tisdag, december 19, 2006

Världens modernaste land

Dom som har läst min blogg ett tag vet att jag ganska ofta och regelbundet har skrivit om svenskar , hur dom är och varför, och om svensk mentalitet och vad som är typiskt svenskt.

Nu funderar Fredrik Lindström kring såna här fenomen i TVprogrammet Världens modernaste land som sänds i SVT2 på onsdagar kl 20. Det går även att se på webben via länken ovan. Mycket roligt och underhållande. Kan verkligen rekommenderas.

Fredri Lindström som tidigare bland annat har busringt i radioprogrammet Hassan och gjort TVprogram om svenska dialekter är som vanligt vanligt en lysande programledare. Kunnig och underhållande.

19 Comments:

Blogger Per said...

ja det var ett jätteskoj program! Jag såg det på web-tv här i Madrid. Skoj att se att det finns roliga program nuförtiden, där det inte är lek-ledar typer som flamsar och tramsar hela tiden (och är allmänt puckade och har inget intressant att berätta dessutom).

12:19 fm  
Blogger Thérèse said...

Per - jag tycker faktiskt SVT håller en bra standard och har n bra mix mellan lättsamma lekprogram , dokumentärer , nyheter mm. Också bra för svenskar i utladet att man kan se väldigt många program på webben.
Just det här programmet kan jag varmt rekommendera till svenskar i utlandet (och alla andra, så klart).

Spansk TV däremot är hemsk. ästan ara tramsiga lekprogram och är det en film är den dubbad och har långa och ofta återkommnde reklamavbrott. Jag har tittat vädigt lite på TV när jag har bott i Spanien

12:26 fm  
Blogger Per said...

ja ok jag tänkte på TV i allmänhet, som tex 3:an 4:an och 5:an också... SVT brukar vara bra håller jag med om.

Jag tittar knappt på spansk TV när det finns möjlighet att se svensk web-tv. Nyheter id frukostdags undantaget. Nu kör dom gamla tecknade rosa pantern som jag också tittar på på morgonen

12:41 fm  
Anonymous Anonym said...

Åh, om jag kan ska jag titta på det där ikväll. Har sett reklam om det, men hade inte hört när det skulle börja. Tack för påminnelsen. :)

8:58 fm  
Anonymous Anonym said...

Oh ja, minns de 8 minuter långa reklampauserna i de kassa showprogrammen från sommarveckan i Barcelona...Lindström är alltid stabil.

Har inte tänkt tidigare på hur grymma vi är som har ett så välfungerande webb-tv utbud från SVT för utlandssvenskarna...det är ju skitbra, och jag betvivlar att särskilt många andra länder har samma tillgänglighet (man borde kanske undersöka BBCs hemsida...).

12:27 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, Fredrik Lindström är bra!

Notera att han absolut inte är vegetarian...

6:29 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - jag har precis sett dagens avsnitt. Hur roligt som helst. Hoppas du också såg det.

Erik - Jag tror att vi i Sverige är väldigt duktiga på att använda internet till mycket. Jag ärkte att det ar stor skillnad när jag bodde i Spanien. SVT är jättebra och som svensk i utlandet är det kanon att kunna se såmycket gratis å webben. BBC har en del vet jag men jag har inte kollat så noga. Det finns också möjlighet att se Chavez prgram Aló Presidente som sänds varje vecka på webben. Kan rekommenderas , är ofta väldigt underhålland. Men man måste kunna spanska för det finns ingen textning till andra språk. Kan man bara lite spanska är det ett sveränt ätt att öva

Niklas - Hur vet du att Fredrik Lindström inte är vegetarian?

9:22 em  
Anonymous Anonym said...

Jepp, jag såg det! Intressant det där.

9:26 em  
Anonymous Anonym said...

Hehe, vilket bra tips Thérèse, det där med Haló haló... Kul att se honom "en acción". Varför har jag inte tänkt på det själv?!

10:16 em  
Anonymous Anonym said...

Hur skriver du förresten den där länken i kommentaren så att den funkar också? Jag har haft problem med det.

10:23 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - ja visst var det bra.

Pumans dotter - Jag såg Aló Presidente på plat i Venezuela flera gånger för tre år sen, det är verkligen underhållande så jag kan rekommendera att se det på webben. Jag gör samma sak som när jag länkar i inlägg

10:45 em  
Anonymous Anonym said...

Jag förstår inte riktigt... i inlägg har du ju den där lilla url-knappen.

6:12 em  
Blogger Vardagsmat said...

Hola! Jag bor i Brasilien och kan tala om att brassarna antagligen har världens mest sunkiga tv-utbud; programmen är extremt ytliga och erbjuder inget djup alls.

Det är otroligt bra att kunna kolla på SVTs program via Internet. Vore ännu roligare om min anslutning hade större kapacitet dock, det blir ofta så att det man kollar på "fryser".

Fast i och för sig är det bra att man inte sitter framför teven hela tiden, tack vare brasilianska TV-producenter har jag nu en rikare fritid med min familj!

7:37 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - jag html-kodar inläggen
och blogger verkar inte vilja att jag ska förklara för dig hur. Jag kan maila om du vill. För när jag skriver ner det här får jag bara meddelande att min htmlkod inte kan accepteras

Vardagsmat - kul med en ny person i kommentarsfältet. Välkommen. Fin blogg du har. Jag håller helt med. Jag tittade mycket mindre på TV när jag bodde i Spanien än vad jag gör i Sverige

4:53 em  
Anonymous Anonym said...

Det vore jättesnällt, Thérèse!
Mejla till pumansdotter(at)yahoo.com. God Jul på dig! :)

9:02 fm  
Blogger Cliff Hanger said...

God Jul Thérèse!

7:07 em  
Anonymous Anonym said...

God jul, Therese, hoppas du får en mysig jul!

12:04 fm  
Blogger danne said...

Therese!!!! God Jul!!! och välkommen hem till sverige. Hoppas du inte saknar Spanien allt för mycket!!!

1:32 fm  
Anonymous Anonym said...

God jul! Hoppas att ni får det skönt i Sverige hela familjen.

1:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home