torsdag, december 28, 2006

Grattis på 1 års dagen

Idag fyller bloggen ett år. Det här var det första inlägget jag skrev.

Då trodde jag att jag skulle bo i Madrid i flera år. Den spanska huvudstaden kändes som en ny och spännande plats och jag var säker på att jag och familjen skulle trivas.

Tyvärr blev det inte riktigt så. Visst tycker jag om Madrid. Jag tycker väldigt mycket om Madrid och Spanien och saknar det ofta. Men att vara hemma ensam , inte ha något att göra och inte känna någon när mannen jobbade och barnen var i skolan och på dagis var inte så lyckat.
Även mina barn hade svårt att anpassa sig trots bra skolor och kompisar. Speciellt svårt var det för min son som är autistisk.

Trots att jag pratar spanska kändes det svårt att hitta jobb för mig och Madrid är inte någon billig stad där man lever gott på en lön.

Av olika anledningar blev det som var jobbigt ännu jobbigare och jag bestämde mig för att flytta tillbaka till Sverige med barnen.
Fast det var inte någon schlager att komma tillbaka heller. Det jobbigaste har varit min extremt dåliga ekonomi och att jag inte har kunnat söka jobb för min dotter har inte fått någon dagisplats.

Jag har pluggat massor av saker på universitetet men inte läst något program utan bara kurser. Har läst ganska mycket ekonomi och hade tänkt att jag kanske kunde arbeta med det. Men egentligen har det kanske inte varit vad jag helst vill och det känns som om man borde ha läst ett ekonomprogram och tagit ut en civilekonomexamen för att få något ekonomjobb.
Så jag har bestämt mig för att göra något av mina kurser och gå en påbyggnadskurs som leder till att man blir behörig lärare. Visst känns det lite trögt att börja plugga igen men samtidigt är det nog bra på sikt och lätt att få jobb och att hålla på med ämnen som intresserar mig.
Jag ringde och kollade vad jag skulle behöva läsa och är nu antagen till Uppsala universitet eftersom det fanns platser kvar. Tanken är väl att pendla från Ekerö utanför Stockholm under vårterminen och sen hitta någonstans att bo i Uppsala till nästa termin.

Jag och barnen behöver nog bo själva och även om det är trevligt med sällskap kanske det inte är så bra att just nu dela hus med någon. I Uppsala bor också mina föräldrar så dom kanske kan hjälpa mig med barnvakt och hämta barnen ibland. I vår kommer mina barn att få förskräckligt långa dagar på dagis och fritids. Känns inte bra och när deras pappa är i Madrid vore det skönt att ha någon i närheten som kanske kunde passa barnen en timme eller två ibland.
Jag ska försöka jobba lite extra när jag pluggar också. Så jag kommer verkligen att behöva hjälp med barnen. Nu känns det ibland väldigt tungt att alltid vara ensam med dom även om jag absolut aldrig skulle vilja vara utan dom.

Så nu hoppas jag hitta någonstans att bo i Uppsala. Ser lite knepigt ut men jag får väl leta så mycket det går.

8 Comments:

Blogger Unknown said...

Hmm, vet inte alls om Uppsala har samma alternativ för studenter som här i Lund, men det kan ju vara värt att kolla upp?

Här i Lund finns det nämligen ett särskilt område med studentbostäder som är som vanliga lägenheter, tvåor till fyror, snygga fräscha och gjorda för familjer med stora lekplatser, nära till skola etc. Inga korridorer över huvud taget utan lägenheter med balkong/terrass, eget kök, eget badrum etc. Studerande med barn har förtur till lägenheter här i Lund och i det området bor massvis av barnfamiljer.

Jag förstår absolut att du inte vill bo i en studenkorridor med en massa festande 20-åringar, men förhoppningsvis kan det ju finnas ett sånt här alternativ även i Uppsala? Det kan ju vara värt att kolla upp?

12:30 fm  
Blogger becka said...

Hoppas verkligen att 2007 blir ett år då det vänder för dig gumman, nu har det varit väl mycket elände. STOR KRAM

10:27 fm  
Anonymous Anonym said...

Låter kul att börja plugga! Jag blir riktigt avis.

1:31 em  
Blogger Thérèse said...

Ulrika - jodå det finns såna områden i Uppsala men tyvärr är det rätt långa köer till att få en lägenhet där även om familjer med barn har förtur. Känns som det kan bli knepigt ändå tyvärr men jag ska försöka. Ska också söka genom studentnationen och går jag med i samma som jag var med för länge sen kanske jag kan räkna gamla terminer och poäng men jag vet inte.

Becka - tack , stor kram till dig också. Just nu känns det jobbigt men bara det löser sig med bostad ska det nog gå bra att plugga.

Pumans dotter - känns jättekul men fattigt ...

3:22 em  
Anonymous Anonym said...

Jag börjar eventuellt plugga till hösten, om jag är tillräckligt motiverad - vilket jag inte är just nu tyvärr. Men det jobbiga är ju ekonomin. Visst, det är ungefär som jag har nu när jag jobbar, bar anågot sämre, men jag är trött på att vara fattig, därför känner jag mig nog extra omotiverad.

Hoppas ni hittar någonstans att bo i Uppsala. Jag kommer ju dit ibland, kan alltid vara barnvakt. ;) Annars kan du ju börja på Högskolan Dalarna, flytta till Falun, så har du garanterad barnvakt åtminstone till i höst. Hihi.

Jag håller alla mina tummar!

5:23 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - tack , jag tycker absolut du ska börja plugga till hösten. Jag tänker precis som du att det är ekonomin som är jobbig. Jag är också trött på att vara fattig. Samtidigt kanske man kan få ett bättre betalt jobb lättare om man är fattig några år och jag tycker det jag ska läsa är så kul så det får motivera mig.
Mina föräldrar bor i Uppsala och gillar idén på att jag ska flytta dit och plugga så barnvakt blir nog inga problem. I slutet av året flyttar ju deras pappa tillbaka till Sverige från Madrid och då får ju han ha barnen ibland också.
Det svåraste verkar vara att hitta någonstans att bo i Uppsala. Helst den här terminen. Ska gå till Uppsala Hem och försöka övertyga dom hur desperat jag är och se om det hjälper. Så finns ju blocket oxch studentbostäder. Vill helst slippa flytta runt mer med barnen.

7:25 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - är du i Uppsala så måste vi absolut försöka ta en fika någon gång

7:26 em  
Anonymous Anonym said...

Jag vet hur svårt det är att hitta någonstans att bo i Uppsala... jag gav upp efter ett halvårs letande och min pappa köpte en lägenhet som jag kunde bo i. Men då var jag lite kräsen också. Som sagt, jag rekommenderar verkligen Blocket!!

Nu i januari lär jag nog komma till Uppsala, eventuellt februari. Innan jag opereras lär jag i alla fall ta en sväng dit, jag hojtar till då! :)

7:13 fm  

Skicka en kommentar

<< Home