade jag ingen aning om. Ska kolla Metros på nätet.

11:23 fm  
Blogger Thérèse said...

El David - Tack för att du talade om det. Såg min blogg på nätet nu. Kul att du bott i Madrid. Jag har bara bott här drygt tre månader (har bott i Sevilla och Cadiz och pluggat spanska -99) Men hittills gillar jag Madrid.
Innan jag hamnade här bodde jag några år i Göteborg. Många vänner var GAISare så jag såg några matcher bl.a derby mot IFK på stora Ullevi. Var också på några efterfester på Dubliners. Klart man ska vara GAISare om man är Göteborgare

11:36 fm  
Anonymous Anonym said...

Åtminstone i Göteborgsupplagan.
På sidan 18 finns en artikel om en reseblogg och under "Populära Bloggar" finns din med.

11:40 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag trivdes verkligen bra i Madrid.Varje gång jag ser bilder därifrån hugger det till av längtan i bröstet.Har också bott i Andalusien men i Málaga och Granada.Jag har varit några helger i Sevilla men av någon anledning aldrig i Cádiz.Jag har hört att det är fint.

GAIS har förresten en mittfältare som för några år sedan tog ledigt 6 månader och hängde med tjejen till Madrid för att plugga spanska.
Fansen kallar honom numera för Señor Lundgren.

1:18 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Kan inte vara lätt att inte gilla fotboll i Spanien eller Argentina. Visst är många sorters underhållning "opium" för folket. Men jag tror att det inte är så nyttigt att leva helt utan "opium" heller. Vi människor är inga rationella robotar som bara ska göra nyttosaker.

4:46 em  
Blogger Thérèse said...

El Mango - kunde inte sagt det bättre själv. Tycker nog ändå att fotboll tillhör det mer hälsosamma "opium för folket" Men det är ju en subjektiv bedömning

5:40 em  
Anonymous Anonym said...

Opium för folket, sa Bull...

Fotbollsmatcher är ungefär lika uppiggande som opium, först händer ingenting i en och en halv timme, sedan blir det förlängning.

Det är ingen slump att vågen uppfanns på en fotbollsstadion, det är enda sättet att hålla sig vaken!

9:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home