onsdag, februari 22, 2006

Karneval

Idag är det askonsdagen. Ofta förväxlas den med dymmelonsdagen som är onsdagen i påskveckan dvs. dagen före skärtrosdagen. Askonsdagen har sedan medeltiden varit starten för karnevalen i katolska länder. Karnevalen var en kul fest man hade innan den 40 dagar långa fastan fram till påsk inleddes. I Sverige festar med en semla till kaffet istället för karneval. Idag fastar väl inte så många men karneval firas på många ställen i världen. Här i Spanien sätter inte karnivalsfirandet igång förrän på freda kväll. I helgen kommer karnevalståg att paradera dom flesta spanska städer och många spanska barn kommer att vara utklädda. Leksaksaffärerna har skyltat med karnevalsdräkter i veckor nu. Inte dom traditionella sambabikinis vi ser på bilder från Rio de Janerio , det är för kallt här i Madrid, utan man klär ut sig till en sagofigur eller ett djur

På 80-talet blev det populärt med karnevaler även i Sverige. Dom största var nog den i Uppsala och den i Norrköping. Inte för att karnevalståget var så långt utan för att många åkte dit. Jag var själv på båda ställerna i min ungdom. Jag var varken imponerad eller nykter. Dom kunde kallat det vad som helst , det var bara en ursäkt för att många (unga) människor skulle samlas och festa på samma ställe. Den största och mest berömda karnevalen i Norden var den i Köpenhamn men dit kom jag aldrig. Idag skulle jag gissa att Hammarkullenkarnevalen i Göteborg är Sveriges största och mest berömda. Den har jag också besökt men då var jag betydligt nyktrare än i Norrköping och Uppsala sent 80-tal. I Norden brukar vi på grund av vädret ha karnevalerna i slutet av maj. Men det är nu dom stora karnevalerna runt om i världen drar igång som den i Rio de Janerio , Madi Gras i New Orleans (firandet pågår som vanligt i år och har inte påverkats av orkanen Katerina) och på det lilla öriket Trinidad and Tobago. Trinidad and Tobago är ett av dom länder Sverige ska möta i gruppspel i sommarens fotbolls-VM. Dom andra är England och Paraguay

Dom mest kända karnevalerna här i Europa är dom i Venedig , Nice, Teneriffa, Cadiz, Hamburg, Rotterdam och Notting Hill i London. Men många städer har sin egen karneval. Här i Madrid ska det vara karnevalståg dels inne i centrum och i dom flesta förorter och kranskommuner. Jag vet inte riktigt hur man firar här så det ska bli kul. Enda gången jag varit på karneval utomlands var -99 då jag åkte från Sevilla till Cadiz för att vara med på en av Spaniens största och mest kända karnevaler. Då var det fest och utklädda människor hela natten på Cadiz smala gator, alla barer och många affärer var öppna. Många var utklädda till seriefigurer. Det var mycket politisk satir både i dräkterna och karnevalståget. Mycket spanskt , mycket fest och kul.

Nu kommer nog min helg att bli lite lugnare än var det var i Norrköping och Uppsala i slutet på 80-talet och i Cadiz -99. Jag, maken , barnen och några vänner går nog ut och tittar på karnevalståget. Sen kanske det blir några tapas eller något innan hemgång men det beror mycket på vad barnen orkar och känner för. På lördag kommer en japask kompis hit och lagar mat. Han har nyss varit i Japan och har köpt med mycket mat och dryck som han ska bjuda på. Så det blir en flerrätters äkta japansk middag med japanska drycker. Bland annat ska jag få smaka den berömda japanska drycken cider och kondenserad mjölk. Färdigblandat på flaska! Spännande.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

I min ungdom åkte jag runt på karnevaler i Belgien och norra Frankrike. Av en händelse blev jag hang-around till ett karnevalsgille. Det var helt otroligt roligt. Men enligt mitt tycke får staden inte bli för stor om karnevalen ska bli rolig. Det måste kännas som karnevalen tar över staden, trånga gator, man går man ur huse, fullt på caféer osv. Allra roligast var karnevalen i Stavelot. http://www.laetare-stavelot.be/

11:50 em  
Blogger Thérèse said...

Tolken - du har nog rätt om stadens strolek. Cadiz där jag var -99 är en gammal stad (grundad av fenicienrna och många påstår att det är Europas äldsta stad)med smala gränder. Den ligger på en halvö så ofta vetter gränderna mot havet i båda riktningarna vilket ger staden ett speciellt ljus. Karnevalen där var jättekul. Madrid är nog väl stort för att ge den riktiga karnevalskänslan

Du verkar haft roligare i din ungdom än jag hade. Iallafall när det gäller karnevaler. Belgien och norra Frankrike känns betydligt skojigare än Uppsala och Norrköping

12:39 fm  
Blogger Ataharis said...

Var du möjligen i Sevilla hösten/vintern -98? Då pluggade jag där, på Clic. Kanske har vi träffats... :)

8:30 em  
Blogger Thérèse said...

Trulsa - Ja jag pluggade också på CLIC men våren -99 sommaren 2000 läste jag på Sampere i El Puerto de Santa Maria precis utanför Cadiz. Mycket bättre skolan men Sevilla var en roligare stad:)

10:00 em  
Blogger Cliff Hanger said...

Vad är väl karnevaler mot en gammal hederlig svensk semla? ;-)

11:30 em  
Blogger Per said...

Jag var på karneval i Linköping 1985. Den bestod i ett tombolalotteri av Lions och en liten scen där någon sjöng vid stadens konstgjorda utomhussjö. Det regnade och knappt 50 personer var där. -Rio, släng dig i väggen!

12:05 fm  
Blogger Thérèse said...

El Mango - det är bara lite knepigt att få spanjorerna att fatta det. Jag skulle gärna äta en semla men det är nog knepigt att få tag i här i byn.

70-tals Per - varför slutade man med den succe-tillställningen i linköping?

12:07 fm  
Blogger Nejma said...

Thérèse - har du aldrig ätit en bamba? Spansk sådan alltså. ;-) Nääääästan som en semla. Jättegod tycker jag!

Håller med dej om carnevalen i Cádiz, den är klart bäst! Cádiz är öht en underbar stad, jag skulle inte alls ha nått emot att bo där. Härliga människor också, har nog inte sett så många travestis på en och samma plats någon annanstans i Spanien. :-D När jag pluggade på universitetet brukade jag hänga på Granadas "undergroundklubbar" och det var sååå himla skönt att slippa bli uppraggad hela tiden. *s* Usch, jag vill åka till Cádiz! Jag får nöja mej med att se på comparsas på TV istället... *suckar*

2:09 fm  
Blogger Thérèse said...

Nejma - Nej jag har aldrig hört talas om bamba men tack för tipset. Ska absolut prova en. Cadiz är en av dom mysigaste städer i hela Spanien. Jag bodde där tre månader och pluggade spanska , helt underbart men dom pratar en ganska knepig och speciell dialekt t.o.m för att vara i Andalusien så kanske inte en idealplats att lära sig spanska på

3:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home