söndag, februari 26, 2006

Japansk mat

Förra veckan var en japansk kompis som bor här i Madrid hemma och hälsade på sin familj i Osaka och Koyoto i Japan. Han köpte med sig en del mat och i fredags var det dags för japansk middag här hos oss. Först började vi med grönt sencha te inköpt i Uppsala för han gillade mitt lösviktste bättre än sina japanska tepåsar.
Sen blev det misosoppa som verkligen var jättegod. Jag är galen i sushi och när man äter sushi brukar man alltid få misosoppa men inte lika god som den här. Det var en färdig mix med två påsar som blandades med kokande vatten. Så åt vi en risröra som också kallades sushi som blandades med en grönsaksmix, norialger, sesamfrön och strimlat, stekt ägg. Inte det jag kallar sushi men tydligen kallas både den här risröran och det vi tänker på när vi säger sushi för sushi i Japan.I Japan har man inga regler att man ska äta maten i en viss ordning utan man äter risröran och misosoppan samtidigt. Förutom grönt te drack vi vitt vin och en japansk mjölkdryck cider blandat med mjölk. Det är en dryck för barn så den innehöll ingen alkohol och smakade lite som drickyoghurt. Det var en trevlig kväll och det blev väldigt sent så vår japanska kompis sov över i vår bäddsoffa. Nästa morgon fixade han japansk frukost. Man tar en skål ris häller på grönt te och lägger ett eller ett par norialger på toppen. Smakade inte så mycket men var helt okey. Fick lära mig att i Japan äter man helst ris till frukost ibland med misosoppa eller ume, ett sorts inlagt plommon eller alger och grönt te


japansk mat

misosoppa innan vattnet hälls på


Idag när jag vaknade var den spanska huvudstaden täckt av nästan en decimeter snö. Barnen blev överlyckliga. Men nu på eftermiddagen har nästan allt hunnit smälta bort. Måste gnälla lite på Spansk TV som inte har vett att visa hockeyfinalen

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Låter gott! Nu blir jag ju väldigt nyfiken på vilken cidermjölk du drack :D Vad tyckte du? Den vi brukar dricka smakar inte som yoghurt, eller så har jag aldrig tänkt på det.

När det gäller sushi så är det själva riset tillagat med vinäger som är sushi. Men eftersom det är vanligast att servera det med fisk på så har det blivit lite förvirrat utomlands.

2:33 fm  
Blogger Thérèse said...

Linnéa - Jaha så det är själva vinägerriset som kallas sushi, intressant . Det fattade inte jag riktigt när Hirumo förklarade.
Alltså eran cidermjölk verkar mycket mera spänannde (jag får nog ta och göra en beställning;)Skickar ni till Spanien?) Våran japanska kompis sa att det här var samma sak men att den ni hade var "sparkling" och det var inte våran. Men jag tvivlar på att det var någon cider i.

11:38 fm  
Blogger Thérèse said...

Calpis hette den "falska cider-mjölken"

12:46 em  
Blogger Me said...

Se där! Inte illa alls för att vara i Madrid. Heljapanskt!
Calpis, självklart. Inte världens bästa namngivning, men den har funnits sedan min mor var liten tydligen. Jag gillar den på sommaren med några isbitar i.
Även populär som “slödrick” till japanskt brännvin, shouchu.

1:48 em  

Skicka en kommentar

<< Home