lördag, februari 11, 2006

IKEA

Idag var jag och 4-åriga dottern på IKEA. Det var mitt första besök på ett IKEA utanför Sverige. Jag noterade direkt att möblerna hade samma namn här som i Sverige. Å, ä och ö användes flitigt fast dom bokstäverna inte finns i spanskan. Till exempel hette lekhörnan Småland, en skärbräda hette Lämplig och ett litet bord som Bekväm. Nu var vi inte där för att köpa möbler för vi letar fortfarande lägenhet. Vi gick istället till Tienda Sueca - Svenska affären. Skandal att dom inte hade saltlakrits, förutom salta sillar men dom är inte tillräckligt salta. Får nog se till att jag får en leverans från hemlandet snart.
Annars fanns det mesta av typisk svensk mat lax, sill, pepparkakor, ballerina och singoalla kakor, marabou mjölkchoklad, knäckebröd, svensk ostar, kaviar, gott och blandat, julmust mm. Dricker julmust nu, hur gott som helst.
Jag har ju tidigare klagat på öppentiderna här i Spanien men här fanns ett stort köpcenter med alla tänkbara affärer kläder, mat, leksaker, klockor, smink, djur, sportprylar mm. som har öppet 8-22 måndag till lördag och 8-21 på söndagar. Själva köpcenteret var ovnaligt fint för att vara ett sånt, marmor, högt i tak, glaskupoler i taket, höga pelare. Lite antikt tempel över det.
Dottern ville titta i Hello kitty affären och djuraffären och på leksaker. Så köpte jag mascara, hårinpackning och shampoo. Samma märken som jag använt i Sverige. Både tråkigt och tryggt att många produkter ser likadana ut nästan överallt i världen.
Sen gick vi och fikade på Starbucks. Något jag inte kan rekommendera att man gör i Spanien. Vanliga spanska barer eller caféer har mycket godare och billigare kaffe. Starbucks drycker är lite väl söta tycker jag. I Asien kan Starbucks vara okey om man vill ha en schysst kopp kaffe men i Spanien finns ingen mening att gå dit. Dottern gillade inte heller stället för dom hade ingen läsk.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

HELLO KITTY AFFÄREN?!??? *flämt flämt flämt* Du tryckte just på Virvlans fetish-nerv...

1:54 fm  
Blogger Per said...

Starbucks, vad ska det va bra för? MacDonaldiserat kaffeplejs med äckligt kaffe. Som du sa, det är endast i länder där man inte dricker kaffe som man kan gå dit i nödfall (dom hade bränt mjölken på starbucks i HongKong -blää). Min nuvarande favorit i Spanien är Cortado, dvs "cafe con leche", fast med mycket mindre mjölk i (mindre-cortado). Fast i sommar kanske jag testar cafe con hielo.

10:32 fm  
Blogger Thérèse said...

Virvla - vi har flera stycken Hello Kitty affärer i Madrid. Alldeles underbara men DYRA!

70-tals Per - Nä som jag skrev i Spanien finns ingen anledning att besöka Starbucks. Vill du ha gott kaffe i Hong Kong eller Singapore ska du gå till Deli France och inte Starbucks

10:58 fm  
Blogger Cliff Hanger said...

Apropå Starbucks, läs detta:

http://detlosersig.blogg.se/080206160648_mckaffe.html

6:59 em  
Anonymous Anonym said...

Jag var på IKEA utanför Madrid en gång strax innan jul.Vi avrundade besöket med en jultallrik i restaurangen. Man kunde välja mellan köttbullar,pytt-i-panna och lax.Oförsiktigt nog valde jag en mixad variant med lite av alla tre rätterna.
Jag var rejält sugen på svensk mat och allt hade nog varit bra om inte rubbet varit täckt av brunsås.

1:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home