tisdag, februari 07, 2006

Korsika

Jag har tidigare skrivit om små öar
Idag satt jag och surfade på nätet och kom till Korsika. Har länge varit sugen på att resa dit. Tror det var redan när jag som barn såg korsikabåten i Nice hamn och dom underbara bilderna när dom med båt närmar sig Korsika i Tage Danielssons film Mannen som slutade röka. Även Asterix på Korsika måste rekommenderas , vansinnigt rolig och säkert en hel del av nordfranska fördomar om ön och öborna. Så är jag frankofil så en fransk medelavsö måste ju vara en dröm. Alla jag patat med som varit där säger att det är en väldigt vacker bergig ö där det doftar av kryddväxter.
För dom flesta är väl Korsika känt som platsen där Napoleon Bonaparte föddes. Korsika ligger 17 mil söder om Nice.Här bor idag drygt 260000 människor. Man talar en speciell dialekt franska uppblandat med ålderdomliga italienska ord. Turism och jordbruk är idag öns huvudsakliga näring. Korsikas egen flagga föreställer en slav med vitt pannband den ska symbolisera att här är alla slavar fria.


satellitbild på Korsika. Båda bilderna kommer från Wikipedia

5 Comments:

Blogger popsan said...

När jag flyttade till grekland blev jag otroligt irriterad när folk avbröt mig under en diskussion. Har fortfarande svårt att vänja mig, det sitter så djupt inrotat med att inte avbryta. Undrar om jag någonsin kommer att vänja mig.

9:18 em  
Blogger Thérèse said...

Jag blir också irriterad. Vet inte heller om jag kommer att vänja mig. En annan sak som jag också kan irritera mig på är att folk här upprepar samma sak flera gånger. Det händer ofta och inte bara i diskussioner utan vardagliga samtal. Jag blir lite , jaja du har ju sagt det tre gånger nu, jag förstår, jag förstod redan första gången , jag är inte dum

9:44 em  
Blogger Blancaflor said...

Jag bodde tidigare pa Mallorca och trivdes inte alls med att bo pa en ö utan kände mig isolerad. Men det ar trevligt att besöka öar pa semester.

11:36 fm  
Blogger Thérèse said...

Jag har ju aldrg bott på en ö om man undantar Söder och Kungsholmen men då är man inte isolerad direkt.
Det finns ju en viss risk att jag inte heller skulle gilla det. Eller så blir jag stormförtjust...

12:04 em  
Anonymous Anonym said...

Korsika är ju lite intressant för sin frihetskamp. Vad jag har förstått så vill långt ifrån alla korsikaner bli självständiga, men de som vill det är väldigt röststarka. Nyligen sprängde en korsikan sig själv till döds när han skulle placera ut en bomb i Marseille tror jag det var.
Tage Danielsson byggde ju hus på Korsika men det brändes ner efter ett tag, han hade tydligen inte fått tillstånd "från dem som bestämmer". En kollega till mig berättade hur hon efter många år på Korsika en dag satt på en uteservering när en man kom fram till henne och sade, helt appropå, "Madame, om ni vill bygga ett hus här på Korsika så går det bra". Hon tog det som att hon blivit godkänd. Men hon har inte byggt något hus.

10:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home