fredag, oktober 13, 2006

nobelpris

Jag tycker att nobelkommitén i år har gjort ett väldigt bra val när det gäller fredspriset. Att Mohammed Yunus som skapat Grameen bank som jobbar med att bekämpa fattigdomen med microkrediter är att markera att fattigdomsbekämpning och fredsarbete hör ihop. Jag har läst en del om Grameen bank och såg en dokumentär på SVT om det för några år sen och har förstått att det fungerar mycket bra. Intresset för microkrediter har ju tack vare Grameen bank spridits i biståndsarbete över hela världen.

Jag tycker också det var kul med en litteraturpristagare som jag både känner till och har läst och dessutom gillar. Så Orhan Pamuk är också ett val jag gillar. Ni som inte har läst honom borde göra det.

3 Comments:

Blogger becka said...

Jag hade faktiskt inte ens hört talas om honom förrän han fick nobelpriset *skäms* men jag ska nog försöka mig på hans böcker, de verkar ju riktigt intressanta. Du och Johanna 8barajag) har skrivit så bra om politik det senaste och jag kände att jag också ville dra mitt strå till stacken. så nu har jag "karensdagsbloggat" och länkar till er i texten. Nu är du snart hemma igen gumman, hoppas vi kan ses en sväng. Kram kram

1:04 fm  
Anonymous Anonym said...

Håller med, bra val! :)

2:28 fm  
Blogger Thérèse said...

Becka - ja du borde absolut läsa honom. Jag var inne och läste ditt karensbloggande men kunde inte komma in på kommentareran. Kikar in igen.

Cindy - Ja visst är det!

11:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home