onsdag, oktober 11, 2006

aurea boreal

Pumans dotter och Anna har uppmärksammat bloggen Diez palabras en sida som listar vackra spanska ord som jag kan rekommendera till alla som tycker om vackra ord och är intresserade av spanska.

Jag hade tänkt göra min egen lista men det kändes riktigt knepigt. Spanskan har för många vackra ord helt enkelt. Det finns också många vackra namn på platser både i Spanien och Latinamerika.



Ett av spanskans många vackra ord som skulle hamnat på min lista är aurea boreal som betyder norrsken. Även om min familj varje år åkte till fjällen och åkte skidor när jag var barn såg jag inget norrsken förrän jag var 21-22 år.
Jag tillbringade då en nyårshelg långt norrut i Sverige. Första natten sov jag ganska dåligt och gick ut utanför huset. Hela himlen sprakade av norrskenet. Jag blev alldeles hänförd och bara stod och tittade hur länge som helst och glömde att det säkert var minst minus 20 grader kallt. Kombinationen av snön , mörket , tystnaden , bergen , skogen , vattnet var helt magisk. Bara att se norrskenet är värt en resa norrut. Jag tycker mycket om norra delen av Sverige men tyärr har jag varit där alltför få gånger.



Ett försök till en egen lista med vackra spanska ord skulle kanske kunna se ut så här:

aurea boreal
arco iris
aguamarina
berenjena
amorcita
enamorada
sueños
mariposa
maravillosa
sonrisa

Så finns det många vackra namn på platser i den spanskspråkiga världen som till exempel gamla moriska namn som blivit förspanskade i Andalusien. Medina Azahar , Medina Sidonia och Guadalaquivir
I Venezuela kan man hitta namn vackra som Maracaibo , Carabobo , Caracas och Orinoco.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det vore kul att se din lista. :)

Norrsken ser så häftigt ut, men jag har aldrig sett så fina exemplar som du har på fotona här.

3:29 em  
Anonymous Anonym said...

Tack för den uppdateringen! Visst var det svårt men du har valt jättefina ord. Jag gillar speciellt sonrisa och Guadalquivir.

5:07 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - visst är norrsken häftiga. Jag har ju hört om norrsken över Stockholm också men aldrig sett något.

Det var inte lätt att hitta tio ord. Fick för många på min lista hela tiden så är det svårt att inte komma ifrån ordens betydelse när man kan språket. Kul att du gillade den iallfall

10:18 em  
Blogger Anna Malaga said...

âh, vad vackert! Hur lângt norrut var du? Jag har aldrig sett norrsken, men skulle hemskt gärna vilja. Har hört att det finns ett hotell i Sverige eller Finland som har bungalows med glastak där man kan ligga och titta pâ norrskenet frân sängen, det vore ju verkligen nâgot för mig...

11:39 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - det där hiotellet lät ju häftigt. Dit skulle jag gärna åka. Jag var inte så långt norrut utan bara cirka 10 mil från Umeå men det gick att se norrsken. Jag har tyvärr inte varit så mycket i norra Sverige som jag skulle vilja.

12:27 fm  

Skicka en kommentar

<< Home