söndag, oktober 15, 2006

glutenfri vegankost

Det är alltid kul att skriva om vegetarianism här för det brukar ju bli diskussioner. Så då och då kan jag inte låta bli.

Jag har sen flera år någt problem med mina knän. Dom blir då och då svullna och måste tappas på ledvätska och få cortisoninjektioner. I perioder har jag också tagit olika mediciner. Jag har tagit hur mycket prover som helst utan att dom har hittat något fel så det är inte vanlig ledgångsreumatism det handlar om utan ingen vet. Det sitter bara i knäna , inga andra leder.

Förra hösten hade jag en hel del problem men sen flyttade jag till Madrid och under den spanska solen blev jag helt bra. På fredag flyttar jag tillbaka till Sverige och jag oroar mig lite för hur mina knän ska reagera på den svenska vintern. Fast förhoppningsvi kommer den spanska solen att sitta kvar i dom väldigt länge.

Jag har läst att vegankost ska vara bra för människor med ledproblem. Helst ska man äta glutenfri vegankost. Det låter en aning knepigt för det blir ju inte så mycket kvar att äta då. Jag är ju redan vegetarian och bara det kan ibland kännas asocialt när man blir bjuden på mat. Man kan ju förstås äta glutenfritt veganskt hemma och "synda" lite när man blir bortbjuden.

Vad jag vet är kostens betydelse vid ledsjukdomar inte riktigt bevisat inom forskningen än.
Då och då har jag funderat på att iallfall prova glutenfri vegankost under kanske ett halvår för att se om det gör någon skillnad. Fast jag har väl inte riktigt orkat. Det känns en aning knepigt och krävs ju en hel del kunskaper för att veta att man får i sig allt man behöver. Samtidigt skulle det naturligtvis vara värt det om det funkar.

Så vad ska jag göra? Ska jag fortsätta att då och då "synda" med fisk som jag har gjort lite på sistone. Bara vara vegetarian som vanligt? Prova vanlig vegankost eller glutenfri vegankost? Eller kanske till och med skippa alla "märkliga" kostinriktingar och äta fisk , kött och grönsaker som dom flesta andra gör? Kanske har inte kosten så stor betydelse vid ledproblem.

Min kompis föreslog glutenfri vegankost med en fiskfrossa då och då för mina knän. Jag skulle då få i mig omega3 som ska vara bra för lederna.

Jag kan tala om att när jag hade omröstning vad jag skulle äta på bloggen röstade 43 personer.
21% röstade på fortsätt vara vegetarian
14% på bli vegan
42% på börja äta fisk
23% på börja äta fisk och kött

Jag ska väl säga att mina knän inte är jättedåliga. Speciellt inte nu efter 11 månader i Spanien. Men besvären kommer och försvinner i perioder.

36 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du kanske är en sådan som måste åka iväg en stund till ett varmt land varje år för att du ska må bra?

Jag tycker att du ska göra det som känns bäst. Varför inte testa vegankosten lite för att se om det gör någon skillnad (det innebär ju visserligen att du inte får äta qourn...)? Sedan är det klart att du kan synda ibland...

10:26 fm  
Anonymous Anonym said...

Om du misstänker att det har med maten att göra så bör du kolla en sak i taget. Vissa människor mår dåligt av gluten men inte alla. För andra är det mjölk. Jag tycker att man ska se till att ha en så allsidig kost som möjligt och att man inte ska leka och experimentera utan proffsrådgivning. Varför inte ha gamla benvärmare kring knäna under byxorna?

/Fred

3:51 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - jag behöver absolut åka till varmare land på vintern. Svenska vintern är jättejobbig.
Jo jag har ju funderat på att prova men det är ju jobbigt också...

Fred - jag håller egentligen med om att ska man exprimentera med kosten så bör man få proffsrådgivning. Speciellt om man ska äta en kost som går att variera så lite som glutenfri veganmat.
Jo jag har funderat på gamla benvärmare under byxorna på vintern men jag har inte provat än.

4:09 em  
Anonymous Anonym said...

Gorillor äter glutenfri vegankost. De har visserligen inga problem med lederna men de har uppsvällda magar och de fiser hela tiden...

8:15 em  
Blogger Thérèse said...

Herman Hedning - Uppsvälld mage och ständigt fisande är inget jag är så sugen på att drabbas av. Men vi människor kanske reagerar annorlunda än gorillor på glutenfri vegankost

8:54 em  
Anonymous Anonym said...

Summera fakta och nyttja din slutledningsförmåga.

1. Du har varit vegetarian i 19 långa, svåra år.

2. Knäproblem har infunnit sig.

3. Det kan omöjligen vara en köttkonsumtion - således - som är boven i dramat, eftersom du varit vegetarian i 19 sjukt långa, svåra, förtvivlade år.

4.Min teori är att det är en alltför ensidig - vegetarisk - diet utan livets goda, som nu gör sig gällande, orsakandes dessa knäproblem.

5.Du vet, det finns bara en sak att göra...

12:12 fm  
Blogger Thérèse said...

Niklas - haha , ja vi får se , jag kanske ska börja med någon fiskfrossa ibland.
Fast vegetarianer och veganer mår bättre och har färre sjukdomar än köttätare

12:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Har du några som helst belägg för de där påståendena?

7:26 fm  
Blogger Babushka said...

Hm, jag har en vän som har ganska allvarliga ledproblem. Hon testade den glutenfria vegankosten och för henne har det iaf fungerat. Hon är inte bra men det blir bättre av den maten. Det verkar joxigt men för hennes del kan jag förstå att det är värt det.

10:51 fm  
Blogger Thérèse said...

Herman Hedning - vilka påståenden? Att jag skrev att vegetarianer mår bättre och är friskare än folk som äter kött har jag belägg för. Har läst det flera gånger ska nog kunna rota fram något.

Emma - kul att höra att det funkar för din kompis. Då kanske det är värt att prova.

12:17 em  
Anonymous Anonym said...

Väntar med spänning.

12:58 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har förresten belägg för att jorden är platt; jag har läst det flera gånger.

1:00 em  
Blogger Thérèse said...

Herman hedning - du kan kolla i den här om glutenfri vegankost och den här om att vegetarianer har bättre hälsa än köttätare

Det är ingen sektinfo eller propaganda den här gången. Först länken är till apoteket och andra handlar om en jämförande studie mellan vegetarianers och köttätares hälsa som gjorts på Oxfords univetsitet

9:40 em  
Anonymous Anonym said...

Brukar du sprida sektinfo? Intressant.

I Sverige blir 0,13 procent blindtarmsopererade. Skulle alltså 7 procent av alla vegetarianer opereras för blindtarmen? Akut, dessutom!

Jösses...

Äldre människor med högt kolesterol lever längst!

10:09 em  
Anonymous Anonym said...

Och i Apotekets text om glutenfri vegankost skriver man att "eskimåer är betydligt mindre drabbade av ledgångsreumatism än västvärldens befolkning".

Eskimåer är som bekant veganer...

10:25 em  
Blogger Thérèse said...

Herman Hedning - klart jag inte brukar sprida sektnfo. När skulle jag ha gjort det.
På många platser där det bor esikmåer finns välsorterade livsmedelsaffärer där du kan köpa ungefär samma saker som på ICA eller Konsum. Så det kan säkert finnas eskimåer som är veganer

10:30 em  
Anonymous Anonym said...

På många platser där det bor eskimåer är det förbannat kallt... Skulle en och annan veganeskimo göra att eskimoer som grupp är betydligt mindre drabbade av ledbesvär? Jo, tjena!

Men jag har fortfarande inte fått något vettigt svar på min ursprungliga fråga: Har du några belägg för påståendet att "vegetarianer och veganer mår bättre och har färre sjukdomar än köttätare"? Var det kanske det påståendet som var sektinfo och propaganda?

10:50 em  
Blogger Thérèse said...

Vegankost är bra för hälsan. Den innehåller mycket av det vi bör äta mer av; fibrer, vitaminer och mineraler, men lite av det vi bör undvika; farligt kolesterol och mättat fett. Den största undersökning som gjorts kring sambandet kost och sjukdom visade att ”ca 80-90 procent av de så kallade degenerationssjukdomarna som cancer, diabetes, slaganfall och hjärtsjukdom kan förebyggas eller uppskjutas genom en vegetarisk diet”. ”Till och med mycket små mängder av animaliskt protein kan vara förödande” säger professorn i näringslära Colin Campbell som lett denna undersökning

11:39 em  
Blogger Thérèse said...

Det finns så många fördelar med en vegetarisk kost att en artikel inte räcker till vägar för att täcka alla. Rött kött är något av en hälsomässig motvikt till den vegetariska kosten eftersom den ökar risken för många cancerformer, diabetes och hjärtinfarkt medan vegetarisk kost motverkar dessa risker. En överväldigande vetenskaplig bevisning visar att vegetarianer är friskare och lever längre än icke-vegetarianer

11:44 em  
Blogger Thérèse said...

Herman Hedning - ingen sektinfor eller propaganda här inte. Jag har sett hur mina köttätande vänner lider och hur utmärkt mina vegvänner mår.

11:45 em  
Anonymous Anonym said...

Therese, när Herman Hedning ställer dig mot väggen så backar du.

Herman vann denna diskussion.

Vidare är jag besviken på ditt oseriösa sätt att "belägga" dina "fakta".

Du som påstår att du pluggat så mycket på Universitetet... - visa det, då!

Jag är inte imponerad av din argumentationsteknik. Vad fick ni lära er på den där - uppenbarligen - låtsasskolan i Göteborg.

12:38 fm  
Blogger Thérèse said...

Niklas - Inte för att jag hade förväntat mig ditt stöd i den här frågan men du behöver väl inte vara så spydig?

12:40 fm  
Blogger Thérèse said...

Herman hedning & Niklas - Vad har ni för seriösa belägg för att vegetarisk kost , vegankost eller glutenfri vegankost skulle vara sämre för hälsan än att äta kött? Inlägget handlade för övrigt om ledproblem och på vilket sätt skulle köttätande vara gynsamt för lederna?

1:20 fm  
Anonymous Anonym said...

Therese, du kommer med en massa hälsopåståenden och sedan vill du att andra ska komma med bevis. Är det inte rimligen du som har den så kallade bevisbördan?

Du påstår att vegankost innehåller en massa vitaminer och mineraler. Som järn, kalcium, zink, jod, järn, selen, A-vitamin, D-vitamin och B12?

Fibrers och de mättade fetternas påverkan på hälsan är omtvistad, ingen universell sanning, och numera är det ingen som seriöst påstårt att kolesterol i maten påverkar kolesterolvärdet i blodet nämnvärt. Och kolesterolvärdena i blodet har troligen kraftigt överskattats vad gäller hälsan.

Den överväldigande vetenskapliga bevisningen du pratar om, var hittar man den?

Jag har aldrig påstått att köttätande skulle vara bättre än nåt annat, däremot påstår du att det är sämre.

Om man får så dåliga leder av kött, varför har då inte eskimåer och massajer, som traditionellt ätit nästan uteslutande anikaliskt, problem med lederna?

Kanske är glutenfri vegankost bra om man har ledproblem, kanske inte, men att hävda med bestämdhet att vegetarianer mår bättre än köttätare utan att ha annat än propaganda och sektinfo att backa upp med känns inte seriöst. Tvärtom!

7:49 fm  
Anonymous Anonym said...

Herman, du är fantastisk!

9:55 fm  
Anonymous Anonym said...

Och Therese, förlåt min spydighet.

9:57 fm  
Blogger Thérèse said...

Herman - Jag blev ju inte vegetarian för att jag hade ont i knän eller ville bli friskare. Även om det kanske verkar såhär på bloggen ibland så har jag aldrig tillhört den kategori vegetarianer som propagerat för att alla andra ska bli vegetarianer. Så jag är inte jätteduktig på området vegetarisk mat och hälsa. Däremot har jag upprepade gånger läst på olika ställen att vegetarianer har bättre hälsa men det kan delvis bero på att många är hälsofreak och röker och dricker mindre , äter mindre godis och motionerar mer.
Just när det gäller ledgångsreumatism har jag hört att det ska finnas en ärftlig faktor. Kanske är det arvet mindre vanligt hos masajer och eskimåer.

Niklas - Om du slutar med kött blir du förlåten ;) Nejdå det är såklart helt okey så farligt var det inte.

2:53 em  
Anonymous Anonym said...

Så du tar tillbaka påståendet att vegetarianer mår bättre än köttätare?

Att vegetarianer som inte röker mår bättre än rökare, att nykteristvegetarianer mår bättre än dom som dricker, att vegetarianer som inte äter godis mår bättre än godisätare och att vegetarianer som motionerar mår bättre än soffpotatisar säger jag absolut inte emot.

Men beror det då verkligen på att de inte äter kött?

Om du testar glutenfri vegankost och dina knän blir bättre så är det naturligtvis toppen. Men det innebär inte automatiskt att det fungerar för alla.

8:42 em  
Blogger Thérèse said...

Herman Hedning - jag TROR att man mår mycket bättre av vegetarisk kost och att vi inte behöver kött. Jag är som sagt var inte så hemma i vilken forskning som finns på området och det är ju en snårig propagandadjungel att leta sig igenom.
Vissa människor med ledproblem blir ju hjälpta av fasta , glutenfri vegankost , vanlig vegankost andra blir det inte. En kompis syster har ledproblem och slutade med kött men åt fisk och mjölkprodukter och tyckte att hon blev mycket bättre. Idag är hon bättre och "syndar" då och då med en köttbit

10:12 em  
Blogger becka said...

Men Herman, nu spårar du ju ur helt. Bara för att du vill äta kött (Varsågod- jag lägger mig inte i!) så kan du ju inte säga mot alla tydliga fakta och studier runt vegetarianers hälsa. Det är bortom alla tvivel bevisat att vegokost är bra för hälsan, miljön, naturen och världssvälten- BASTA!

10:12 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - instämmer helt!

12:37 fm  
Anonymous Anonym said...

Becka, jag skulle aldrig säga mot tydliga fakta. Tyvärr är det inte "bortom alla tvivel bevisat att vegokost är bra för hälsan, miljön, naturen och världssvälten".

Däremot är det naturligtvis alltid trevligt att basta.

8:11 fm  
Blogger Thérèse said...

Herman Hedning - Basta är alltid trevligt , det gör man mycket i Tornedalen

12:55 em  
Anonymous Anonym said...

Linfröolja innehåller ju också omega 3. Ge vegankosten ett försök. Jag har varit vegan i 3 år, och framför allt känner jag mig piggare än när jag var vegetarian. Nåväl, jag är lite för ung för att ha drabbats av ledbesvär (17) men ändå.

11:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Bli Gluten fri vegan , gör något gott för dig själv och bli det förbövelen !

mvh Marcus 45.

6:56 em  
Anonymous Anonym said...

En ny blogg har öppnat som tar upp moderna sjukdomar och kopplingarna till spannmålet.

http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/gluten-kallan-till-vara-moderna.html

1:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home