fredag, februari 03, 2006

Apoteket

Har i några dagar känt mig hängig , lite smått förkyld och hostat en del. Som tur är finns här i Spanien gott om apotek. Säkert 20 gånger fler än i Sverige. Så man behöver aldrig vänta i dom evighetslånga köer som är typiska för svenska apotek.Här är apoteken inte statliga utan privat och säljer inte bara medicin utan ibland också smink, godis, mat och gör olika hälsotester .Fast det gör många svenska apotek idag också. Man är heller inte lika noga med recept som i Sverige. Själv gick jag in och vill ha något effektivt mot hosta och fick en flaska med något nästan självlysande rosa trögflytande. Mycket effektivt försäkrade apotekspersonalen. Visst var det så, en klunk och hostan försvann omedelbart. Så effktiva grejer får man inte på svenska apotek utan recpet. Svårt att få även med recept eftersom svenska läkare i allmänhet är lite fega md att skriva ut effektiva grejer. Ta en alvedon och vila eller receptfri hostmedicin är lika effektivt som det som finns på recept brukar man som förklyld få höra.
Man undrar lite hur alla apotek kan vara lönsamma för enligt statistiken är inte spanjorer sjukare än svenskar, snarare tvärtom. Kanske beror det på lättillgängliga effektiva mediciner. Inte heller skiljer medellivslängden särsklit mycket mellan svenskar och spanjorer. I Spanien är den genomsnittliga medellivslängden 81.6 år medan svenskarna lever två månader längre. Detta trots att Spanien har betydligt högre konsumtion av tobak och alkohol och 3 gånger högre dödlighet i trafiken. Som Spaniens fördel brukar nyttigare kost och lägre självmordsfrekvens nämnas.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Köpte en gång halstabletter i en livsmedelsaffär i Spanien. Så länge jag var förkyld kunde jag inte mer än stoppa en tablett i munnen förrän jag började hosta oavbrutet, detta tills jag spottade ut tabletten. När jag sedan blev frisk från förkylningen tålde jag tabletterna.

Jag tvivlar på att halstabletterna hjälpte, men de fungerade i alla fall som en tydlig förkylningsindikator...

8:03 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Den långa medellivslängden i Spanien trots tobaks- och alkoholkonsumtionen måste förklaras med den livsglädje som alkoholen och det apoteksköpta godiset för med sig. ;-) Godiset och sminket är nog orsaken till att apoteken är lönsamma.

3:43 em  
Anonymous Anonym said...

Och jag gick till ett apotek och fick ut ett tungt narkotikaklassat preparat för min ryggsmärta. Recept? Nej då. Jag var ju utlänning. :)

The power of money. Vilket lite skrämmande, men samtidigt lite roligt.

Nackdelen jämnfört mot Sverige, är att dom har ett rätt så uselt utbud av medicin, så det är ett djävulskt rännande för att hitta apotek med jsut DEN medicinen man fått utskriven av läkare.

4:22 em  
Anonymous Anonym said...

Det där med nyttigare kost vet jag dock inte. Tycker att medel Juan (nu kanske det är annorlunda i Madrid), äter sjukt onyttig mat. Börjar dagen med churros eller en kopp kaffe. Käkar grymt fet mat, mycket sötsaker, och mycket vitbröd. Givetvis är allt gott. Men nyttigt? Nja.

Och enligt EU så är medellivslängden på kvinnor följande: Sverige: 82,1 år Spanien: 83,2 år. För män är det lite annorlunda. Sverige: 77,7 år. Spanien: 75,8 år.

4:31 em  
Blogger Thérèse said...

Cristopher anderton medellivslängden jag skrev är ett snitt för hela befolkningen. Jag hittade det i Thomas Gustafssons bok om Spanien, sol och skugga som kom ut 2004.

Visst frukosten är inte så nyttig men jag tror att medle-Juan äter mer frukt och grönt än medel-Svensson. Så äter man mindre mejeriprdukter här. Utan att ha kollat några siffror tycker jag att svenskarna verkar äta mer godis. Här finns inte lösgodsaffärer i varje hörn.
Vitt bröd är ju obligatoriskt till alla måltier. Visst det är gott men då och då saknar man en limpmacka eller knäckebröd

6:55 em  
Anonymous Anonym said...

Jupps. Thomas Gustafssons bok (som förövrigt är grymt bra) baserar sig på äldre och inte lika tillförlitlig statistik. Men det är å andra sidan inte så väldans viktigt ett år eller två i statistiken.

Efter att ha bott i Spanien i ett par år, så tycker jag nog att sötsaker nog är väldigt mycket vanligare i Spanien än i Sverige. När man går och handlar i en Supermercado (Ta t.e.x Mercadonna) så är säkert 30% av affären bestående av sötsaker. Skillnaden är att sötsakerna i Spanien innehåller sjukt mycket mer socker än i Sverige. Däremot så äts det väldigt mycket mer färsk fisk och som du sa frukter än i Sverige. Vilket jag saknar när jag skall gå och handla här.

Annars så när man går och handlar (notera att det skiljer mellan olika regioner), så ser man folk handla mest halvfabrikat, petflaskor med vin, och choklad. Medans där jag bor i Stockholm så är det mer pasta, färsk basilika, grovt mörkt bröd och All bran Cornflakes.

Givetvis så skiljer det sig enormt mycket mellan inkomstklasser och kulturell påverkan. Både i Sverige och i Spanien. I mina kvarter så är Sushi och Sallad vanligare än ärtsopppa med fläsk.

För överigt så är Grekerna dom som har överlägset nyttigaste mat.. ;)

2:09 fm  
Blogger Thérèse said...

Håller med om att folk handlar mycket mer halfabrikat i spanska affärer. Men dom här enorma väggarna med lösgodis som finns i varje svensk affär finns ju inte här. Men visst äter spanjorerna godis fast jag har ändå en känsla av att svenskarna äter mer men jag har inte kollat någon statistik eller så.
Sen har du ju helt rätt i att det beror på ålder, bostadsort och inkomst vad man äter såväl i Spanien som i Sverige. Jag och många av mina vänner äter ofta sushi och sallad men aldrig stek fläsk , ärtsoppa eller pölsa.
Japanerna äter jäkligt hälsosamt också, och gott. Jag är sushifreak!

10:00 em  
Anonymous Anonym said...

I want not concur on it. I regard as precise post. Especially the designation attracted me to be familiar with the sound story.

3:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Genial brief and this post helped me alot in my college assignement. Say thank you you as your information.

1:06 fm  

Skicka en kommentar

<< Home