söndag, september 10, 2006

kulturnatt

Igår var det kulkturnatten här i Uppsala. Jag tror att många städer har kulturnätter på hösten. Det var ovanligt varmt och skönt för årstiden även om jag ständigt saknar dom varma kvällarna i Madrid.
Jag och en kompis gick omkring och tittade lite planlöst. Var mest trångt , mycket folk på liten yta och krimskramsförsäljare.
Det var ändå kul att se så mycket folk i så olika åldrar ute på stan en lördagskväll. Fast någon spansk fiesta-stämning var det inte direkt. Då behövs mycket mer musik , vin och glada högljudda människor.

Vi 23-tiden gick jag och kompisen på teatersport. Två lag som på skoj tävlar mot varandra i teater. Dom spelar upp olika improviserade scener med olika speltekniker. Det var verkligen jättekul. Det var första gången jag var på teatersport och jag blev mycket positivt överraskad. Jag kommer absolut att gå igen.

Teatersporten höll på drygt en timme. När vi kom ut hade stan totalt förändrats. Dom vuxna hade åkt hem eller satt på någon av stans krogar. Gatorna var fulla av fulla tonåringar. Vissa var så hysteriskt fulla att jag blev riktigt orolig. Det känns lite tråkigt att man i Sverige är så dålig på att ha roligt tillsammans över generationsgränserna och att så många har så svårt att dricka på en sansad nivå. Nu ska jag naturligtvis inte vara präktig och moralisera för mycket för det vore att kasta sten i glashus. Jag har också varit full (säkert för full) tonåring som hängde på stan med kompisar för man kom inte in någonstans.

Eftersom min kompis och jag är vuxna och präktiga numera så promenerade vi hemåt istället för att hinka öl på någon krog. Man kan ju ta ett glas vin hemma sa kompisen. Fast det gjorde vi naturligtvis inte. Jag får nästan skämmas för hur präktig jag har blivit....

Hur som helst är kulturnatten i Uppsala kul. Men det är bra att kolla ett program innan och veta vad man vill se och vart man ska gå för att bara gå omkring ger inte så mycket. För mig och andra historienördar kan jag rekommendera Vasaborgen vid Slottet. Där Gustav Vasa och hans familj har bott. Den är ju öppen annanrs också , iallfall sommartid , och är verkligen värt ett besök. Även museet i Uppsala Domkyrkans torn är värt ett besök. Förutom gamla kyrkoklendoder kan man se välbevarade kläder som Vasar och Sturar och andra haft. Även Upplandsmuseet nere vid ån är värt ett besök både på kulturnatten och andra dagar. Här finns lite allt möjligt och en speciell Pelle Svanslös hörna för barnen. Bakom slottet ligger förreten numera Pelle Svanslös hus som kan vara kul att besöka med barnen. Jag har inte själv varit där men min mamma och min dotter var där förra sommaren och hade jättekul.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Trots tre år i Uppsala har jag aldrig varit på kulturnatten, jag får ju nästan skämmas. Men mycket handlade nog om min allergi mot just för fulla tonåringar.

8:02 em  
Blogger Thérèse said...

Johanna - ja , man får nog kolla i programmet innan och gå till dom ställen som har nåt man är intresserad av. Då slipper man dra runt på stan och man slipper fulla tonåringar. Före 22-23 är det mest vuxna ut från midnatt och senare verkar dom fulla tonåringarna ha tagit över stan

8:08 em  
Blogger becka said...

Usch nu är jag jobbig och gör reklam för min egen blogg igen, men på tal om kultur måste du ta och läsa vad jag skrivit om ikväll- glamrocken och 80-tals-trenden. Kul som fasen också att du bloggat så flitigt idag, du skriver bäst. kram

8:52 em  
Blogger Per said...

Mja "jag blev riktigt orolig"? För vad då? Dina barn var ju inte där. Fast det är ju trist att man inte kan kan sitta ute i Sverige över generationsgränserna. Om inte alla vuxna gick hem skulle det bli mer trevligt, annars om man trots allt skulle stanna kvar på stan så tror dom väl att man är "förälder på stan" som har kaffestuga och ringer föräldrar till tånorstjejer som spyr i rännstenen...

11:51 fm  
Blogger Thérèse said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

11:53 fm  
Blogger Thérèse said...

Becka - haha jag såg det.

Per - det fanns en drös "Vuxna på stan" med gula jackor. Var jag inte mesig som gick hem och sov istället för att kalasa... Jag riktigt kände hur vuxenpoängen rasslade in...

12:01 em  
Blogger Anna Malaga said...

Therese och 70-tals Per:
Hade det inte varit en idé för nattvandrande tonârsföräldrar att sätta upp en stând med chocolate och churros? Ett bra sätt att hâlla värmen, ha trevligt och fâ fart pâ umgänget över generatiosgränserna?
En del fjortonâringar hade kanske tyckt det var roligare än att stâ och spy bland buskarna.

10:05 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - chocolate (Cola Cao) con churros hade varit perfekt att värma sig med en svensk höstkväll. Hade ett sånt stånd funnits på stan i lördags hade jag hängt där. Åh jag saknar cortado och cola cao och nu churros ... oj vad jag ska frossa nästa vecka när jag kommer tillbaka till Madrid

1:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home