torsdag, februari 09, 2006

picante

Jag tycker om spansk mat. Att äta en liten tapa eller två som tilltugg när man tar en öl eller ett glas vin är hur trevligt som helst. Också att beställa in ett antal tapas eller raciones (större portioner) och dela på när man är några stycken är trevligt.
Men jag älskar stark mat, gärna asiatisk eller mexikansk. I Spanien är maten nästan aldrig stark, möjligen kan kocken ha vräkt på rejält med vitlök. Ber man om picante (stark) så är det inte särskilt starkt.
Blev glatt överraskad när jag och familjen förra söndagen besökte El Rastro , den stora loppmarkanden här i Madrid, och efteråt gick och åt på en trevlig spansk restaurang. Mina patatas bravas (stekt potatis i en sorts tomatsås) var verkligen muy, muy picante.
Visst vill jag äta asiatiskt eller mexikanskt finns såna restauranger här i Madrid så jag ska väl inte klaga alltför mycket.
För den som vill läsa mer om spansk mat har Matblogg skrivit mycket om spansk mat och dryck. Även sidan Ett annorlunda Spanien kan rekommenderas. På båda finns fakta om Spanien men också recept för den som känner för att laga spanskt

11 Comments:

Blogger Cliff Hanger said...

Jag har bara ätit tapas två gånger i mitt liv. Den första gången var i Eskilstuna av alla ställen och det var sagolikt gott. De hade både spanska och mexikanska tapas. Den andra gången var i Barcelona och det var riktigt vidrigt! Allting dröp av fett och smakade allt annat än bra. Men det verkade vara ett riktigt turistställe. Jag försökte övertala mamma och syrran att hitta något annat ställe, men de ville absolut äta där. Om några veckor har vi dock bestämt att äta på Mamas & Tapas i Stockholm. Hoppas det blir lite bättre än den senaste tapasupplevelsen.

1:54 fm  
Blogger Thérèse said...

Mango - Om du har vägarna förbi Göteborg finns ett suveränt tapsställe El Toro Bravo på Drottninggatan. Hoppas Mamas & Tapas är bra annars. Själv idén med flera små tilltugg till drickat är väldigt sympatisk

9:50 fm  
Anonymous Anonym said...

Äääälskar tapas!! Mango, Mera på Norrlandsgatan har goda tapas!

Hittade det här på matblogg Queso de cabra frito con miel, men jag förstod inte riktigt, ska man doppa de där små bollarna i den flytande honungen eller ska de ligga i honungen? Vet du?

10:29 em  
Blogger Cliff Hanger said...

"Mera" ska testas, tack för tipset. :-)

12:04 fm  
Blogger Cliff Hanger said...

Just det, tack Thérèse också för tipset. Brukar inte ha vägarna förbi Gbg så ofta, men om jag har det så...

12:05 fm  
Anonymous Anonym said...

hej,
såg en kommentar av dig på vegankrubb bloggen om att du letade efter en lista över e nummer. jag hittade en och la upp en länk och lite exempel från listan på min blogg. hoppas det går bra med att övergå till vegankost. har själv nu försökt leva som vegan i ett halvår och det känns bättre för varje dag.

2:41 fm  
Blogger Per said...

Själv gillar jag "padrones", små gröna chili-liknande paprikor som steks i olivolja och som man äter mad handen med lite salt. Men det är lite hazardartat att äta dom. Några kan vara ganska svaga i styrka medan andra kan vara riktigt starka och exploderas i munnen som patroner -Caramba! (säger dom aldrig som Herman Lindqvist konstaterar, men det är skoj att använda uttrycket ändå)

9:03 fm  
Blogger Thérèse said...

Mango -inte jag heller kommer nog att så ofta ha vägarna förbi Göteborg. Bodde där innan Madrid. Men brukar vara i Stockholm flera gånger om året för övrig släkt, vänner, familj bor i Uppsala/Stockholm. MEN har aldrig ätit tapas i Stockholm eller varit på Crazy Horse.

Virvla- jag tror du ska doppa dom eller kanske ringla lite flytande honung över. En kompis bjöd på något likande i somras. ruskigt. gott

Altervego - tack, så jättemycket. ska kolla din blogg. Hittade en lista på vegan.nu

70-tals Per - Ja padrones är gott. Herman har fe, dom säger visst Caramba, inte så vanligt men det förekommer. Herman bodde några år i Madrid och jag har hört att han inte spanska (fast jag vet inte helt säkert om det stämmer), så han kanske inte har full koll på spanska uttryck

10:20 fm  
Anonymous Anonym said...

Åh, herregud nu fick jag riktiga cravings! Tapas. Gud så gott. Har i och för sig bara käkat det på BarCelona här i Helsinki men helt fantastiskt gott. Och de hade chilioliver stora som bowlingklot! Åch!

Therese, du undrade över "-lainen" i min blogg. Det betyder egentligen ingenting. Bara en ändelse som används i finskan. T.ex. suomalainen = finsk person. Så då blev det Ninalainen för mig. :)

7:16 em  
Anonymous Anonym said...

Om man skall äta riktiga tapas i Stockholm så är Mamas and Tapas nr 1. Rörigt service, väntetider etc. Spansk service helt enkelt ;)

Har dragit med mig många spanjorer från olika delar av Spanien dit, och alla har älskat maten där. Det som är kul, till skillnad mot de flesta ställena i Spanien där jag har varit på, är att dom har en väldigt mix av olika tapas. Från Andalusien till Baskien. Nu är Mamas and tapas kockar sydamerikaner, och det märker man lite ibland på vissa rätter. Som deras patatas bravas som är helt annorlunda mot den spanska versionen (till det bättre bör tilläggas!). Sedan är det billigt för att vara i Sverige.

Ungefär 35 kr per tapas. Helt ok.

Andra hyfsade ställen är La Bodega, som drivs av spanjorer, och känns grymt mycket Spanien. Spanska Köket är också hyfsat. Dock lite för dyrt, men bra i genomsnitt.

8:45 em  
Anonymous Anonym said...

Tapas är världens mest sociala och även godaste typ av måltid man kan äta. tyvärr finns inte padrones eller "padron del pimientas" i sverige. och tyvärr serveras endast simpel skinka som jamon serrano med melon? kan inte för mitt liv förstå varför dom aldrig serverar riktig jamon iberico som är handskuren i en sk jamoneras. men det kan jag leva med. däremot varför det inte går att få tag på dom spanska gröna små paprikorna kan jag inte förstå

11:05 fm  

Skicka en kommentar

<< Home