tisdag, augusti 22, 2006

kläder

Här i Sverige håller folk verkligen avstånd. Det ärså skönt att slippa trängas och inte ha folk som går nära en. Inget jag egentligen har tänkt på i Spanien men svenskar har absolut en större osynlig privat sfär runt sig en spanjorer. Ingen man pratar med här tar heller i en. I Spanien är det vanligt att man lägger handen på armen eller till och med tar tag i armen.

Svenskar klär sig verkligen inte särskilt formellt. Träningsoverallsbyxor , oputsade skor och likande ser man aldrig på Madrids gator.
Igår kväll var jag och en kompis ute och åt sushi. Han gick i sandaler , jag verkar ha blivit "spanienfierad" för jag hajade till. Det var inte direkt något fint ställe vi gick till men för en spanjor är det otänkbart att ha sandaler när han går ut och äter på kvällen.

Att träffsa föräldrarna har varit trevligt trots att det känns konstigt att inte få bo där för att dom är bortresta och min bror ska ta hand om katterna och inte vill ha mig där. Vi kunde kanske prata om det när dom kommer hem. Mamma kunde även tänka sig att köpa kläder och ett halsband som tröst för att jag inte får bo där.
Trist att ha puckade föräldrar men jag är glad att jag har snälla kompisar som jag kan sova hos.

7 Comments:

Blogger Anna Malaga said...

Therese, det lâter ju verkligen trist. Att ha rum för katterna och inte för sin syster är ju underligt. Tur att du har bra vänner.

Jag hajar ocksâ till mânga gânger. När grannen klipper trädgârdshäcken i kalsonger eller när jag ser en darrig âttioâring pâ cykel, t.ex. Det är bilder man inte reagerade pâ förr, men som nu känns främmande.

10:04 em  
Blogger Whoa said...

Efter att ha bott utomlands så länge, har jag också lagt märke till samma sak vad gäller klädstil. I Sverige är man lite FÖR ledigt klädd ibland. Sandaler till middagen skulle jag också ha reagerat på. Men det är ju som sagt olika kulturer. Själv tycker jag om att klä upp mig lite inför middagen.

Din situation med paranteserna låter helknasig.

7:43 fm  
Blogger Thérèse said...

Anna - ja , jag märker också att jag har börjat haja till över hur svenskarna klär sig.

Zipang - jag håller med det är ganska trevligt och roligt att klä upp sig ibland. Visst känns det skönt och ledigt att klä sig informellt men som du säger svenskar klär sig nästan FÖR ledigt ibland

4:16 em  
Blogger Blygisens betraktelser said...

Ursäkta, men dina päron är svin!
Det är antagligen inte okej att säga så som totalt utomstående som jag är, men ....jag har inte ord.
Och jag har livlig fantasi, så jag kan ponera de mest "giltiga skäl", men det hjälper inte.
Läser att du iaf har vänner som du kan lita. Skönt det.

10:33 fm  
Blogger Maria Agrell, Barcelona said...

Föräldrar upphör aldrig att förvåna.

Du som bott utomlands och allting. Du borde komma hem och välkomnas med öppna armar. Men kanske är det tvärtom. Du ska inte tro att du är något...

Hoppas man själv blir en snäll mamma även när mina barn är vuxna.

7:35 em  
Blogger Thérèse said...

Blygisen - ja mina föräldrar och jag har en mycket ansträngd relation, tyvärr.

Maria - jag hoppas också att jag blir en snäll mamma även när mina barn är vuxna

8:59 em  
Anonymous Anonym said...

laser dessa intressanta tankar. har bott 4 ar i spanien, o en sak som jag ALSKAR med spanjorerna ar att man gar nara, man tar pa varandra, man spontarkysser eller kramas, det gor inget om man rakar knuffas till lite i kon eller pa gatan (om man sager ursakta forstas). det kanns sa naturligt! klarar inte av svenskarnas kylighet o avstandstagande till nagot som ar det mest humana o naturliga: kroppskontakt!

laser vidare om hur svenskarna klar sig, o visst, det finns mga som klar sig mkt i joggingset, sandaler, gympaskor, osv, men svenskarna ar anda ganska bra pa att kla sig snyggt. ar fran stockholm, kanske beror pa att i storstan klar man upp sig mer, an om man bor i en liten stad (har bott i en liten stad norrut, o dar klar man inte alls upp sig mkt) eller i en byhala. spanjorerna i andalusien klar sig som krattor, kanske inte i storstan sevilla, men i mindre stader klar sig de flesta i billiga klader fran kinaaffarer, tokiga fargkombinationer, ja, for att prata ren "spanska": rena zigenarkombinationerna! jag tycker ocksa om att kla upp mig, alskar att ta pa mig ett par snygga klackar, aven om det blir jeans, gar ALDRIG ut i sandaler, skulle aldrig komma pa fraga.

sist laser jag om dina foraldrar. vad fan ar det med svenskarna egentligen??? jag har ocksa en slakt o dessutom vanner som ar sadar. varfor da? kan inte folk bjuda lite pa sig? SINA EGNA BARN FOR FAN?!!! blir skitforbannad nar jag laser att de "inte vill ha dig dar". finns bara ett satt att utrota denna sjuka mentalitet: att aldrig bli san sjalv!! amen. inte sa konstigt att man trivs battre utomlands, trots att ens basta vanner o familj inte finns nara.

11:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home