torsdag, augusti 03, 2006

Fidel

Att Fidel Castro är sjuk har väl inte undgått någon. Han har , iallafall tillfälligt, lämnat över makten till sin lillebror Raul Castro.
Jag ska inte skriva ett inlägg om Fidel eller Kuba men jag kan rekommendera två jättebra inlägg ett om Kuba och ett om huvudstaden La Habana Det senare med många fina bilder. Båda inläggen är från Annas blogg som är är en favorit.

En sak som jag har tänkt på när det gäller Fidel Castro är hans vana att hålla maratontal. 1960 höll han i FNs genralförsamlingen det överlägset längsta talet i FNs historia. Jag har för mig att 8 timmar är hans rekord och 5 timmar är inte ovanligt. På Kuba är det varmt , riktigt ordentligt varmt så hur hängiven Fidel Castro man än är och hur god talare han än är förstår jag inte hur man orkar stå i solen 5-8 timmar och lyssna på ett tal.

När det är varmt behöver man dricka mycket , jag dricker väldigt mycket mer värmen här än i Sverige och då menar jag vatten , inte kubansk rom. Dricker man mycket gör sig vissa behov påminda. Hur fixar Fidel det? Har han en uridom , blöjor eller en flaska i byxorna? Eller har han en superblåsa och kan hålla sig hur länge som helst?
För övrigt fyller Fidel 80 år 13 augusti.


Fidel

Fidel och Che Guevara

3 Comments:

Blogger Anna Malaga said...

Hehe, och inte att förglömma att talen hâlls i militäruniform :-)

Jag tror att han gillar sin egen röst och sitt budskap.

12:34 em  
Blogger Thérèse said...

Anna - haha det gör han säkert men även om han gör det borde han behöva gå på toa någon gång under 8 timmar. Hur orkar lyssnarna? Hur mycket man än älskar Fidel , finns det någon som klarar att stå i kubansk sol och lyssna i 5-8 timmar , ja även sittande utan kubansk sol är det en bedrift att orka lyssna 5-8 timmar

12:49 em  
Blogger Thérèse said...

Nadia - ja visst kan det vara så men man ska nog heller inte glömma att Fidel och den kubanska revolutionen har en hel del stöd både på Kuba och i övriga Latinamerika

8:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home