fredag, oktober 13, 2006

favoritplatser i Spanien

Det finns ett Spanien bortom stränder , chaterhotell och grisfester som är väl värt att upptäckas. Åker man till kusten eller någon av dom spanska öarna på charter kan jag varmt rekommendera att man hyr en bil och ger sig av från usten under en dag eller två.

Spanien har verkligen mycket att erbjuda. Här finns storstäder , mysiga små byar , vacker natur , milslånga stränder , det kryllar av historiska imponerande minnesmärken från alla möjliga epoker och mycket mera.

En lista på några spanska favoritplatser som jag har besökt skulle kunna vara

Madrid - motivering är nästan överflödig , jag har ju ägnat tio månaders bloggande åt att förklara hur fantastisk den här staden är. Alla som kommer hit verkar förälska sig i stan. Här finns också det bästa från Spaniens alla regioner samlat. Här finns också fantastiska museum som El Prado och Centro de Arte de Reina Sofia. Den som är i Madrid bör inte missa staden Toledo 7 mil söder om Madrid.

Andalusien - en verkligt spännade del av Spanien , landskapet är vackert och fullt av historiska monument. Ska man bara besöka en plats i Andalusien slår staden Sevilla det mesta. Det är nog utan tvekan Spaniens vackraste stad. Jag är också mycket förtjust i Cadiz. En av Europas äldsta städer som grundades av fenicierna redan 1300 före vår tideräkning. Staden ligger på en halvö och är omgiven av vatten på tre sidor. Dom smala gränderna vetter ofta mot vattnet i båda riktningarna. Det ger staden ett speciellt ljus. Här finns kanske inte så mycket man MÅSTE se men det är en vacker och vänlig stad full av små trånga gränder och mysiga torg. Den vackra staden Granada och det moriska palatset Alhambra är absolut värt ett besök om man är i Andalusien. Alhambra är nog ett av Spaniens vackraste och intressante historiska monument. Liksom Cordoba med Mezquitan. Det går faktiskt att göra en dagsutflykt till Cordoba från Madrid. En kompis tog snabbtåget AVE och det tog 1 timme och 40 minuter och kostade 48 euro för en enkel resa. Det går cirka 15-20 avgångar om dagen och kan vara en trevlig utflykt om man turistar i Madrid
Så tycker jag absolut man ska besöka några andalusiska byar. Några av mina favoriter är Vejer de la Frontera , Tarifa och Ronda.

Baskien -
Landskapet är otroligt vackert med havet och dom höga bergen och staden San Sebastian är en riktig pärla. Den ligger vid en rund bukt och har en jättefin strand. Turistbyrån skryter med att gamla staden är den restaurangtätaste i Spanien. Här kan man vandra från bar till bar i dom trånga gränderna och äta tapas som i baskien kallas pinxos. Det baskiska köket anses vara det bästa i Spanien. Så är naturligtvis Guggenheimmuseet i Bilbao värt ett besök när man är i Baskien. Är man i Basikien andra veckan i juli ska man inte missa fiesta San Fermin i Pamplona.

Tarragona , Merida och Segovia för dom romerska monumenten. Segovia innanför ringmuren är en väldigt mysig stad och den romerska akvedukten är imponerande. Merida i sydvästra Spanien har nog landets mest magnifika romerska ruiner bland annat en teater där det sommartid spelas olika pjäser. Tarragonas romerska ruiner ligger otroligt vacker med utsikt över Medelhavet.

Som vanligt vill jag åka till alla ställen jag inte har varit men det finns några ställen i Spanien jag är lite extra nyfiken på.

Ceuta och Melilla - dom spanska enklaverna i Marocko som nog skiljer sig en del från fastlandet.

Öarna - Fämst Kanarieörna men också Mallorca och dom andra öarna i Balearerna. Jag är nyfiken på det som finns bortanför turistorterna. Jag är inte speciellt intresserad av att dansa i badskum och köpa souveirnier på Ibiza utan vill se det mer genuina om det går att hitta. Speciellt vill jag se Las PalmasGran Canaria och dom små bergsbyarna på samma ö. Även staden PalmaMallorca har jag hört ska vara vackert liksom många små byar i öns inland.

Galicien - För naturen ,landskapet och den speciella kulturen men jag vill naturligtvis inte missa staden Santiago de Compostela med sin berömda katedral där aposteln Jakob (Santiago på spanska) sägs ligga begravd.

Valencia - Spaniens tredje stad och hemstad för den berömda spanska maträtten paella. Jag vet ganska lite om staden förutom att man har en känd fest Las Fallas i mars och bränner pappfigurer. Skulle vara kul att åka dit.



Jag vet att Barcelona inte är med på någon av listorna. Jag har varit i staden några gånger men bara på kortare besök. Visst är Barcelona jättefint med spännde hus av Gaudi , en mysig dammal stad , promenadstråket Ramblas , den aldrig färdiga kyrkan La Sagrada Familia , bergen och havet. Men tyvärr måste jag säga att jag aldrig riktigt har fastnat för staden. Personligen så tycker jag det finns så många andra intessantare och mysigare platser att besöka i Spanien.

15 Comments:

Blogger Anna Malaga said...

Ah, vilken fin lista! Jag hâller verkligen med om att Cadiz har ett speciellt ljus, med den vita stranden nära centrum och hav pâ tre hâll.
Barcelona är ju en väldigt chic stad, kanske därför den är sâ populär just nu. Jag älskar Gaudí, sâ jag reser gärna till Barcelona sâ ofta jag kan. Maten är ocksâ god, men den har inte samma folkliv och stämning som Madrid eller Andalusien.
Är du inte pigg pâ att dansa i badskum???? Jag har faktiskt aldrig heller varit pâ Mallorca eller Ibiza.
Jag tänkte skriva om Valencia ikväll.

10:50 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag är precis som Anna väldigt förtjust i Gaudí och det finns mycket annat också som är sevärt i Barça men jag fick aldrig samma känsla för stan som t.ex. för Madrid eller Granada. Förutom Andalusien skulle jag hemskt gärna åka till Baskien eller Galicien för att utforska delar av Spaniens som jag inte vet så mycket om.

9:45 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är precis som Anna väldigt förtjust i Gaudí och det finns mycket annat också som är sevärt i Barça men jag fick aldrig samma känsla för stan som t.ex. för Madrid eller Granada. Förutom Andalusien skulle jag hemskt gärna åka till Baskien eller Galicien för att utforska delar av Spaniens som jag inte vet så mycket om.

9:47 em  
Anonymous Anonym said...

Oj då, det blev lite fel. Sorry! Precis när jag skulle skicka iväg det där så hängde sig hela grejen och jag klickade en gång till förstås... :(

9:51 em  
Blogger Thérèse said...

Nadia - skönt med någon som håller med , mångas svenskar verkar bara älska Barcelona och Madrid som i mitt tycke är en trevligare stad glöms som resmål.

Anna - Cadiz är verkligen en av mina favoritplatser. Stan är mysig , har ett fint ljus och en avslappnad stämning.
Det är inte så att jag ogillar Barcelona , visst håller jag med om att Gaudi-byggnaderna är speciella och fina , men jag tycker det finns finare platser i Spanien som glöms bort. Visst Barcelona är väldigt chic och väldigt katalanskt. Nja dansa i badskum och sitta på en bar som heter Systembolaget där personalen pratar svenska och dricka paraplydrinkar känns inte riktigt som min grej. Jag har egentligen aldrig varit på ett sånt ställe , utom en helg i Torremolinos så jag kanske bara har fördomar. Fast jag fick dom rätt bekräftade i Torremolinos...

Pumans dotter - Nej jag gillar Barcelona men jag har precis som du inte samma känsla för den stan som Madrid och Granda. Ingen fara att din kommentar blev dubbel ;)

11:31 em  
Blogger vincedu35 said...

A la suite d'un commentaire sur le blog, Voilà mes questions : Nicolas Sarkozy est-il un faiseur de paix? Un homme de discorde? Un semeur de troubles? Un homme honnête? L'UMP ne doit elle pas désigner un autre candidat?


Vivons-nous dans une monarchie républicaine avec des postes réservés? Est--il bon de voir des dynasties familiales en politique ou encore s'accaparer les organes de presse? Quelle place pour les jeunes générations? Une loi sur la discrimination positive est-elle nécessaire où est-ce de la foutaise?
Merci de nous partager tes avis par ton blog. C'est de l'enrichissement mutuel.

9:38 em  
Blogger Maria Agrell, Barcelona said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

2:58 em  
Blogger Maria Agrell, Barcelona said...

Wow, vad coolt. Jag älskar Barcelona. Tycker att det är helt underbart att bo i en trendig kulturell storstad precis vid Medelhavet.

Men jag inser ju nu att detta fantastiska ställe inte ens är på topplistan över härliga ställen i Spanien och att jag har massor av ännu bättre ställen att besöka runt om i Spanien. Det är för bra för att vara sant.

Gillade både San Sebastian, Valencia och Palma på Mallorca, men många platser återstår.

Måste genast boka in lite Spanienresor framöver. Spännande. Vilket förtjusande land!

2:59 em  
Blogger Thérèse said...

Maria - jag gillar också Barcelona det kanske är katalanerna jag har lite svårt för ;) Det är ju trevligt med en storstad vid havet och staden har bättre klimat än Madrid. Har du inte varit i Madrid och Andalusien så tycker jag absolut dom borde finnas med bland dina framtida Spanienresor

6:42 em  
Anonymous Anonym said...

Bra tips! Las Palmas är inte direkt världens mysigaste stad (då är nog Palma de Mallorca bättre) men visst finns det mycket mer än stränder här nere hos oss. Fast Therese... jag vet ju att du har en hemlig dröm om att gå på grisfest! ;)

7:47 em  
Blogger Thérèse said...

Mandi - ja jag vet , jag vill ju gå på grisfest men i somras läste jag att gris-Antonio skulle sluta pensionera sig och sluta med sina kalas. Han har visst hållt på i nästan 50 år

9:48 em  
Anonymous Anonym said...

Mycket intressant sida. Sitter och klurar på var jag skall bege mig i vår. Tänkte höra ifall någon vet ifall det finns bra surfing i Cadiz, menar dock ej vind surfing vilket verkar vara störst i området

11:44 fm  
Anonymous Anonym said...

Hallojs alla Spanien fantaster,

Kul att läsa vad folk tycker om Spanien! Det är tydligt att alla gillar olika platser i Spanien, och det som jag anser vara så bra med detta land är just det att där finns något för alla. Själv är jag ett riktigt Barcelona fan, jag bara älskar den staden och brukar åka dit minst en gång per år. Ni som är nyfikna på staden och vill ha fatt i lite mer info om den så kan ni kolla på denna länk: www.barcelona-home.com
Behöver ni information från någon som finns nere på plats så kan ni alltid slänga iväg ett mail till en av mina kompisar därborta: enjoylife369@hotmail.com
Stor kram

4:54 em  
Blogger Unknown said...

Du får inte kalla Barcelona för Barca. Aldrig hört talas om det. Barca kallar man slang till Fútbol club Barcelona.
Inte själva staden.
Då vet du lite mer.
/spanjor

10:19 fm  
Blogger Unknown said...

Du får inte kalla Barcelona för Barca. Aldrig hört talas om det. Barca kallar man slang till Fútbol club Barcelona.
Inte själva staden.
Då vet du lite mer.
/spanjor

10:20 fm  

Skicka en kommentar

<< Home