torsdag, september 28, 2006

trafik

Spansk trafik är intressant. Man kör betydligt intensivare och ärsämre på att hålla avstånd än i Sverige. Spanjorer är heller inte alltid så noga med hastghetsgränser och promillegränser. Så är man betydligt flitigare med att tuta på allt och alla.

Fast jag skulle inte avråda en svensk på semester att hyra bil i Spanien. Det är lika enkelt att köra här som hemma och vägarna håller bra standard och skyltningen är bra. Man kan köra på i sin egen takt och strunta i om alla andra kör som galningar. Fast riktigt så galet som många svenskar tror kör man ändå inte här.

När det gäller att hitta ställen att parkera på är spanjorerna otroligt kreativa. I centrala Madrid är det oftast i princip omöjligt att hitta en parkeringsplats om man inte är väldigt kreativ. Det lär finnas lapplisor här också men jag har aldrig sett någon.

Läs vad Anna skriver om spansk trafik

Jag gick ett kvarter idag och hittade direkt två bilar som var intressant parkerade.



10 Comments:

Anonymous Anonym said...

*Ha-ha!*
Blir lite full i skratt när jag läser om bilsituationen i Madrid och ser de parkerade bilarna. Skall man stå så, är den gyllene regeln att inte lägga i handbromen eller en växel. Då kan de utestängda bilisterna rulla bort bilen. Om ingen annan har hunnit ställa sig framför eller bakom förstås ;)
Bor i Madridregionen sen 1993 och älskar det, trots alla trafikproblem.

Mvh
Mimo

6:03 em  
Blogger Thérèse said...

Mimo - jag trivs också trots trafiksituationen. Efter jag fotat dom där bilarna idag såg jag en bil som stod parkerad i en korsning på ett övergångsställe. Helt förbjudet i Sverige iallfall.

Fin blogg du har. Kul att det finns fler svenskar i Madrid-området som bloggar

9:38 em  
Blogger Maria Agrell, Barcelona said...

I Barcelona kommer "gråan", en speciell bärgningsbil och släpar iväg felparkerade bilar till ett garage.

Första gången det hände oss, trodde vi att bilen var stulen.

Sedan sa en kollega till min man; kolla närmaste "parkeringshus för bortförda bilar".

Där stod den och vi fick betala några hundra euros för att hämta ut den.

Läskigt effektivt, även om det naturligtvis inte hindrar folk från att dubbelparkera helt olagligt hela tiden.

9:53 em  
Anonymous Anonym said...

Bara man sätter på varningsblinkersarna så kan man parkera var man vill verkar vara en ganska vanlig uppfattning i södra Europa. Eller, det går förresten bra utan varningsblinkers också...

10:32 em  
Blogger Thérèse said...

Maria - undrar om gråan finns i Madrid ckså. Jag har aldrig hört talas om den.

Cocotte - självklart går det bra utan varnigsblinkers också. Bilen på första bilden står utanför en bar och hade satt en lapp på framrutan att han var på baren. Hänsynsfullt gjort.

10:34 em  
Blogger Per said...

fins det två filer på en gata är regeln att den till höger kan användas som parkering (givetvis framför parkerade bilar), med eller utan varningsblinkers

1:20 fm  
Blogger becka said...

Exakt så ser det ut i Barcelona med! Bilar står parkerade MITT I GATAN med lysena tända och allt....helt galet

11:27 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej Thérèse!
Har nu lagt upp din blogg som RSS-flöde, det är kul att följa andra svenskars erfarenheter från utlandet :)
Det som Maria i Barcelona hänvisar till "gråan", tror jag är vår "Grua".

Kommer så väl ihåg för några år sedan när Volvo hade ett stort invigningskalas i Madrid för bilen S80. Det var fullt med folk men dåligt med parkeringsplatser. Folk parkerade kors och tvärs genom Volvos försorg och "Gruan" jobbade intensivt för att transportera bort felparkerade bilar. Liiite pinsamt för Volvo ;)

Mvh
/Mimo

Ps) Vi hann fram precis till vår bil innan gruan höll på att transportera bort den...

10:09 em  
Blogger Thérèse said...

Mimo - jag har nog missat gruan , fast maken säger att jag har hört talas om den...
Kul att vara upplagd på RSS

1:56 fm  
Blogger Thérèse said...

70-tals Per - ja finns det plats så är det väl bra att parkera även om det är ett körfält...

Becka - Ja så ser det nog ut i hela Spanien och större delen av Sydeuropa... helt galet , javisst

1:58 fm  

Skicka en kommentar

<< Home