lördag, februari 25, 2006

Yo el Rey

Den spanska kungen eller drottningen underteckanar aldrig officiella dokument med sitt namn utan skriver bara Yo el Rey eller Yo la Reina vilket betyder Jag, Kungen eller Jag, Drottningen. Det här är en tradition som fanns redan på medeltiden. Det ansågs onödigt att kungen och drottningen skrev sina namn , alla visste ju ändå vem som var kung och drottning.

Jag tycker att den enda bra kungen är en vald kung, inte en som fötts till sitt ämbete. Har skrivit om detta tidigare Att demokratiska länder som Sverige och Spanien inte väljer sin statschef är mycket märkligt.

Jag fick några spanska skvallertidningar så för den som eventullet är intresserad av det spanska kungahuset är jag nu påläst. Även om jag personligen är verkligt ointresserad av kungligheter. Ska påpeka att allt jag skriver om hur dom kungliga är har jag läst och hört, jag har sett så lite av dom att jag själv inte har någon personlig uppfattning

Spanska kungen heter Juan Carlos och drottningen Sofia. Drottnigen är född som grekisk prinsessa innan grekerna skrotade sitt kungahus. Det är en officiell hemlighet att relationen mellan Juan Carlos och Sofia sedan länge övergått till ett konventionsäktenskap. Det är också en officiell hemlighet att kungen har haft en hel del kvinnoaffärer vid sidan av. Juan Carlos är myckt populär hos äldre spanjorer som minns Franco-tiden eftersom han var en av dom drivande att införa demokrati i Spanien. Fraco hade utsett Juan Carlos till sin efterträdare men när Franco dog började kungen träffa politiker i fängelse och exil och för att göra upp planer för demokratins införande. Han agerad också krafgtfullt mot kuppen för 25 år sen.
Han anses vara mycket trevlig och folklig och går gärna till en lokal tapas bar , åker motorcykel och seglar och har lätt att umgås med alla typer av människor. Drottningen däremot anses vara mer snobbig.

Kungen och drottningen har tre vuxna barn. Den äldsta är prinsessan Elena de Borbón y Grecia född 1963 som är gift med adelsmannen Jaime de Marichalar. Paret har två barn Felipe Juan född 1998 och Victoria Federica född 2000. Paret bor i Madrid och anses inte vara några lysande begåvningar
Näst äldst är prinsessan Cristina de Borbón y Grecia som är född 1965. Hennes officiella namn är Cristina Federica Victoria Antonia de la Santísima Trinidad de Baorbón y de Grecia. Hon är gift med en för baskisk detta handbollspelare som heter Iñaki Urdangarin. Paret har 4 barn , Juan Valentin född 1999 , Pablo Nicolas född 2000, Miguel född 2002 och Irene född 2005. Familjen bor i Barcelona till skilland från dom andra kungliga som alla bor i Madrid.
Yngsta barnet är kronpris Felipe som är född 1968. Han hela namn är Felipe Juan Pablo Alfonso de Todos los Santos de Borbón y Grecia. Precis som min bror bodde han kvar hemma hos sina föräldrar till han var långt över 30 år men nu bor han granne med dom istället.Han är gift med journalisten Letizia Ortiz och dom har ett barn prinsessan Leonor född 2005. Idag har Spanien kvinnlig tronföljd så avskaffas inte kungahuset så kommer Leonor att bli drottning så småningom.

bilden på spanska kunga familjen kommer från kungahusets officiella sida Casa Real