torsdag, september 28, 2006

Feria de Abril

Varje stad och varje liten by i Spanien har sin egen fiesta. Spanska fiestor brukar vara riktiga folkfester där alla har kul tillsammans. Fester är verkligen något spanjorer är bra på.

En av dom största om mest kända festerna är Feria de Abril i Sevilla. Våren -99 pluggade jag spanska i Sevilla och hade då chansen att besöka Feria de Abril. Något jag kan rekommendera alla att göra någon gång.
Staden Sevilla som är en av Spaniens absolut vackraste städer är förresten värt ett besök även när det inte är Feria de Abril. Ska man besöka stan under Ferian rekommenderas att man bokar hotellrum i mycket god tid.

Ferian hålls lite utanför stan , fast på gångavstånd från centrum , så stan är inte lika full av folk som vanligt. Många barer och restauranger håller stängt den veckan. Ägarna och dom anställda vill ju sjävla festa på Ferian.

Feria de Abril är en väldigt traditionell spansk fest. Väldigt många är uppklädda i flamencoklänningar och ALLA verkar dansa sevillanas som är en form av flamenco. Det är imponerande att se små flickor på ett par år dansa perfekt precis som deras gammelmormor. ALLA verkar kunna dansa och ville naturligtvis lära mig. Jag kan avlöja att sevillanas inte är någon lätt dans...
Här dansas inte flamencon som någon uppvisning för turister eller andra utan alla dansar med varandra precis på samma sätt som vi dansar disco. Den bästa flamencon med den vackraste sången upplever man faktiskt sent på kvällen på små rökiga andalusiska barer dit bara lokalbefolkningen går.

Området där Ferian hålls ligger på andra sidan floden Guadalaquivir från centrum sett. Området är gigantiskt och fullt av tält under Ferian där fest pågår i princip dygnet runt. En del tält är privata för bara en familj eller ett visst företag och man behöver en inbjudan för att komma in men många är också offentliga och det är bara att gå in äta tapas , dricka fino (torr sherry), försöka prata och dansa. Två av mina tjejkompisar hade förresten sån tur att dom blev inbjudna till brandmännens privata tält.

Mellan tälten hänger lampor i papp som tänds på kvällen. Jag har hört ett rykte att den baskiska separatistgruppen ETA en gång ska ha släkt Feriaområdet men jag har inte lyckats hitta belägg för om det verkligen är sant och när det hände. För att komma in på Feriaområdet passerar man en stor port som byggs upp varje år. Naturligtvis kostar det inget att gå in på området. Seden med inträden i tid och otid är inte lika vanlig i Spanien som i Sverige.

På området finns också ett nöjesfält där man kan åka karuseller , radiobilar , pariserhjul, vikingagunga och annat. Man kan prova sin lycka på chokladhjul , köpa en lott eller äte en rosa sockervadd som på vilket annat tivoli som helst.
På kvällarna bränner man av vackra fyrverkerier över området.

Dagtid är området fullt av hästar. Nästan obegripligt många hästar som paraderar med vagn eller ryttare på området. Naturligtvis äter man även då tapas , dricker fino och dansar sevillanas.

Under Feria de Abril uppträder landets främsta tjurfäktare på tjurfäktningsarenan La Maestranza , en av Spaniens mest kända och prestigefyllda arena. Biljetterna till dessa tjurfäktningar lär vara hur dyra som helst.

Ferian infaller på olika tider olika år. Nästa år börjar den 16 april och håller på en vecka
På Wikipedia (på engelska) kan man se vilka datum Ferian börjar , läsa mer om Ferian och kika på bilder från den.

Jag har knyckt lite bilder på nätet från Feria de Abril eftersom mina egna troligen ligger nerpackade i en låda i Uppsala.


hästar


ännu mera hästar


sevillanas


mat


tält och lampor


tält från insidan


lampor och tält


tivoli


porten till området på dagtid


porten till området på kvällen

Även Malaga har en kul Feria i augusti som jag besökte för några år sen och som jag varmt kan rekommendera. Läs mer om den på Annas blogg Känns som om jag länkat mycket till Anna på sista tiden men hon har en bra blogg helt enkelt , som jag följer slaviskt.

8 Comments:

Blogger Anna Malaga said...

Vad snällt sagt!!

¡Viva La Feria! säger jag bara, det behövs en ordenlig fest varje âr. Fast när jag nu läser mitt inlägg, verkar det som om jag bara tänker pâ mat, haha...
Sevillas Feria är ju känd som den vackraste. Hästarna är otroligt vackra, välskötta och utsmyckade, tycker jag.
I Malaga är fördelen att man fâr komma in pâ alla "casetas", det finns inga privata.

12:04 em  
Blogger M said...

Åhh, vad kul att läsa! Nu längtar jag ännu mer och blir ännu sugnare på att åka dit. Mer om Sevilla uppskattas :)

12:11 em  
Anonymous Anonym said...

Vad kul att läsa om Sevilla! Det vore häftigt att åka dit och vara med på Ferian nån gång. Katedralen sägs också vara helt fantastisk. När jag var i Barcelona för några år sedan dansade de sevillanas på ett torg en gång i veckan, om det nu var på söndagar... minns inte. Det var kul att se iaf.

Thérèse, har du bestämt vad din blogg ska heta, om du ska byta teman osv. nu när du ska flytta? Tänkte bara för att jag håller på att uppdatera mina favvisar. :)

P.S. Annas blogg förtjänar all uppmärksamhet den kan få. :)

6:48 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - du har ju en bra blogg så precis som Pumans dotter skriver förtjänar den all uppmärksamhet.

Ja men maten är väl en stor del i Ferian? Tapas är så himla bra för man kan gå och småmumsa en hel kväll mellan fino , pratandet och dansandet.

Malin - ska du vara i Sevilla under Feria de Abril får du absolut inte missa den. Jag skriver gärna mer om Sevilla. Det är en helt underbar stad som jag trivdes mycket bra att plgga i.

Pumans dotter - Katedralen Giralda är helt fantastisk. Jag bodde faktiskt nästan bredvid den när jag pluggade där. Columbus ligger begravd där och orkar man vandra upp i tornet som är en gammal ombygd minaret kan man njuta av en storslagen utsikt. Det är verkligen värt det trots att vandringen är lite jobbig. Fast La Giralda är en av dom få kyrkor jag har varit i där man får betala inträde för att gå in i kyrkan. Men den är definitivt värt ett besök , den och hella staden fullkomligt dryper av historia och det är SÅ vackert.

1:55 fm  
Blogger Thérèse said...

Pumans dotter - nja jag har tänkt på det där med att byta namn. Tänkte ju behålla adressen och bara ändra namnet lite som kanske mitt liv i världen eller nåt. Får väl slänga ut ett nytt inlägg och fiska efter förslag eller ordna en omröstning eller nåt ;)

2:21 fm  
Anonymous Anonym said...

Jättespännande att få läsa om. Att besöka en Feria någon gång känns verkligen lockande. Något jag själv inte gjort, men hört rekommenderas från i stort sett alla håll och kanter är det japanska sakura-firandet på våren (vanligtvis april): då sakuraträden (körsbärsträd) blommar i rosavit brand och sprider en glad, festlig stämning. Jag har hört talas om både portabla karaokemaskiner och god mat och dryck under trädens kronor. Låter fantastiskt!

9:51 fm  
Blogger Per said...

"Staden Sevilla som är en av Spaniens absolut vackraste städer är.." Jag laste en guide en gang daer det stod: -Allting som byggdes i Sevilla blev sa vacker att varlden kippade efter andan. Rosor gloder i morkret...

En del var val vacker som torre del oro och katedralen, universitetet etc, men jag sag inga rosor som glodde i morkret nar jag var dar.

Det var tungt party inne i tälten i alla fall och mycket fino kunde man dricka eller bli bjuden pa.

12:28 em  
Blogger Thérèse said...

Linda - sakura är nog kul. En japansk kompis berättade att företagen skicker ut en anställd (någon som är relativt ny på kontoret) att hela dagen sitta och hålla en plats under körsbärsträden. Sen är det tydligen en mycket vacker fest på kvällen , kärsbärsträden är fulla av blommor och papplampor och under dom sitter folk och äter och dricker hela jatten. Skulle jag gärna besöka.

Per - Sevilla är en otroligt vacker stad , säkert en av dom vackraste i Spanien

2:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home