tisdag, oktober 10, 2006

investeringar

I Sverige är aktier och fonder närmast en folkrörelse. Majoriteten av alla svenskar äger aktier och/eller fonder. På TV rapporteras dagligen i A-ekonomi och på Ekonominyheterna kurserna för vissa aktier , valutor och börser.

Speciella tidningar som till exempel Privata Affärer , som ger råd i vilka aktier och fonder man ska välja har stora upplagor. Kvällstidningarna har regelbundet löp med "Höstens vinnaraktier" och likande. Vi får höra hur viktigt det är att välja rätt fonder i PPM-systemet och att vi måste spara privat till vår pension.

Väldigt många svenskar sätter varje månad av pengar till någon eller några aktiefonder och pensionssparande.
Det här är så stort och viktigt för många att man ofta diskuterar aktier , fonder och pensionsspar med vänner och jobbarkompisar.
I Sverige får jag ofta frågor om aktier och fonder när jag berättar att jag läst både företagsekonomi och nationalekonomi. Det har jag aldrig fått i Spanien.

Här i Spanien är det verkligen inte så. Visst har dagstidningarna ekonomisidor med börs- och valuta-kurser för den intresserade men TV-nyheterna tar inte upp något sånt alls. Vad jag vet finns inga TV-program om privatekonomi. Tidningarna har inga frågespalter där man kan fråga "experter" vilka aktier eller fonder man ska satsa på.

Utan att ha någon statistik att luta mig mot tror jag att ganska få "medelspanjorer" äger aktier och/eller fonder. Jag vet inte hur det står till med spanjorernas pensionssparande men intresset verkar ganska svalt. Spanska banker har inte heller samma reklamkampanjer som i Sverige att man ska satsa på deras fonder. Här finns inget PPM-system där man årligen ska välja "rätt" fonder.
Här lever man mer för dagen och investerar sina pengar i restaurangbesök och nöjen med familjen och vännerna istället.

Anna skriver väldigt bra och träffande om den spanska "leva-för-dagen-mentaliteten". Alla borde gå in och läsa och på köpet får man lära sig lite roliga spanska uttryck som till exempel Una buena suegra tiene la boca cerrada y el monedero abierto (en bra svärmor har munnen stängd och börsen öppen!) och många fler.

11 Comments:

Blogger becka said...

"en bra svärmor har munnen stängd och börsen öppen!" Haha den var rolig:-)

9:03 em  
Anonymous Anonym said...

De pratade faktiskt om det här med fonder på "Förkväll" i slutet av förra veckan. En fondexpert var där och gav lite tips och alla programledare fick lägga 10.000 kr var i olika fonder de trodde på. Den som har mest pengar kvar när säsongen är slut får sänka dem till välgörande ändamål (minns inte vad det var). Bra idé. Men de pratade just mycket om att vi i Sverige är bäst i världen på att fondspara. Hela NITTIOTRE PROCENT (!!!) av svenskarna sparar i fonder. Det är ju jättemycket...

9:53 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - haha ja den är kul , en beskrivning av en riktig drömsvärmor ;) Fast att hitta en spansk svärmor som har munnen stängd är nog näst intill omöjligt. Alla spanjorer verkar prata sjukt mycket.

Johanna - 93% jösses är det så mycket. Men räknar dom inte alla som är i PPM-systemet då också? För det är säkert mer än 7% av den vuxna befolkningen som inte har möjlighet att spara pengar vaje månad eller inte vill ha sin

10:49 em  
Anonymous Anonym said...

Jag vet inte om de räknar med PPM. I fonder behöver man ju inte spara varje månad. Jag har tre stycken tror jag, och lägger aldrig dit några pengar, jag har bara koll på om de stiger eller sjunker i värde... (Jag har iofs haft tur och fått fonderna under åren. I dagsläget skulle jag aldrig ha råd att köpa nån fond... för det heter väl köpa...)

10:53 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - Jag googlade lite och hittade den här artikeln där det står att 94% av svenskarna sparar i fonder och ppmfonder. Misstänker att ppm fått statistiken att skjuta i höjden för det har vi ju nästan alla vare sig vi vill eller inte.
När jag jobbade i hemtjänsten upplevde jag det som att majoriteten av dom gamla var mycket misstänksamma mot fonder. Jag känner också personer som inte vill placera sina pengar på aktiemarkanden (för en fond är ju en aktieportfölj man köper andelar av) och sen finns det ju dom som varken har råd eller har fått några. Men jag tror dom har helt rätt i att vi är bäst i världen. Det räcker att bläddra lite i några olika utländska tidningar , få andra länders tidningar skriver så mycket om fonder och aktier riktat till den breda allmänheten.

11:18 em  
Anonymous Anonym said...

Aha, okej, men dåså. Men det är ändå helt otroligt vilken hög siffra. Sen är det nog väldigt många som egentligen inte har någon koll på hur fonder fungerar -som jag till exempel. Jag har fonder och jag tittar hur det går för dem, men egentligen har jag ingen större koll. Vinner jag mycket kanskr det är klokt att sälja, så mycket vet jag... haha. Och att sälja och vinna på det vore ju trevligt, och göra något kul för det, typ resa... 8-) Haha. Men man får ju skatta på vinsten och det blir ju jobbigt kommande år... Nåväl.

8:26 fm  
Blogger Anna Malaga said...

Ojdâ! Vad är PPM för nâgot?

9:32 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - ja visst är det jättemycket. Ja man får skatta på vinsten eller dra av förlusten nästa år. Jag är inte intresserad av fonder och aktier trots att jag har pluggat en massa ekonomi och har ganska bra koll på hur det funkar.

Anna - Jösses , du har verkligen varit borta från Sverige länge... PPM är n del av det nya pensionssystemet som kom för några år sen. Alla som jobbar får sätta av 2.5 % av sin inkomst i fonder som man själv väljer. Väldigt många svenskar har struntat i att välja och då hamnar pengarna i en statlig fond. Jag är ganska ointresserad av det och inte så insatt ska jag erkänna.
Jag ska satsa på att skaffa en sån där svärmor med öppen börs och stängd mun som pensionsförsäkring istället.

1:27 em  
Blogger Per said...

På 70-talet slapp vi det eländet!

7:48 em  
Blogger Thérèse said...

Per - Vakna! Det är 00-talet nu , 70-talet är över för längesen

1:08 fm  
Blogger Per said...

Man får aldrig glömma! Vietnam, Hoola, almarna, gärdet... -vad fan var det som gick snett?

9:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home