onsdag, september 27, 2006

navelskåderi

Jag har ju tidigare ältat vad jag saknar från Sverige och Spanien och skillnader och likheter mellan länderna.
En sak jag absolut inte kommer att sakna när jag flyttar tillbaka till Sverige är den spanska trafiken. Gå in och läs vad Anna skriver om den.
Jag kan skriva mycket om spansk och svensk trafik men en sak som slog mig när jag körde i Sverige var att svenska bilar glider åt sidan och släpper fram dig när du signalerar att du vill köra om. Helt fantastiskt.

En annan märklig skillnad är att jag alltid dansar mycket på spanska fester eller när jag går ut här. I Sverige dansar jag knappast alls utan hänger mest i barer om jag går ut överhuvudtaget. Jag förstår egentligen inte varför. Det är ju kul att dansa och det blir ju ändå aldrig nåt hångel mot någon bardisk. Kanske beror det på den spanska musiken.

Att byta 4miljonersstaden Madrid med alla ljud , trafik , folk och trängsel mot en prästgård, komplett med spöke och allt, på den tysta svenska landsbygden kommer antagligen att bli en stor skillnad. Fast visst Stockholm ligger bara drygt 2 mil bort när jag känner sug efter en större stad. Säkert något jag kommer att skriva mer om senare.

Jag känner att bloggen mer och mer utvecklas till navelskåderi om min flytt och om jag gör rätt och så. Kanske dags att ta en bloggpaus. Eller iallfall ge mig ut i den spanska solen och skaffa nya intryck att skriva om.
Jag ska flytta och vet att jag vill och att det blir bäst för mig och min familj. Jag har redan en flygbiljett för mig och barnen till Sverige och jag kommer inte att ångra mig det minsta. Men naturligtvis tänker jag en hel del på det , hur och varför det blivit så här och hur det kommer att bli för barnen med ny skola och dagis och bostad och inte minst att ha sin pappa mer än 260 mil bort.


Jag har aldrig gjort någon tandblekning men tydligen blir man så här fin som Runar då.
Bilden är från Mandimoons suveräna blogg som alla som ännu inte hittat dit borde gå in och läsa. Mandimoon har en suverän förmåga att hitta kul bilder.

Eftersom det här inlägget redan är rörigt och svamligt kan jag inte låta bli att göra det ännu rörigare.
TV6 visar Familjen Macahan på söndagseftermiddagarna. Förra söndagen såg jag ett avsnitt. Det var hur många år sen som helst jag sist såg Familjen Macahan så det var verkligen jättekul. Det var ju ett av dom populärate programmen när man var liten som ALLA såg. Tyvärr var inte Zeb Macahan med så mycket i det avsnitt jag såg. Jag får hoppas på bättre tur nästa gång.
MikeBike har skrivit ett fantastiskt inlägg om Zeb Macahan. Det måste läsas!


Bilden är från Aftonbladet

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bloggpaus?! Snicksnack. Ut i den spanska solen och skaffa inspiration istället du. ;)

Jag är så utlandssugen att jag blir fullkomligt galen snart. Jag MÅSTE åka iväg. Får jag inte ledigt från jobbet vet jag inte vad jag tar mig till. Och varför jag skriver detta här har jag ingen aning om. :)

8:30 fm  
Anonymous Anonym said...

"I tangled with a grizzly once", jag tror på frågan var han hade fått ett ärr ifrån(Zebban alltså).

8:33 fm  
Blogger Anna Malaga said...

Ja, ut och dansa lite och skriv om det!
Det är mer fart i killarna här tycker jag - de gillar att dansa, i grupp eller t.om. själva, och bekymrar sig inte om att det skulle vara pinsamt eller att man mâste vara cooool. Svenska killar hÄnger nog hellre med en öl i baren och kollar in när tjejerna dansar.

10:42 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - här får du skriva vad som helst. Nja det där med bloggpaus var nog inte alltför allvarligt.

Robban- haha han är cool Zebban

Anna - håller med , spanska killar dansar så mycket mer än svenska.

11:12 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna - överhuvudtaget tycker jag att man dansar mer i Spanien än i Sverige. Går man på ester här som till exempel Feria de Abril i Sevilla eller Feria i agusti i Malaga så dansar alla från barn som precis har lärt sig gå till gammelmormor. Jag blev så otroligt imponerad av hur duktiga alla i alla åldrar var på att dansa sevillana då jag var på Feria de Abril.
Feria de Abril ÄR verkligen sevillana , fino och hästar.

4:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home