tisdag, februari 28, 2006

fettisdag

Igår var det fettisdagen inspirerad av krokofantens jättefina hembakta semlor tänkte jag baka med barnen. Jag är egentligen varken duktig på eller road av bakning men barnen brukar gilla det. Men igår var dom inte så intresserade. Grädden här kan vara knepig att vispa men det finns spraygrädde så det hade jag tänkt att använda.
Men när det nu inte blev något bakande tänkte jag köpa något liknande. Fick tips av Nejma att det finns ett spanskt bakverk som heter bamba som påminner om semla. Tyvärr hade inte mitt lokala bageri några bambas men jag ska leta vidare , är nyfiken på att prova. Spanjorerna har mycket goda bakverk men är inte så bra på godis, undantaget är choklad.
Bamba är förresten vad göteborgarna kallar matan i skolan, för den som inte visste

2 Comments:

Blogger Jenny said...

Får nog följa ditt exempel och baka lite semlor i morgon trots gräddstrul. :D

12:35 em  
Blogger Thérèse said...

Ja, gör det. Titta på krokofantens franska semlor med spraygrädde. Visst blir man sugen

12:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home