måndag, februari 06, 2006

fika

Blancaflor , en bloggare jag brukar läsa skrev om spanska caféer och verkade vara inne på samma funderingar som jag. Så jag blev lite inspirerad. Här finns ganska få caféer iallfalla såsom vi tänker oss caféer i Sverige. Oftast går man till en bar och tar en kopp kaffe. Många barer har även bakverk bredvis tapas om man vill ha kaffe och kaka.
En sak jag tänkte på redan -99 när jag pluggade spanska i Sevilla var att det nästan aldrig jobbade kvinnor på caféer/barer. Det är väldigt ovanligt även om baren i mitt hus har kvinnlig personal. Jag frågade en av mina lärare på språkskolan om det. Hon sa att förr var kvnnliga servitriser/bartenders ofta prostituerade eller stippor. Så är det ju inte idag men det lever kvar att det är något fult för en kvinna att jobba på en bar/café. Om det här verkligen stämmer eller är den enda föklaringen vet jag inte. Jag har inte hört det från någon annan än henne men det är inte något jag forskat jättemycket i heller. Om någon annan har hört något annat eller har en annan teori vore det kul att höra
En annan skillnad är att det är extremt ovanligt med bricklunch utan nästan alltid bordsservering i Spanien. Det är bara på typiska snabbmatställen som McDonalds , Pan eller likande som man betäller över disk och på UAMs (Universidad Autonoma de Madrid) lunchrestaurang. På typiska spanska ställen (UAMs lunchservering undantaget för det är mycket spanskt) är det alltid bordsservering eller bardiskservering.

4 Comments:

Blogger Blancaflor said...

Roligt att inspirera ;) Jag skall fraga S. om bristen pa kvinnliga servitriser, han kommer hem fran madrid ikvall. Fortsättning följer...

1:49 em  
Blogger Cliff Hanger said...

En annan sak som jag inte tror finns i Spanien, och kanske inte i något annat land än i Sverige, är "Dagens lunch" - ett mycket bra fenomen.

12:28 fm  
Blogger Thérèse said...

Fast det är inte helt korrekt, här finns faktiskt dagens lunch eller "menu del dia". Då brukar det ingå förrätt, varmrätt och efterrätt samt vin och bröd till. Ofta mycket prisvärt faktiskt.
Fast många ställen har det hela dagen så det är kanske inte en typisk lunch.
Jag har hört att Franco beslutade att subventionera restauranger som serverade en billig och rejäl måltid mitt på dagen. Så folk skulle ha råd att äta bra och kunna arbeta bra. Per-Albin Hansson drev igenom något liknande i Sverige och det blev dagens lunch

12:48 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag vet att det inte har med ämnet att göra direkt men kom att tänka på det av din överskrift "fika". Är det som "lagom" ett typiskt svenskt uttryck? För jag (och många av mina vänner med mig)har länge och ofta funderat och funderat, det verkar faktiskt inte som om det finns i något annat språk, iallafall inte Franska, Spanska, Italienska och Engelska som är de språk vi är lite mer insatta i. Hur som helst "take a cup of coffee" funkar ju.. men tänk om man inte dricker kaffe just? Hur som helst hade vi i skolan under cirka ett halvår besök av en amerikansk utbytesstudent och diskuterade fenomenet med henne, hon höll med oss om att det var ett väldigt bra ord och vi började använda det hemsnickrade engelska verbet "fikaing" som hon sedan lovade att sprida när hon kom hem så nu går vi alla här hemma och håller tummarna för att det ska komma in i USAs motsvarighet till SAOL! XD

2:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home