söndag, september 10, 2006

dåligt samvete

Eftersom jag är så glad att vara i Sverige speciellt nu när det har varit en så underbar sensommar och höst med vackert väder har jag nästan oavbrutet skrivit positiva saker om Sverige. Det gjorde jag förstås även i Madrid för jag gillar landet jag föddes och växte upp i. Jag kan språket och koderna och vet hur det funkar i samhället. Jag tycker om lugnet och vemodet som finns här. Här lyssnar man på varandra och talar lågmält. Här finns en solidaritet och empati för dom som har det svårt som kanske inte finns i lika stor utsträckning i många andra länder.

Just idag har vädret varit underbart och jag har tillbringat dagen med att läsa , se på TV , blogga och läsa bloggar. Visst en promenad har det också blivit men det känns som om jag varit ute alldeles för lite. På sant svenskt manér får jag nu dåligt samvete för att jag har suttit inne en så här vacker dag. I Spanien är nästan alla dagar soliga och vackra så jag kan med gott samvete sitta inne , läsa , blogga , glo på TV eller vad jag vill. Det är väldigt skönt att slippa känna att man måste göra något för att idag är det fint väder men imorgon kan det vara kallt och regning. I Spanien är det inte kallt och regningt imorgon. Ja ni förstår , jag kommer att sakna klimatet otroligt mycket.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag förstår att du kommer sakna det spanska klimatet otrolitg mycket. Just nu längtar jag till sådant klimat. Förstår inte vad som har hänt med mig.

Och vad jobbigt det är med sånt dåligt samvete för att man inte är ute när det är vackert väder!! Idag har det varit 18 grader och sol och jag skulle hem till föräldrarna och ligga ute på bryggan och ta mig ett sista dopp i sjön. Men istället har jag legat under en filt på sängen, precis hela dagen. Phu.

7:47 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - haha ja då förstår du hur jag känner mig. Jag skulle ju vara ute hela dagen ... men dagen bara försvann... Hoppas det är fint väder i morgon för då jäklar ska jag vara ute , för att inte tala om när jag kommer tillbaka till Madrid

7:49 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - det verkar bli fint väder till och med onsdag iallfall så förhoppningsvis kommer du att hinna ligga på brygga.
En svensk-fransk bloggträff i Stockholm låter jättekul. Jag är med! Har du vägnarna förbi Uppsala innan 20/9 och känner för det kanske vi kan ta en fika.

8:06 em  
Anonymous Anonym said...

Therese, jag har ju tänkt att åka till Uppsalatrakten till helgen, faktiskt. Kräftskiva och lite hejdåfest hos kompisarna som åker till Asien. Känns dock lite onödig resa eftersom kompisarna slutar jobba 18 på lördag - det blir dyr resa för mig om jag ska åka dit itll kvällen och sen åka hem direkt på söndagen. Tänkte försöka träffa en kompis i Stockholm från fredagen, kan ju hinna med en fika med dig också. ;) Hör av mig om det.
Och angående vädret, så kommer jag hem strax efter tre på dagarna numera, vilket känns jättelyxigt, men solen har nästan hunnit försvinna från bryggan den här årstiden! Ajaj, men jag hoppas jag får tid att vara där ändå.

8:16 em  
Blogger becka said...

Haha det där känner jag verkligen igen! Idag har jag haft jättedåligt samvete för att jag suttit inne i det fina vädret, trots att jag är sjuk! Snacka om svenskt...

8:46 em  
Anonymous Anonym said...

ho ho ho!!! laser detta o kanner mig bara sa ursvensk!! har bott utomlands i spanien i mga ar, o fortfarande har jag jattesvart att sitta inne en hel sondag nar solen skiner. Det gor den typ 95 % av alla sondagar under hela aret dar jag bor, blir inte sa mkt innesittande, boken lases pa playan...

spanjorerna alskar att shoppa i affarer en lordag, men jag?? jag vill helst aka till playan, cykla en tur, springa om det inte ar for varmt, ta en promenad, vandra i bergen, etc... snacka om att man verkligen ar helsvensk i detta avseende...

9:46 fm  
Blogger Anna Malaga said...

Hehe, jag gör tvärtom - sitter inne när solen är som starkast och gâr ut vid sextiden.
Lite typiskt svenskt är det nog att tänka pâ vad man "borde" göra, istället för att göra vad man känner för.

11:03 fm  
Blogger Thérèse said...

Johanna - maial mig på theresesundqvist@yahoo.com om du känner för en fika , så kan vi bestämma tid och plats. Jag har inget annat för mig än jobbletande på fredag.

Becka - haha , när man är sjuk borde man iallafall kunna sitta inne med gott samvete.

Anonym - jag känner verkligen igen mig , fast jag går till poolen i stället för playan. Madrid ligger tyvärr långt från playan.

Anna - Ja det är nog typiskt svenskt och väldigt icke-tyiskt spanskt. Jag tycker också om att hålla mig inne när den spanska solen är som starkast och sen njuta av dom sköna varma spanska kvällarna

11:24 fm  
Blogger Blancaflor said...

Du beskriver väldigt bra precis det som jag saknar med Sverige. Lugnet, naturligheten etc.

Jo, solangest har jag haft i mina dagar, men inte längre. Är egentligen inte sa förtjust i gassande solsken (ja,jag har ocksa fragat mig varför jag bor i Marbella)och strandliv.

12:17 em  
Blogger Thérèse said...

Blancaflor - Tack , kanske är det här med lugnet , naturligheten och vemodet något varje utlandssvensk upplever när han eller hon kommer på besök i hemlandet.
Jag har också börjat fundera om jag verkligen gillar gassande sol. Trodde det förut men är inte så säker längre. Svenska hösten och sensommaren har varit solig , underbar och alldeles LAGOM varm egentligen

4:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home