lördag, februari 25, 2006

globetrotters

Svenskar är verkligen ett resande folk. Det kan ju bero på att vårat klimat inte är så väldigt roligt större delen av året. Naturligtvis är det också en ekonomisk fråga , många svenskar har tillräckligt bra ekonomi för att kunna göra en resa då och då. Det har också blivit billigare att resa så fler har råd. Åtminstone yngre svenskar är ofta språkkunniga och intresserade av världen utanför Sverige.

Spanjorer är precis tvärtom. Dom reser väldigt sällan utomlands istället semestrar man i Spanien. Reser dom längre blir det ofta till Sydamerika, Mexico eller Karibien eftersom där kan man tala spanska. Spanjorer i allmänhet är verkligen usla på språk. Jag har läst att dom efter britter är sämst i Europa på främmande språk.
Alla som varit ute på längre resor vet att man ganska ofta möter svenskar och andra skandinaver även på avlägsna destinationer, men sällan spanjorer.
Naturligtvis generaliserar jag nu för självklart är jag medveten om att det finns globetrotters eller trotamundos som det heter på spanska , i Spanien. Precis som det finns folk i Sverige som inte vill eller kan lämna sin hembygd

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej

Trevlig blogg. Håller dock inte med dig angående att spanjorer inte är ett resande folk.

Har man bott i Dublin och London så stöter du på betydligt fler spanjorer än svenskar, främst inom arbetssektorer, men väldigt många studerande också.

Jag tror det har börjat vända - spanjorerna har vaknat och reser förmodligen mest av alla inom EU idag.

Dock är väl svenskarna fortfarande i majoritet när det gäller turism - men är det verkligen något att tråna efter??!!

Tack för trevlig blogg,

Svensk i London

1:35 fm  
Blogger Thérèse said...

Kul att du tycker om bloggen. Tack. Ni verkar vara riktigt många svenskar utomlands som hittar hit.

Kanske har jag fel om spanjorer. Jag har träffat få utomlands när jag har turistat och pratade med en spansk bekant som hade ungefär den åsikt jag skrev ner. Det var ju mer än tanke än rent fakta.

Kanske satsar spanjorer mer på jobb och studier utomlands och svenskar turistar.

Det är kul om jag har fel och det börjar vända och spanjorerna reser och jobbar mer utomlands.

Spanjorer i allmänhet är dock väldigt dåliga på främmande språk. Men många högutbildade yngre spanjorer kan förstås engelska och ibland andra språk.

11:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home