fredag, februari 10, 2006

märkliga frågor

När man har kontakt med spanska myndigheter och ibland företag och på olika sätt och ska fylla i papper frågor dom ofta om ens föräldrars namn. Inget annat än förnamnen på föräldrarna behövs. Alltså ingen adress. En ganska meningslös uppgift alltså. Jag är 34 år, gift och har två barn och får frågan om mina föräldrars namn. När jag var 27 år och pluggade i Sevilla hade jag inbrott. Jag gick till polisen, naturligtvis var mina föräldrars förnamn en viktig uppgift fast dom inte varit i Sevilla i samband med inbrottet. När man får socialförsäkringsnummeri samband med att man registerar sig som boende i Spanien måste man också fylla i föräldrarnas namn. Är man icke EU-medborgare eller från EUländerna i östeuropa kan man inte bara registrera sig som boende utan måste söka uppehållstillstånd. Naturligtvis föräldrarnas namn då också men en uppsjö av andra krångliga frågor och det tar en väldans tid att få besked har jag hört av japaner och polacker jag känner här. När jag åkte till sjukhus med min son Señora Körkort ville sjukhuset och polisen (som kom för att vi ringde ambualns) veta mina föräldrars namn.

När jag för 2.5 år sen skulle till Indien fanns i visumansökan en ruta för kvinnor. Dom ville veta min makes eller min pappas namn. Eftersom jag då var ogift och min pappa inte bestämde över min (ja det gör ju inte maken heller) så bestämde jag mig för att hoppa över den frågan. lite nervöst var det. Men jag fick mitt visum utan frågor på några dagar. Har i efterhand hört ganska många som har hoppat över den frågan utan problem.