måndag, december 25, 2006

snapphanar

Jag sitter hemma hos mina föräldrar. Vi har nyligen ätit en massa onyttigt julgodis , druckit glögg och tittat på SVTs stora julsatsning om snapphanar.
Dom flesta vet säkert att Skåne blev svenskt efter freden i Roskilde 1658 och att skåningarna själva inte var så positivt inställda till att bli svenskar.

Den försvenskning av Skåne som genomfördes sägs sakna motstycke i europeisk historia. Försvenskningen var både grym och våldsam men så här i efterhand kan man säga att den också var effektiv. Otroligt hemsk och våldsam naturligtvis men effektiv på det sättet att man faktiskt på relativt få generationer fick skåningarna att känna sig svenska.

Snapphanarna var som dom flesta också vet oftast bönder i gränstrakten mellan Skåne och Småland som gjorde uppror mot att Skåne skulle bli svenskt och mot dom grymma metoder som användes vid försvenskningen av landskapet. Mest omtalade och aktiva lär snapphanarna ha varit under det så kallade skånska kriget 1675-1679.

Jag har både vänner och släktingar på flera platser i Skåne och besöker då och då landskapet. Då och då stöter man faktiskt på skåningar som är riktigt hängivna sitt landskap. För några år sen var jag på en stor fest där jag började prata med två ganska onyktra killar som nästan började ställa mig till svars för svenskarnas grymheter och svek efter freden i Roskilde. Den ena hade förresten Skånes landskapsvapen tatuerat på axeln.

En skånsk kompisar har också berättat att ett visst datum varje sommar samlas ett gäng skåningar på en viss plats på gränsen mellan Skåne och Småland. Där försöker dom att med järnspett bryta loss Skåne från Sverige. På andra sidan gränsen samlas ett gäng smålänningar och hjälper till med att bryta loss Skåne.
Var och när det här äger rum vet jag tyvärr inte. Kanske någon som läser vet.
Jag vill gärna att Skåne tillhör Sverige men det skulle vara kul att åka dit och titta när dom försöker "spetta" loss det.

Update: Tack Per Westberg som tipsade om Gräv bort Skåne , världens största grävcommunity som ibland försöker "spetta loss" Skåne från Sverige. Per Westberg skriver också bra om tv-serien Snapphanar. Gå gärna in och läs

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag är glad över att Skåne är en del av Sverige. Kanske är det den anrika föreningen Gräv bort Skåne som du tänker på. De är inte skånska nationalister. Snarare tvärtom.

http://www.gravbortskane.se/?p=info

10:55 em  
Blogger Thérèse said...

Tack för länken. Jag uttryckte mig lite slarvigt och tänkte inte på att nationalist inte låter så bra. Jag gillar ju dom grävande skåningarna. Så jag ändrade i texten

11:25 em  
Blogger Anna Malaga said...

Haha - ja, det hade varit något! Jag firar ju jul i båda landskapen och hoppas slippa passkontroll vid Osby ;-)
Dessutom är jag lite allergisk mot nationalismer och regionalismer öht.

6:10 em  
Blogger Anna Malaga said...

Haha - ja, det hade varit något! Jag firar ju jul i båda landskapen och hoppas slippa passkontroll vid Osby ;-)
Dessutom är jag lite allergisk mot nationalismer och regionalismer öht.

6:10 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - haha men då kunde ju Skåne strunta i att vara med i EU och bli en taxfree-zon dit svenskar och danskar kunde vallfärda för att köpa billig sprit och billig elektornik ;)
Jag har släktingar i båda landskapen så jag föredrar också att slippa passkontroll när jag reser genom.

Mina barn är faktiskt i Småland just nu och jag övervägde att följa med men tänkte vara barnledig. Fast jag har tydligen blivit gammal för jag utnyttjar barnledigheten med att sova och läsa istället för att festa....

Regionalism är man ju duktig på i Spanien. Vet inte om det märks så mycket i Andalusien där du bor men i Baskien , Katalonien, Galicien och på öarna märks det verkligen

7:49 em  
Blogger Per said...

Att dom har billigare pilsner i Danmark kan ju hjälpa till att en del skåningar vill tillhöra dom istället för Sverige?

2:21 em  
Blogger becka said...

Dags att uppdatera vännen! Gott nytt År på dig. Kram

11:11 em  
Blogger Thérèse said...

Per - ha ha ja så kan det ju vara men annars är Danmark rätt dyrt. Men dansk dejlig gemyt är aldrig fel

Becka - Kram och gott nytt år på dig också vännen

11:44 em  
Anonymous Anonym said...

Interessant læsning for en dansker, der blot har købt et smukt billigt hus i Snapphana-land.
Det er da sært at mange svenske historiebøger beskriver forsvenskningen af Skåne som ret uproblematisk. Det er der ikke meget, der tyder på. Men det er selvfølgelig ikke rart, at verdens ind for ret nyligt mest politisk korrekte land, faktisk har en ret brutal fortid og samtidig dyrker de gamle krigerkonger.

8:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home