tisdag, oktober 10, 2006

höstpromenad

Jag har inte varit så flitig med bloggandet dom sista dagarna. Känns som om huvudet har varit helt tomt på bloggidéer. Så om någon har något förslag på något jag kan skriva så tar jag tacksamt emot det. Om någon vill veta något om Madrid , Spanien , spanska språket eller något annat som jag kanske vet eller kan ta reda på så var inte rädda att fråga.



Förutom att huvudet är tomt på idéer har jag inte gjort särskilt mycket att skriva om heller. I lördags var jag på IKEA och köpte svensk mat och julmust. IKEA här i stan har laddat upp med julmat så förutom must fanns glögg , tomatar i choklad , julskinka , pepparkakor , julknäcke och mycket annat. Men jag nöjde mig med must och var som vanligt sugen på saltlakrits som dom aldrig har. Så blev det en del godis och både rökt och gravad lax som jag provsmakade. Den gravade var lite skum men den rökta var riktigt god. Fast jag kan inte komma ifrån känslan att det är lite läskigt att äta djur.



I lördags kväll såg jag Sverige slå Spanien med 2-0 i fotboll. Jättekul eftersom mina spanska vänner hade gått och tjatat om matchen i över en vecka. Dom var naturligtvis helt tvärsäkra på att vinna.



Så jag önskade att jag haft en svensk landslagströja att ta på mig på efter fotbollen när jag gick ner på Andalusiska föreningens fest på ett torg här i Alcobendas. Det var verkligen mysigt , fullt av glada människor , taps , fino och flamenco. Precis som en spansk fiesta ska vara. Kvällen var varm och skön och dottern försökte sig på att dansa flamenco. Eftersom jag har pluggat spanska i Sevilla och Cadiz och därför tillbringar 8 månader i Andalusien har jag en särskild känsla för den regionen. Fast den spanska dialekt som talas där är inte den lättaste precis. När jag klagar för mina Madridkompisar hur knepigt det är att förstå andaluz säger dom bara "äh bry dig inte om det , vi förstår inte heller vad dom säger".



Annars har jag inte gjort något särskilt som kan vara intressant att skriva om. Bilderna i det här inlägget är från parken jag brukar gå i ganska ofta. Lite höstbilder fast så värst höstaktigt känns det inte än trots gula löv på marken.



I natt när jag låg och sov passade bloggens räknare som jag installerade 1 maj på att passera 60000 besökare. Visserligen inte unika besökare men jättekul iallfall. Jag får väl fira med en glass eller något. Tack alla ni som läser och kommenterar!

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Gud, vad skönt att slippa se den där fula hunden så fort man kommer hit... ;)

Jag har ett förslag. Kan du inte ha en liten nybörjarkurs i spanska?! Jag som är så rastlös kan mycket väl tänka mig att åka till Spanien och plugga spanska en termin... Ja, fast jag har ju sagt att jag kanske åker till England i vår och letar jobb också... hm, mycket idéer ska man ha... Först och främst ska jag väl se till att få koll på min rygg, sen MÅSTE jag för tusan dra innan jag blir galen.

Men som sagt, nybörjarkurs i spanska kanske... :) Just nu önskar jag att jag kunde spanska, har fått ett nytt fadderbarn som talar spanska. Känns så trist att vara tvungen att skriva på engelska! Well, mer om det i min blogg senare. :)

5:46 em  
Blogger Thérèse said...

Va? Gillar du inte Sam världens fulaste hund?
Jag kan väl också hålla med om att rosor , dammen , palmer och olivträd kanske är en aning trevligare att vila ögonen på.

Jag vet inte hur en nybörjarkurs i spanska skulle se ut på en blogg. Några förslag?
Jag har flera gånger tänkt skriva om spanska språket och spanska författare. Den spanskspråkiga världen är full av bra författare och många är inte särskilt lästa i Sverige eller ens översatta till svenska.
Det kanske kommer

6:05 em  
Anonymous Anonym said...

Tack snälla Thérèse för att du har tagit bort det där hemska odjuret! Dina vackra bilder är mycket roligare att se på!

Jag håller med dig, rökt lax är MYCKET godare! Konsistensen på den gravade kan vara lite konstig, för mjuk, ibland. Blää!

6:06 em  
Blogger Thérèse said...

Pumnas dotter - haha inte du heller verkar gilla Sam.

Konsistensen , lukten och smaken på den gravade laxen var ganska mysko. Vet inte om jag kommer att prova igen. Men den rökta var god. Fast det är lite jobbigt att äta djur så jag vet inte när eller om det blir någon ny fiskfrossa.

6:11 em  
Blogger Thérèse said...

Nadia - Det låter som en kul grej , det skulle jag absolut kunna göra. Eentligen gillar jag alla ställen jag har besökt på något sätt. Fast några favoriter ska väl gå att vaska fram

6:12 em  
Blogger becka said...

Jag var också säker på att Spanien skulle vinna och blev så j***a glad över att det sedan inte blev så. Glädjande också att en av min favoriter, den eviga reserven Johan Elmander, fick göra mål:-)

9:05 em  
Blogger Thérèse said...

Becka - ja det var kul att Elmander fick göra ett mål och matchen var riktigt bra , iallfall Sverige spelade bättre än på länge.

10:02 em  
Blogger Anna Malaga said...

Heja Sverige!!
VÄLDIGT synd att du inte hade nâgon fotbollströja, hehe. Här är ju fotboll sâ STORT, jag tror inte att de själva fattar att de har förlorat ;-)

9:31 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna - Här är fotboll verkligen sjukt stort. Jag satt ju hemma och såg matchen med familjen utan spanjorer i närheten tyvärr men kommentatorerna på TVE var ganska underhållande. Dom fattade att dom hade förlorat och var inte glada...

1:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home