tisdag, september 26, 2006

skillnader

Trogna bloggläsare vet ju att jag nyss är hemkommen från en dryg månad i Sverige. Nu när jag har hunit "landa" lite i Madrid känns det ganska okey att vara tillbaka om än tillfälligt. Jag flyttar ju till Sverige i november.

Tänkte komma med några inte alltför djupsinniga likheter och skillnader mellan länderna.

Jag vet att jag tjatat om det här förut men varför är Sverige det enda land där man stoppar in bankkortet uppochner i bankomaten? När jag skulle ta ut pengar och tanka bilen i Sverige gjorde jag naturligtvis fel i början. Nu när jag kommit hit där kortet stoppas in med ovansidan och blivit van vid det svenska sättet gör jag också fel. Jag förstår inte varför vi i Sverige har annorlunda bankomater än resten av världen. Jag har rest en del men ännu inte varit i något annat land där kortet stoppas in uppochner.

En annan skillnad är att i Sverige när man betalar med kort drar man oftast sitt kort själv och knappar in koden. Här i Spanien drar alltid personen i kassan kortet och man signerar kvittot istället för att knappa in sin kod.

Spansk TV är tyvärr ganska dålig. Det var skönt att komma hem och titta på svensk TV och se textade filmer. Dubbningen gör mig vansinnig. Spanska TV-nyheter är inte någon höjdare även om dom är mycket bättre på Latinamerika än sina svenska kollegor. Annars är utrikesnyheterna inget vidare i Spanien. Ekonominyheter verkar inte finnas alls och inga TV-nyheter läser upp börskurser eller valutakurser. Inte heller får man tips om sitt pensionsparande och hurtfriska uppmaningar att välja rätt fonder. Tidningarna har förstås ekonomisidor med kurser för börsen , valutor och fonder för den intresserade.

En sak som stör mig i Madrid är att det är olika biljetter till bussar , pendeltåg och tunnelbana. Har man ett rabattkort på 10 resor kan man inte byta buss utan måste stämpla igen. Ska man byta till tunnelbana eller pendeltåg måste man ha ett annat rabattkort och stämpla. Väldigt osmidigt. I både Göteborg och Stockholm kan man ju åka buss , spårvagn , tunnelbana och pendel på samma kort. Visst kan kollektivtrafiken vara lite si och så runt om i Sverige , speciellt antalet turer och att det kan kosta en del. Fördelen med Madrid-regionen är att det är förhållandevis billigt och går ofta.

En sak som finns både i Madrid och Sverige är dessa panflöjtsspelare i indiankläder som står på gator och torg. Dom verkar dyka upp var i världen man än kommer. Det är nästan så man kan känna sig lite stalkad när man är ute och reser... Tyvärr är ofta deras panflöjtsspel inte någon höjdare. En kompis från Bolivia har gett mig en cd med andinsk panflöjtsmusik och det är verkligen enorm skillnad. Den äkta andiska panflöjtsmuskien är vacker och lågmäld på ett sätt som gatumusikanterna här i Väst tyvärr inte kommer i närheten av.

13 Comments:

Blogger Anna Malaga said...

Börskurser?? Men här investerar man i ju bara i restaurangbesök och "wiskissis"
:-)
Usch, ja, jag hann bli halvt grâtfärdig i en svensk automat innan jag kom pâ att man skulle ha magnetremsan uppât.
Och lokaltâgen är DYRA i Sverige, tycker jag, âtminstone om man köper enstaka biljetter.

9:28 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej Therese!

Apropå detta som du skrev, Citat:

"En annan skillnad är att i Sverige när man betlar med kort drar man oftast sitt kort själv och knappar in koden. Här i Spanien drar alltis personen i kassan kortet och man signerar kvittot istället för att knappa in sin kod."

Det svenska systemet har varit likadant. Nu har den svenska modellen förbättrats. Mao kan ingen sno någons kort, betala i en butik med det stulna kortet, för att sedan signera det med valfri namnteckning.

10:20 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna - hahaha , ja spanjorerna lever onekligen mer för dagen och tänker mer på restaurangbesök än att spara till pensionen. I Sverige finns det till och med personer i övre tonåren som pensionssparar. Går knappast att hitta här.

Studenten - jo jag vet att det svenska systemet har varit likadant. När jag jobbade i affär i början av 90-talet hade vi samma system som i Spanien men i början av 90-talet var det ytterst få som betalade med kort. Checkar var vanligare i affären. Tror det nästan har försvunnit i Sverige idag.

10:35 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna - tåg , buss , spårvagn , tunnelbana allt sånt är dyrt i Sverige. Oftast säkert minst dubbelt så dyrt som här i Spanien

10:36 fm  
Anonymous Anonym said...

Tror att det där med att använda kortkoden vid vanliga köp (och inte bara i automater) är en relativt svensk företeelse.

För övrigt får jag inte dra kortet själv i ett konsum nära mig trots att jag får knappa kod.

5:31 em  
Blogger Thérèse said...

Herman hedning - jag tror också det är ett svenskt fenomen. Om du ger dig till tåls lite får du nog snart dra kortet själv på Konsum nära dig.

5:55 em  
Anonymous Anonym said...

Therese, precis som du skriver så spelar en del gatumusikanter hellre än bra och kommer aldrig i närheten av de riktiga proffsen, men jag tycker att de flesta (inte alla!) är ett trevligt inslag i gatubilden. Det kan ju vara så att du har sett dem så ofta att du har tröttnat, men jag ser dem bara ibland och blir riktigt glad om de spelar någorlunda hyfsat. Det är klart, de kan aldrig mäta sig med konserten med Los Kjarkas på en fullproppad stadion (10 000 människor) i La Paz för några år sedan. Det var magiskt!

8:58 em  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - okey jag kanske var lite väl hård mot dom. Spelar dom någorlunda hyfsat håller jag med om att man blir glad. Gatumusikanter som spelar hyfsat är överhuvudtaget ett trevligt inslag på stan.

9:11 em  
Blogger Per said...

Jag saknar "kolumnisterna" i spanska metro. Skönt att här i Spanien har ingen vanlig person den blekaste susning om vad "fondspara" är för något, precis som i Sverige innan man började hjärntvätta medelklassen med "Här är årets vinnaraktier" (Expressen/Aftonbladet) som visserligen apan Ola kan slå med hästlängder.

11:43 em  
Blogger Thérèse said...

70-tals Per - Nej precis som Anna skriver lever nog spanjorer i allmänhet mer för dagen och investerar hellre i restaurangbesök och "wiskissis" än i fonder och aktier.

1:02 fm  
Anonymous Anonym said...

Indianerna har dykt upp i Aix en Provence också, står alltid på samma ställe utanför turistbyrån och spelar och "dricker coca-cola"(!). En blandning av kulturer kan man väl lugnt säga, en riktigt negativ sak är att han som ska sjunga ibland är riktigt dålig, dom spelar riktigt bra men måste skippa sångaren. Jag och några på kursen tror mer på att dom är ute på världsturné.

8:39 fm  
Blogger Thérèse said...

Robban - haha dom verkar alltid vara på världsturné. Jag såg dom i både Uppsala och Göteborg fast där drack dom inte coca-cola men sjöng illa gjorde dom. Här i Madrid brukar man kunna se dom på söndagens stora loppmarkande El Rastro vid La Latina

11:19 fm  
Blogger Maria Agrell, Barcelona said...

I Barcelona funkar faktiskt lokaltrafiken jättebra.

Man köper en 10-klippsremsa för 6 Euro och kan åka både spårvagn, buss och tunnelbana på samma kort - dessutom byta färdmedel på samma biljett.

TMB är både billigare och mer punktliga är SL.

9:47 em  

Skicka en kommentar

<< Home