torsdag, oktober 05, 2006

landskapet runt Madrid

Jag tog lite kort från pendeltågt jag åker varje dag igår. Jag vet inte om jag direkt skulle kalla landskapet norr om Madrid vackert men jag har lärt mig tycka om bergen och slätterna med sina många olivträd. Vackrast är det när bergstopparna är snöklädda. Det är dom långt in på våren.


Sierra de Guadarrama


Sierra de Guadarrama


slätten


En del av Madrids "skyline" sedd från norr. Dom två lutande husen kallas Puerta de Europa och står i norra delen av staden vid Plaza de Castilla där paradgatan Paseo de la Castellana slutar. Plaza de Castilla är en knutpunkt för busstrafiken till dom norra delarna av Madridregionen. Härifrån tar man buss 156 om man vill åka till en av standens IKEA.Den som besöker Madrid kan promenara från järnvägstationen AtochaPaseo de Prado som i den fashinobla stadsdelen Salamanca övergår till Paseo de Castellana till Plaza de Castilla. En tur på cirka 6 kilometer och man passerar förutom en massa shoppinggallerior , affärer och resturanger bland annat Pradomuseet , Plaza de Cibeles och Real Madrids hemmaarena Santiago Bernabeu stadion.

På bilden kan man se att det byggs otroligt mycket runt staden. Bostadspriser och hyror är hysteriska här och det råder verkligen en byggboom. Förhoppningen är att det inom en inte alltför avlägsen framtid ska ha byggts så mycket att priserna slutar trissas upp så rysligt. Jag har läst att bara Paris ska vara dyrare att bo i av alla större städer i euroområdet.


7 Comments:

Blogger Anna Malaga said...

Ja, priserna är verkligen hysteriska! Här är det ocksâ hemskt och dessutom köps det en massa lägenheter för investering, som sen stâr tomma. Lönerna är dessutom lägre än i Madrid.
Fina bilder, men jag tycker att omrâdet runt Madrid är lite torrt och trist.

7:56 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - Jag håller med om att området är en aning torrt och trist. Jag saknar vatten i närheten av staden. Mer och större vatten än den lilla floden Manzanares i stadens västra del.
Här köps ju också en hel del lägenheter som investeringar som står tomma. Kusterna där alla turister köper bostäder är också hysteriska. Vill man köpa något billigt får man väl bege sig till Extremadura eller nåt.

Jag har lite svårt att förstå hur Madridborna klarar sig för i många yrken är lönerna betydligt lägre än i Sverige men hyrorna är mer än dubbla stockholmshyror och bostadsbidrag existerar ju inte.

8:04 em  
Anonymous Anonym said...

Torrt eller inte, bergen är underbara! Jag klarar inte av att se såna här kort (som den första). Då vill jag bara boka biljett direkt. ;)

9:59 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - om du är riktigt snabb med att boka biljett och ta dig hit sätter jag på kaffe ;)
Visst är bergen underbara.
En tur utanför Madrid kan verkligen rekommenderas för den som turistar i staden. Mina favoriter är nog El Escorial uppe i bergen nordväst om staden och Aranjuez söder om staden. Båda platserna går att nå med lokaltågen Renfe från den stora järnvägstationen Atocha

10:57 em  
Blogger Thérèse said...

Nadia - jo jag kommer att sakna Madrid och landskapet runt staden nu när jag snart flyttar (fast kanske inte byggarbetsplatsen)

10:02 em  
Blogger Sir Realistic said...

Har bott i London och där är det knasigt dyrt. Visst det ligger inte inom "euro"-området, om man pratar valutan då, men det är fjantigt hur det kan raka i höjden för en sketen lägenhet.

Återkommande i bilderna är dock en stolpe av något slag, mot vänsterkanten till. Har aldrig varit i Madrid men är det speciellt utmärkande för stans utkanter? :-)

2:24 em  
Blogger Thérèse said...

Sir Realistic - ja London är ju inte heller något billigt ställe att bo på har jag förstått. Har en kompis därifrån som bor i Amsterdam nu.
Haha har inte tänkt på stolparna. Det är ju taget från fönstret på pendeltåget så det är stolpar bredvid spåren. Fast dom är nog fler här än utanför fönstret på pendeltågen i Stockholm

6:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home