torsdag, oktober 12, 2006

origami

Idag 12 oktober är det Spanines nationaldag så affärer och skolor är stängda och människor är lediga från jobbet.
Som sig bör strålade solen från en klarblå himmel och kungen vinkade till folket. Anledningen till att spanjorernas nationaldag är just idag sägs vara att 12 oktober 1492 landsteg Columbus för första gången i Amerika. Det ska ha skett på en liten ö i Bahamas.

Själv brydde jag mig inte så mycket om den spanska nationaldagen utan passade istället på att träffa en kompis jag inte har sett på drygt två månader. Han kom tillbaka från Japan i förrgår och hade med lite presenter.


origamipapper , misosoppa , ätpinnar och block med Hello Kitty , japanska chips av sötpotatis, grönt te


ätpinnar med Hello kitty , grönt te och papperstranor

Han hade även med sig origamipapper i olika färger och lärde mig vika tranor. Enligt min japanska kompis kan minst 95% av alla japaner vika tranan. Origami som ordagrant betyder vika papper , är en gammal och mycket populär tradition i Japan.
Det finns en tradition att vika 1000 tranor och trä upp på snören. Lyckas man vika 1000 tranor sägs det ge ett långt och lyckligt liv. Det var lite knepigt i början men väldigt kul när jag lyckades. Jag gjorde även en skål och en fisk.



Jag brukar inte lägga in bilder på mig själv i bloggen men jag gör ett undantag och visar när min japanska kompis lär mig och min dotter vika tranor.


Så här fina blev mina tranor till slut.
Den som känner sig manad att prova hittar instruktioner till tranan här

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Inte för att man såg så mycket av ditt ansikte... ;) ...men JÄTTEKUL med en bild på er! Och vilken söt dotter du har!

8:24 fm  
Anonymous Anonym said...

Och oj, ser ju att du har en affisch/tavla från Paris där på väggen i bakgrunden. Trots att man ser så lite av den känner jag igen den väl. Den svarta katten. :) Le chat noir, står det så på den?

8:27 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - det var meningen att man inte skulle se så mycket av mitt ansikte. Jag vågar inte riktigt lägga upp bilder där jag syns jättebra. Har haft någon där jag hade stora solglasögon i våras och jag har ju den suddiga vid min presentation.
Ja visst är det Le Chat Noir men den är inte köpt i Paris utan på en marknad i Madrid. Väggarna var så tomma och tråkiga så jag köpte lite affischer. Har även kanotisternas frukost av Renoir som Amelies granne målar.
Jag kan inte annat än hålla med om att jag har en söt dotter;)

2:59 em  
Anonymous Anonym said...

Tranorna var fina, men tyvärr är dom av papp...

Tacka vet jag riktiga tranor - brässerade samt trancherade!!!

4:40 em  
Anonymous Anonym said...

Nu upptäckte jag också att du ser skitbrun ut.

Näää, har du målning ur Amelie.. wow... :) hihi.

4:46 em  
Blogger Thérèse said...

Niklas - har du ätit trana? Verkar läskigt. Sjävl ska jag i fortsättningen äta glutenfri-vegankost. Renlärigt och bra för lederna

Johanna - nja ganska solbränd är jag efter en sommar vid poolen i Madrid men inte riktigt så solbränd som jag ser ut på bilden.
Jag har en sån kopia av målningen som jag köpte i Montmartre faktiskt , men den är i Sverige. Den jag har i Madrid köpte jag på en marknad här

7:12 em  
Blogger Per said...

jag håller med Johanna. Det var en söt flicka på bilden!

1:27 em  
Blogger Thérèse said...

Per - ja visst är hon

8:07 em  
Blogger Stora Morran said...

Jag kan ocksa vika sana dar origami tranor.

10:13 em  
Blogger Thérèse said...

Morran - visst är det ganska kul när man lärt sig hur man gör. Fast vika tusen vet jag inte om man kommer att göra.
Har du bott i Japan? Jag har fått för mig det.

2:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home