tisdag, september 26, 2006

quorn

Något jag saknat från Sverige förutom saltlakrits när jag bott här i Spanien är det stora utbudet av god vegetarisk mat. Spanien är inte direkt vegetarianernas paradis. Något som jag som är vegetarian sen 19 år har klagat på av och till i bloggen.
Speciellt quorn som är så gott verkar omöjligt att få tag på här. Jag passade på att ta med mig några quornfiléer tillbaka till Madrid men idag åt jag dom sista så nu får jag klara mig utan i 3 veckor.
Ni som inte har provat quorn borde verkligen göra det. Man behöver inte vara vegetarian för att uppskatta det.


bilden på quornfiléer är från Barajagjohanns blogg där det även finns ett gott recept på quornfiléer.

Förutom saltlakrits och ibland knäckebröd och creme fraiche har jag saknat det enorma och roliga utbud av exotisk mat och kryddor som svenska mataffärer har.
Jag förstår fortfarnade inte varför utlänningar inte har lärt sig uppskatta saltlakrits. Saknaden efter denna delikatess verkar vara något som förenar oss utlandssvenskar.

Naturligtvis kommer det att finnas en hel del mat jag kommer att sakna från Spanien också. Saker jag verkligen rekommenderar den som besöker landet att prova.
Här finns ju mitt favoritkaffe ,café cortado , en espresso med en liten skvätt mjölk.
Min favoritost queso curado som är gjord på en blandning av får-get- och ko-mjölk kommer jag verkligen att sakna.
Hela tapaskulturen kommer jag naturligtvis att sakna precis som dom goda spanska oliverna.
Fast en hel del av mina favorittapas ska jag nog klara av att svänga ihop hemma i mitt svenska kök.Så ska jag försöka prova en tapasrestaurang i Stockholm som jag har hört ska vara bra.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Quorn, knäckebröd, lakrits, creme fraiche... Jag förstår varenda mening du skriver! :P

10:48 em  
Blogger Thérèse said...

Linda - haha ja som dom flesta andra utlandssvenskar då. Ni har ju IKEA i Tokyo , där borde väl åtminstone knäckebröd gå att få tag i.

10:52 em  
Blogger Thérèse said...

Linda - Är det verkligen omöjligt att hitta quorn i Japan? Jag har sett det i Hong Kong iallfall. Ja , jag vet att det ligger en it bort men ändå...

11:11 em  
Anonymous Anonym said...

Haha, jaha, var det den bilden du menade att du lånade... Hur kunde jag glömma att jag lagt ut en bild på qourn? Herregud, det är nog åldern.... 8-)

Det där med sug efter allt mumsigt när man är utomlands känner jag igen. Saltlakrits, marabouchoklad, knäckebröd och qourn. Men knäckebröd, finns inte det i Madrid? I början köpte jag knäckebröd på Svenska affären i Paris, men sedan upptäckte jag att det faktiskt fanns Wasaknäcke på de flesta mataffärerna!

8:24 fm  
Blogger Magnus W said...

Jag håller helt klart med, även ickevegare kan uppskatta quorn. Tycker det är supergott...däremot är det jobbigt att köpa quorn med tanke på priset och faktumet att man är student.

8:26 fm  
Anonymous Anonym said...

Från webshopen http://www.finnishfood.net/store/ kan man iallafall köpa FINSK saltlakrits. INGENTING går upp emot det :)

8:35 fm  
Anonymous Anonym said...

Men magnus w, ÄR qourn verkligen så dyrt i jämförelse med kött? Jag har varit vegetarian så länge att jag aldrig köpt kött, så jag har ingen som helst koll på sådana priser, men jag har fått för mig att det också är dyrt...

9:30 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - Knäckebröd och Marabouchoklad finns på IKEA och jag bor ganska nära en IKEA.

Magnus - jo jag håller med om att quorn är dyrt.

Ingela - håller med om att finsk saltlakrits är god. Ska kolla upp webshopen men nu flyttar jag snart till Sverige och kan äta saltlakrits hur ofta jag vill.

Johanna - jag köper heller aldrig kött men om du jämför kilopris på quornfärs och vanlig köttfärs är quorn tyvärr mycket dyrare

11:55 fm  

Skicka en kommentar

<< Home