söndag, december 24, 2006

God jul

God jul och tack till alla ni som läser. Jag blev jätteglad när jag öppnade bloggen idag och hittade flera god jul hälsningar. Sånt värmer.
Bloggen fyller ett år om några dagar. Det har varit ett omtumlande år. Det började med att jag trodde jag skulle bo i Madrid i flera år men slutade med att jag hamnade hemma i Sverige igen. Det känns kul även om jag och barnen saknar Spanien ibland. Fast Spanien finns ju kvar.

Även om det känns bra på alla sätt att bo i Sverige igen är det lite jobbigt med jobb och har varit jobbigt att vänta på att dottern ska få dagisplats. Jag har börjat fundera på att plugga några terminer till för att få en annan examen istället. Kanske inte vad jag helst vill men jag är egentligen inte så intresserad av att jobba med ekonomi heller. Ska söka vidare på jobbfronten , eftersom jag inte har någon a-kassa tar jag vad som helst så fort dottern börjar dagis.

Tyvärr har ett nytt problem dykt upp. Jag behöver någonstans att bo igen. Egentligen helst så fort som möjligt men förhoppningsvis ska jag kunna bo kvar där jag bor nu till i sommar. Det är naturligtvis tråkigt och jobbigt för mina barn att behöva byta skola och dagis varje termin så jag vill hitta någonstans där jag kan bo länge. Jag vill inte flytta igen efter några månader.
Hade jag vetat att jag inte kunde bo där jag bor så länge hade jag kanske väntat med att flytta från Madrid. Just för att mina barn inte ska behöva byta dagis och skola för mycket. Det är riktigt jobbigt för dom.
Så jag efterlyser tips på bostad i stockholm-uppsala-området. Alla tips är välkomna. Jag letar lika desperat efter bostad som efter jobb nu. Jag har pratat med släkt och vänner om att jag och barnen behöver någonstans att bo. Tänkte prova att efterlysa bostad och bostadstips på bloggen också. Så om någon hör något eller har något tips hör dom förhoppningsvis av sig till mig.

Jag har inte blivit vräkt men dom jag bor med ogillar mina barn. Jag får dagligen höra att min femåriga dotter är jobbig , en energitjuv, pratar för mycket o.s.v. När jag och barnen ska åka någonstans får vi höra att vi gärna får hålla oss borta länge och så. Min dotter får för mycket skit för att jag ska tycka det känns bra.
Det känns jättejobbigt efter bara två månader. Det här var heller inget jag hade räknat med eftersom jag känner dom jag hyra av sen flera år och dom själva har ett barn.
Jag har nästan alltid bott med andra , jag har delat lägenhet med pojkvänner och kompisar , bott i kollektiv och studentkorridor och det här är första gången det inte fungerar. Väldigt tråkigt.
Vi ska väl prata lite efter julhelgen och se hur vi kan få det att fungera tills jag ska flytta.

Det här är mitt 600de inlägg. Förhoppningsvis blir det lika många till. Stort tack till alla som läser och kommenterar. Som sagt kom gärna med tips på hur jag ska hitta någonstans att bo.

Till sist en riktigt god jul till alla som läser. Hoppas ni får lugnt , skönt och mysigt och mycket julgodis.

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men Therese, vad tråkigt att höra om ditt boende... Vad ledsen jag blir. Hoppas det löser sig med boende snart. Jag ska hålla öron och ögon öppna efter någonstans i Stockholm-Uppsala.

Hoppas att ni får en god jul. Jag är mätt efter julmat nu, ska lägga mig i soffan... Jättekram på dig!

2:43 em  
Blogger Thérèse said...

Jättekram till dig också Johanna. Ja , det är lite jobbigt med boendet. Känner väl att det inte är min grej att bo så på landet heller egentligen. Inte kul att få höra hur hemsk min underbart gulliga och snälla dotter är varje dag. Tack för att du håller ögonen öppna

2:59 em  
Anonymous Anonym said...

Hoppas att du får en fin jul trots dina närboende. Blir så fruktansvärt upprörd när jag hör sådant. Skall barn sitta tysta och bara nicka och anamma, eller vad!?

Önskar jag hade kunnat hjälpa dig med annat boende, men tyvärr. Kan i alla fall hålla tummarna!

Feliz Navidad från Madrid!
önskar Mimo

5:05 em  
Blogger Anna Malaga said...

Stort God Jul Therese, från ett varmt Småland!!
Femåringar som pratar mycket är väl bara bra? Vad tråkigt att inte känna sig välkommen, KRAM!

5:38 em  
Blogger Thérèse said...

Mimo - Feliz Navidad från ett ovanligt varmt Sverige. Egentligen ska man bo i Spanien när man har femåringar. Där verkar alla älska barn , ingen klagar och dom får leenden och uppmärksamhet överallt. Ingen spanjor skulle väl heller klaga på att någon pratade för mycket.

Anna - Stort god jul till dig ockdså. Det här året har varit så struligt och det känns som det aldrig tar slut. I Spanien ätr femåringar som pratar mycket bara bra men tyvärr inte i Sverige. Nu hade jag inte förväntat mig den här barnfientligheten av några jag känt länge och som har ett eget barn. Jag tycker det är hemskt av en vuxen att kalla en femåring energitjuv , äta godis framför henne för att jävlas och bråka med henne. Visst känns det jobbigt att börja leta ny bostad samtidigt som dottern börjar på nytt dagis. Men det är ju jag som hyr av dom och dom som stör sig på mig. Jag ska hitta något till sommaren iallafall. Dottern blir ju ledsen av att höra sånt. Känns som vuxna som mobbar en femåring. Nu är vi tack och lov borta över jul och vi var helst inte välkomna till nyår som vi hade tänkt så förhoppningsvis är vi inte tillbaka förrän skolan börjar. Lite tråkigt att inte vara välkommen i sitt eget hem

6:52 em  
Anonymous Anonym said...

Usch vad tråkigt att höra det där med boendet! Livet stryker dig verkligen mothårs just nu. Hoppas att det vänder snart och önskar dig och dina barn ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

1:36 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - tack så mycket. Hittar jag bara någonstans att bo så kommer allt att kännas bra. Jag tar nästan vad som helst och har hela våren på mig att leta. Så det ska väl inte vara omöjligt.
Om du hör någon som vill hyra ut något så ha gärna mig i tankarna ;)

2:26 em  
Blogger Coola Morsan said...

Du har inte tipsat grannarna om att läsa din blogg? Eller dom kanske redan gör det?
Jag har ständiga grannproblem. I förra lägenheten hotade pensionärsgubben under att "slå ihjäl ungjävlarna". Inget får låta här i Sverige, förutom trafiken och fabriken som får dundra ifred. Människor ska inte märkas.

Hur kan folk säga t ex att de "inte tycker om barn". Eller få för sig att de har rätt att slippa höra och se och bry sig om barn, bara för att de inte har barn själva.

Lycka till med lägenhet. Jag tror du behöver bo där det finns många barnfamiljer.

4:45 em  
Blogger Thérèse said...

Coola morsan - tack , dom jag hyr av har ett barn så jag tog för givet att dom inte hade något emot barn. Kanske är det bara mina barn dom inte gillar eller så tycker dom illa om alla barn t.o.m sitt eget. Jag tänker inte forska i det. Hoppas bara kunna flytta så snart som möjligt.
Håller med om att många i Sverige har en mer negativ syn på barn och att barn hörs än vad man har i många andra länder.

7:43 em  
Blogger Blancaflor said...

Usch, vad jobbigt för dig, vännen! Jag har tyvärr inga kontakter i Uppsala.

Men i Marbella skulle jag kunna hjälpa dig med bade bostad och jobb. ;) Hihihi!

1:04 em  
Anonymous Anonym said...

God Jul och Gott Kött!!!

6:41 em  
Blogger Thérèse said...

Blancaflor - Marbella låter ju väldigt lockande just nu när det är kallt och grått i Sverige. Även om det är ovanligt varmt för årstiden. Jag hör av mig om jag ångrar mig och flyttar till Marbella.

Niklas - God jul

11:42 em  
Anonymous Anonym said...

Usch, vad tråkigt. Hatar när folk klagar på barn som är barn. En 5-åring är inte vuxen. De tycker om att busa och leka. Och även skrika. De gör inte alltid som de vuxna vill. Tänk om folk kunde acceptera det.

Ett tips: Försök att hinna träna något emellanåt så du får mer energi att ta itu med allt. Det försöker jag göra när livet känns tufft. Det brukar hjälpa. Man blir starkare både mentalt och fysiskt.

Lycka till.

1:44 fm  

Skicka en kommentar

<< Home